کشتی‌های تجاری از رفت و آمد به بوشهر و خوزستان خودداری کنند

قشم - ایرنا - رییس اداره هواشناسی قشم گفت: با توجه به تاثیر سامانه ناپایدار بارشی و وزش بادهای نسبتا شدید شمال غربی در خلیج فارس و شرق تنگه هرمز توصیه می شود از رفت و آمد کشتی های تجاری به سمت استان های بوشهر و خوزستان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس خودداری و تمهیدات لازم در بنادر غربی استان هرمزگان صورت پذیرد.

محمد کاملی دیرستانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توصیف پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم افزود: طبق تحلیل نقشه ها و مُدل های هواشناسی روز جاری در ساعت های صبح، در مناطق شرقی استان افزایش بادهای شمال شرقی، گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: وزش بادهای نسبتا شدید شمال غربی سبب مواج شدن دریا در خلیج فارس و غرب تنگه هرمز خواهد شد و در ساعت های بعدازظهر و اوایل شب وقوع رگبار پراکنده باران و آذرخش در بلندی ها و پاره ای از نقاط استان دور از انتظار نیست.

رییس اداره هواشناسی قشم توضیح داد: امروز در ساعت های صبح افزایش بادهای شمال شرقی در مناطق شرقی هرمزگان سبب گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا خواهد شد و در ساعت های بعدازظهر و اوایل شب وقوع رگبار پراکنده باران، آذرخش و تندباد لحظه ای در بلندی ها و پاره ای از نقاط استان مورد انتظار است.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: بر اساس پیش بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده نگری دریا، شرق تنگه هرمز و دریای عمان کمی مواج است اما خلیج فارس و غرب تنگه هرمز با وزش بادهای نسبتا شدید شمال غربی، مواج خواهد بود که بیشینه سرعت باد در خلیج فارس به بیش از ۴۵ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به بیش از ۱۸۰ سانتی متر خواهد رسید.

وی گفت: همچنین در ساعت های بعدازظهر یکشنبه ششم آبان علاوه بر خلیج فارس، محدوده تنگه هرمز و بخش هایی از دریای عمان نیز با وزش بادهای نسبتا شدید شمال غربی، مواج خواهد شد و تداوم این شرایط ناپایدار دریایی با شدت و ضعف تا اواسط هفته جاری پیش بینی می شود.

رییس اداره هواشناسی قشم اظهار کرد: به لحاظ دمایی در این مدت نوسانات دمایی، تغییرات یک تا ۲ درجه ای خواهد داشت.

وی کمینه دما و بیشینه رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۲۷ درجه و ۸۹ درصد و شهر قشم را ۲۷ و ۸۴ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌ النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha