۵ آبان ۱۴۰۳، ۱۲:۲۵
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85639559
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شناسنامه‌دار کردن زعفران خراسان جنوبی در دستورکار است

بیرجند - ایرنا - فرماندار قاینات گفت: با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، شناسنامه‌دار کردن زعفران استان به‌گونه‌ای که تمامی جزئیات از نام کشاورز تا محل تولید ثبت شود، در دستورکار است.

به گزارش ایرنا محمد محمدی روز شنبه در جشنواره زعفران و زرشک قاین با اشاره به لغو سفر نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و مسئولان سازمان استاندارد کشور برای انعقاد تفاهم‌نامه به منظور کاهش بار میکروبی زعفران اظهار کرد: این تفاهم‌نامه قرار بود امروز امضا شود و فرمانداری همچنان آمادگی دارد زمین مورد نیاز را برای استقرار تجهیزات استاندارد و سنجش کیفیت زعفران، در راستای کاهش بار میکروبی این محصول ارزشمند را تامین کند.

وی با بیان اینکه قاینات در تولید زعفران باکیفیت حرف اول در جهان را می‌زند، گفت: ۸۰ درصد از زعفران تولیدی شهرستان قاینات در بازارهای داخلی و ۲۰ درصد آن صادر می‌شود.

فرماندار قاینات با اشاره به اینکه در مجموع ۱۲ هزار و ۹۵۰ نفر خانوار بهره‌بردار محصول زعفران در قاینات هستند، افزود: همچنین ۱۲ واحد فرآوری و بسته‌بندی زعفران در این شهرستان فعالیت دارند.

محمدی با بیان اینکه در سال جاری پیش‌بینی می‌شود ۲۵ تن زعفران خشک در شهرستان تولید شود، ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوا و اینکه قبل از طلوع آفتاب برداشت زعفران در قاینات صورت می‌گیرد باکیفیت‌ترین زعفران دنیا در این شهرستان تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی ارزش‌های دارویی و اقتصادی محصول زعفران و زرشک، جذب سرمایه‌گذار برای صنایع تبدیلی در این حوزه، کمک به بازاریابی و فروش این ۲ محصول، آموزش بهره‌برداران، کمک به گردشگری کشاورزی، تقویت معیشت کشاورزان و همچنین توجه و معرفی تولیدات و شرکت‌های دانش‌بنیانی است که در طی ۲ سال گذشته با همت استاندار و معاونت اقتصادی استانداری شکل گرفته است.

محمدی بیان کرد: دبیرخانه ملی زعفران در جهاد کشاورزی شکل گرفته و همین استقرار سبب شده تا شرکت‌های دانش‌بنیان بیش‌ از پیش در زمینه ورود پیدا کنند.

شناسنامه‌دار کردن زعفران خراسان جنوبی در دستورکار است

وی با اشاره به آموزش‌های به زعفران‌کاران و زرشک کاران شهرستان، اظهار کرد: در سه سال اخیر با برنامه‌ریزی‌های خوبی که با همکاری استانداری و جهاد کشاورزی صورت گرفت قیمت و ارزش افزوده زعفران تقویت شد ولی باز هم نیاز به تقویت این مسئله داریم.

فرماندار قاینات با اشاره به تاثیرگذاری برگزاری جشنواره زرشک و زعفران، تصریح کرد: باید از چرخه تولید تا مصرف فرایند محصولات کشاورزی پایش و بررسی شود و اکنون شناسنامه‌دار کردن محصول زعفران توسط شرکت‌های دانش‌بنیان شهرستان قاینات در حال انجام است.

امام جمعه قاینات هم گفت: درخواست ما این است که خرید تضمینی زرشک پایدار شود چرا که موجب دلگرمی کشاورزان می‌شود.

حجت الاسلام علی رحمانی افزود: منطقه خراسان جنوبی به لحاظ اقلیمی یک منطقه گرم و خشک است و بارندگی آن کم است اگرچه که برای قاین بارندگی تا ۱۷۰ میلی متر ثبت شده اما برخی سال ها تا ۵۰ و حتی ۳۰ میلی‌متر کاهش‌ داشته‌است.

بیان کرد: ۲ محصول شاخص زرشک و زعفران دستاورد صدها سال آزمون و خطاست تا اینکه کارشناسان و کشاورزان متوجه اهمیت حفظ این محصولات و کشت آن با وجود کم آبی در منطقه شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha