استاندار: حرکت هدفمند در توسعه اقتصادی و اجتماعی زنجان شکل گرفت

زنجان - ایرنا - استاندار زنجان گفت: نتیجه تلاش‌های حدود سه سال گذشته که در آمارهای رسمی کشوری نیز خود را نشان داد،‌ حرکت هدفمند استان در مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی بود.

محسن افشارچی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دولت هم مسئول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و هم مسئول فراهم سازی زیرساخت ها و نگهداری آنهاست، افزود: در مسیر توسعه، دولت تسهیلگر و گره گشاست و در ساخت و نگهداری زیرساخت ها خود متولی محسوب می شود.

وی ادامه داد: طی سه سال گذشته بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و با اولویت دهی به توسعه اقتصادی استان از مسیر همگرایی نهادهای دولتی، افزایش سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی و همچنین افزایش بهره وری در واحدهای اقتصادی استان هدفگذاری شد تا از این مسیر افزایش تولید ناخالص داخلی استان حاصل شود.

افشارچی با اشاره به بررسی شاخص های اقتصادی استان،‌ اظهار داشت:معیار سنجش عملکرد را بر اساس آمارهای رسمی کشوری قرار دادیم و کلان اقتصاد استان را بر مبنای شاخص هایی چون نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی، نسبت اشتغال و مهمتر از همه(درآمد - هزینه) خانوارهای استان رصد کردیم.

استاندار زنجان گفت: جهت نیل به هدف بالادستی و افزایش تولید ناخالص داخلی استان، اهداف میانی شامل افزایش سرمایه گذاری در بخش های صنعت و معدن، کشاورزی و گردشگری و خدمات، ‌تلاش در افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی، تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری، ‌ توسعه و تکمیل زیرساخت ها جهت استقرار سرمایه گذاران، احیای واحدهای راکد و تعطیل از محل حل مشکلات حقوقی و تامین مالی، ایجاد تنوع در بازارهای صادراتی و محصولات صادراتی و ایجاد و تکمیل زنجیره های ارزش راهبردی تعریف شد.

وی افزود: نتیجه تلاش های حدود سه ساله در آمارهای رسمی کشوری خود را نشان داد به طوری که شاخص نرخ بیکاری از ۷.۵ درصد در ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۶.۵ در تابستان سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرد و اهمیت این کاهش نسبی وقتی دوچندان می شود که بدانیم نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش حدود هفت درصدی در همین مدت همراه بوده است.

افشارچی خاطرنشان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی نشانگر جمعیت فعال در بازار کار یک استان و نرخ بالای این شاخص به این معنی است که افراد بیشتری در حال تولید کالا و خدمات و یا حتی دنبال کار هستند و به اقتصاد استان کمک می کنند که این شاخص در استان در حال حاضر ۱۰ درصد بیشتر از متوسط کشوری است.

وی افزود: کاهش نرخ بیکاری در کنار افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، استان را در بالاترین نسبت اشتغال کشوری در سال ۱۴۰۳ با میزان ۴۸.۹ درصد قرار داده است.

افشارچی با بیان اینکه نکته مثبت دیگر در شاخص های بخش اشتغال، افزایش سهم بخش خدمات به ۴۲.۲ درصد است که از کاهش انباشت نیروی کار در بخش کشاورزی و بیانگر عبور از اشتغال سنتی در رسته فعالیت های روزآمد حکایت دارد، ‌گفت: شیرین‌ترین دستاورد تلاش سه ساله مدیریت استان، شاید افزایش متوسط درآمد خانواده های استان باشد که استان زنجان در سال ۱۴۰۰ با دارا بودن درآمد ۹۸۶ هزار و ۹۴۸ ریال(شهری) در جایگاه ۱۳ قرار داشت که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۲ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۷۴۱ ریال رسید.

وی گفت: این افزایش درآمد، جایگاه استان را به رتبه هشت کشوری ارتقا داد و این افزایش یعنی جهش از ۸۷.۷ درصد متوسط کشوری به ۹۸.۶ درصد که نتیجه آمار مطلوب بازار اشتغال استان است.

استاندار زنجان با بیان اینکه این کاهش رتبه در خانوارهای روستایی نیز عینا تکرار شده است، گفت: همچنین آمار کشوری نشان می دهد که هزینه های خانوارهای زنجانی نسبت به کشور افزایش پیدا کرده که در آن نیز با کاهش رتبه کشوری رو به رو هستیم و این به معنای بزرگتر شدن سفره زنجانی هاست.

افشارچی اظهار داشت: درآمد خانوارهای استان نیز از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رشد ۲۶۵ درصدی داشته، درحالیکه رشد هزینه ها در همین مدت ۲۵۳ درصد رشد یافته است؛ به عبارتی رشد درآمدها ۱۲ درصد بیشتر از رشد هزینه ها بوده و این یعنی رفاه خانوارها در استان بهبود یافته است.

استاندار زنجان گفت: جهت سنجش نابرابری درآمدی نیز شاخص ضریب جینی را مدنظر قرار دادیم که در سه سال گذشته، این ضریب در روستاها از ۰.۳۵۵۴ به ۰.۳۲۲۲ رسیده که حکایت از کاهش اختلاف طبقاتی در استان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha