تهران چه تعداد کلاس درس کمبود دارد؟

تهران بزرگ - ایرنا - استان تهران به عنوان پایتخت ایران دارای ۱۵ میلیون نفر جمعیت است، طبق آخرین آمارها بیش از یک میلیون و ۲۱۴ هزار دانش‌آموز در این استان مشغول تحصیل هستند اما جالب است که بدانید پایتخت ایران با کمبود شدید مراکز آموزشی و کلاس درس مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آخرین آمارها نشان می‌دهد که در استان تهران با جمعیت بیش از یک میلیون و ۲۱۴ هزار دانش‌آموز نه تنها کمبود ۱۳ هزار کلاس درس وجود دارد بلکه تراکم دانش‌آموزی در این استان پهناور بسیار بالاست.

شاید بهتر است ابتدا داده‌های آماری از دانش‌آموزان، تعداد مدارس و معلمان در سال تحصیلی جدید را بدانیم تا نسبت به جمعیت موجود مشخص شود که تعداد کم کلاس‌های درس در این استان چه تراکم دانش‌آموزی را در مدارس تهران ایجاد کرده است.

تهران چه تعداد کلاس درس کمبود دارد؟

نگاهی به آمارهای دانش‌آموزان و کلاس‌های درس در تهران

براساس جدیدترین آمارهای موجود، برای سال تحصیلی جدید، تعداد مدارس شهر تهران چهار هزار و ۴۹۰ مدرسه و دانش‌آموزان یک میلیون و ۲۱۴ هزار نفر است.

همچنین دانش‌آموزان کلاس اول در جشن شکوفه‌ها یکصد هزار نفر، دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ۴۷۳ هزار نفر، دانش‌آموزان مقطع راهنمایی در دوره متوسطه اول ۳۵۲ هزار نفر، تعداد دانش‌آموزان مقطع دبیرستان در متوسطه دوم ۲۸۹ هزار نفر و تعداد معلمان شاغل نیز ۱۰۱ هزار نفر هستند.

این آمارها نشان می‌دهد که این تعداد دانش‌آموز در استان تهران با دارا بودن حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور، با کمبودهایی از نظر کلاس درس روبه‌رو است که باید تمهیدات ویژه‌ای برای این مشکل اندیشیده شود.

سرهنگ احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهور پایتخت نیز پیشتر گفته بود: تردد حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز و ۱۰۱ هزار معلم در اول مهرماه آمار قابل توجهی است در این شرایط ۲۰ درصد از ترافیک شهر تهران به ترددهای آموزشی باز می‌گردد.

تهران چه تعداد کلاس درس کمبود دارد؟

تهران ۱۳ هزار کلاس درس کمبود دارد

استان تهران که همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ملی مهم را در دل خود جای داده است، همه احساس می‌کنند که هیچ کمبودی از نظر امکانات، فضای آموزشی، درمانی، بهداشتی، خدماتی و اقتصادی ندارد اما همین یک رقم کمبود ۱۳ هزار کلاس درس در تهران نشان می‌دهد که کمبودها در پایتخت هم خودنمایی می‌کند.

حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور در این استان زندگی می‌کنند به همین واسطه میانگین تراکمی جمعیت در تهران ۹۵۷ نفر در هر کیلومتر است، اما این تراکم در کشور ۴۹ نفر در هر کیلومتر است یعنی تهران ۱۹ برابر کشور تراکم جمعیتی دارد. این موضوع نیز نشانگر این موضوع است که تمایل مردم به زندگی در پایتخت ایران بالاست.

اما به واسطه چنین تراکم جمعیتی در تهران و اینکه حتی از نظر کمبود فضای آموزشی با چالش‌های جدی مواجه است باید دید که چه برنامه‌هایی برای رفع این کمبودهای کلاس درس برای دانش‌آموزان تهرانی در این استان پهناور کشور وجود دارد.

تهران چه تعداد کلاس درس کمبود دارد؟


استاندار جدید تهران درباره برقراری عدالت و توسعه متوازن در شهرستان‌های استان تهران گفت: بیش از ۳۳ درصد درآمدهای کشور در استان تهران محقق می‌شود اما بسیاری از شاخص‌ها در این استان پایین‌تر از میانگین کشوری است.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به برخی کمبودها در حوزه فضای آموزشی بر دستور رییس جمهور در بحث تامین سرانه فضای آموزشی تاکید کرد و افزود: اکنون سرانه فضای آموزشی استان تهران نسبت به میانگین کشوری ۱۲ سانتی‌متر کمتر است و برای رسیدن به میانگین کشوری ۱۳ هزار کلاس درس کمبود دارد.

وی اضافه کرد: جدای از اینکه مدارس تخریبی این استان از نظر ایمنی نیاز به بازسازی دارد، امیدواریم با اولویت کار در بحث ایجاد عدالت اجتماعی در تهران، برنامه‌های مدنظر در زمینه مدرسه‌سازی و توسعه فضاهای آموزشی هم اجرایی شود.

تهران چه تعداد کلاس درس کمبود دارد؟

استاندار تهران گفت: در برخی مناطق تراکم جمعیت دانش‌آموزی ۴۸ نفر است و اکنون متراکم‌ترین تراکم جمعیت دانش‌آموزی را داریم. به همین منظور روز چهارشنبه گذشته با مدیران مربوطه در قالب نهضت مدرسه‌سازی کمیته‌ای را تشکیل دادیم تا با مشارکت خیران مدرسه‌ساز، بنیاد مستضعفان، وزارت راه و شهرسازی، مشارکت مردم و دیگر نهاد یک حرکت گسترده در جهت تامین فضای آموزشی استان داشته باشیم. البته می‌توانید ادامه خبر استاندار تهران را اینجا بخوانید.

همه این موضوعات نشان می‌دهد که این میزان کمبود کلاس درس در تهران علاوه بر اینکه بر تراکم دانش‌آموزی در این استان افزوده از طرفی دیگر می‌تواند بر یادگیری دانش‌آموزان با توجه به سرانه پایین فضای آموزشی و چنین تراکم جمعیتی در مدارس تاثیر منفی داشته باشد که امیدواریم با توجه به تاکید رییس جمهور و تلاش‌های استاندار جدید تهران بتواند بخش عمده‌ای از این مشکلات را کاهش دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha