دومین دوره واکسیناسیون اهداکنندگان خون علیه هپاتیت B آغاز شد

تهران - ایرنا - سرپرست دفتر جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران گفت: اهداکنندگان خون متولد پیش از سال ۱۳۶۸ با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی علیه هپاتیت B واکسینه می‌شوند.  

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان انتقال خون، سید محمدرضا شاه احمد قاسمی افزود: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سازمان انتقال خون، اهداکنندگان متولد پیش از سال ۱۳۶۸ با هدف ریشه کنی هپاتیت B در کشور برای دومین بار واکسینه می شوند.

وی اظهارداشت: براساس بیانیه سازمان جهانی بهداشت، دولت‌ها و مردم می‌بایست برای پیشگیری، تشخیص و درمان هپاتیت‌های ویروسی کوشا باشند تا ریشه کنی (zero risk) هپاتیت در سال ۲۰۳۰ میلادی محقق شود.

سرپرست دفتر جذب و نگهداری اهداکنندگان افزود: طی این طرح افراد متولد پیش از ۱۳۶۸ که سابقه اهدای خون داشته اند و تاکنون واکسن دریافت نکرده اند، می توانند با مراجعه به مراکز اهدای خون معرفی نامه دریافت و به مراکز واکسیناسیون مربوط، مراجعه کنند.

بر اساس این گزارش این طرح برای بار اول بین سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ اجرا شد و طبق اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیردار، تعداد ۲۰۱ هزار و ۴۷۴ مرد و ۴۷ هزار و ۷۸۵ زن در این طرح واکسینه شدند.

این واکسن در سه نوبت طبق برنامه زمانی اعلام شده باید به شخص تزریق شود و بعد از دریافت دوز سوم واکسن مصونیت در مقابل این بیماری صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، هفته ملی اطلاع‌رسانی هپاتیت از اول تا هفتم آبان ‌ماه هر سال، با هدف پیشگیری از این بیماری به وسیله ارتقای دانش و ‏آگاهی مردم و تقویت برنامه‌های پیشگیرانه، غربال‌گری و کنترل هپاتیت‌های ویروسی برگزار می‌شود.

هپاتیت‌های ویروسی یکی از عمده‌ترین مشکلات سلامت عمومی در جهان امروز محسوب می‌شوند. هر سال میلیون‌ها نفر به این بیماری مبتلا شده و جمعی از آنها نیز به انواع حاد یا عوارض ناشی از بیماری و حتی مرگ مبتلا می‌شوند، این بیماری به دلیل هزینه‌هایی که ایجاد می‌کند، بار سنگینی بر دوش نظام‌های سلامت تحمیل می‌کند، با افزایش دانش و آگاهی در مورد روش‌های انتقال، پیشگیری و اهمیت واکسیناسیون، می‌توان نقش موثری در کنترل و کاهش موارد ابتلا داشت.

در سال‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت و به تبع آن کشورهای جهان توجه بیشتری به بیماری هپاتیت ویروسی B و C معطوف داشته‌اند، هدف سازمان جهانی بهداشت عمدتاً تشویق دولت‌ها به تقویت تلاش‌ها برای مبارزه بر علیه هپاتیت‌های ویروسی یا عفونت کبدی که در سراسر جهان تعداد قابل توجهی از انسان‌ها را به کام مرگ می‌کشاند، است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha