غریب‌آبادی: شورای امنیت ناتوان و بی‌اعتبار شده است

تهران-ایرنا- معاون حقوقی و سازمان‌های بین المللی وزارت امور خارجه گفت: علی‌رغم برخی مواضع و تلاش‌های سازنده دبیر کل سازمان ملل، در کمال تعجب شورای امنیت به عنوان قدرتمندترین نهاد ملل متحد هیچ اقدام موثری برای متوقف کردن این رژیم سفاک و وحشی، به دلیل نفوذ و نقش غیرسازنده ایالات متحده آمریکا و متحدان‌اش انجام نداده است و عملا از اجرای  وظایف ذاتی خود بر اساس منشور ملل متحد بازمانده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا؛ مراسم بزرگداشت روز ملل متحد صبح امروز دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳، به همت نمایندگی سازمان ملل متحد در تهران و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی برگزار گردید.

کاظم غریب آبادی معاون حقوقی و سازمان های بین المللی وزارت امورخارجه، در این مراسم عنوان داشت: مراسم گرامیداشت سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد که هر ساله بنام روز ملل متحد گرامی داشته میشود فرصتی است تا با نگاهی به دستاوردهای این مهمترین تجلی چند جانبه گرایی در دهه‌های گذشته به مهمترین چالش‌های پیش روی آن بپردازیم تا اهداف متعالی منشور ملل متحد همچون تحقق جهانی فارغ از درد و رنج همراه با صلح و توسعه برای همه ابنای بشر بدون هیچ تبعیضی محقق شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحده بر تعهد خود نسبت به ترویج چند جالبه گرانی و تلاش به منظور ترویج صلح، عدالت، همکاری و همزیستی بین المللی بر اساس حقوق بین المثل و اصول منشور سازمان تاکید مجدد نموده و عمیقا بر این باور است که مواجهه با بحران ها و چالش های منطقه ای و بین المللی کنونی بدون توسل به تلاش‌های مشترک همه کشورها و ملت‌ها مقدور نخواهد بود. ما بر این اعتقادیم که مشکلات بین المللی راه حل‌های بین المللی را می طلبند؛ چندجانبه گرایی همراه با همکاری و همبستگی بین المللی ماهیت و جوهره سازمان ملل متحد و اصول و اهداف کلیدی مندرج در منشور برای حرکت به سمت جهانی با ثبات و پایدار برای همه ملت ها و دولت ها است.

غریب آبادی خاطرنشان کرد: مهمترین تراژدی و بحران جهان امروز ادامه کارزار بی سابقه نسل کشی، جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت رژیم غاصب و متجاوز صهیونیستی علیه مردم منطقه بخصوص مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین در غزه و لبنان با حمایت بدون قید و شرط آمریکا و کشورهای مدعی حقوق بشر است که از یکسال گذشته به نحو افسار گسیخته ای در جریان است و متاسفانه روز به روز بر ابعاد آن افزوده میشود.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در این میان علیرغم برخی مواضع و تلاش‌های سازنده دبیر کل سازمان ملل در کمال تعجب شورای امنیت به عنوان قدرتمند ترین نهاد ملل متحد هیچ اقدام موثری برای متوقف کردن این رژیم سفاک و وحشی، به دلیل نفوذ و نقش غیرسازنده ایالات متحده آمریکا و متحدان‌اش انجام نداده است و عملا از اجرای وظایف ذاتی خود بر اساس منشور ملل متحد بازمانده است. این شورا آنچنان ناتوان و بی اعتبار شده است که حتی قادر به محکومیت ساده نقض های بی سابقه فاحش و گسترده حقوق بین الملل حقوق بشر بین المللی و حقوق بشر دوستانه و منشور ملل متحد توسط رژیم اسرائیل از جمله در کشتار بیش از ۵۰ هزار نفر از جمله ده ها هزار زن و کودک بی گناه آواره شدن میلیون‌ها نفر و کشته شدن خبرنگاران، پرسنل امداد رسان و حتی کارمندان خود سازمان ملل در غزه و لبنان نشده است.

غریب آبادی خاطر نشان کرد: اقدام به حمله علیه صلح بانان سازمان ملل متحد نشان از قانون شکنی و وقاحت رژیمی است که طی یک سال گذشته بیش از ۲۲۰ نفر از کارکنان بشردوستانه سازمان ملل را در غزه کشته است به دستور موقت های صادره از سوی دیوان بین المللی دادگستری بی اعتنایی کرده و سفیرش منشور سازمان ملل را در مجمع عمومی پاره کرده، وزیر خارجه اش دبیر کل سازمان ملل را عنصر نامطلوب معرفی کرده و نخست وزیر جنگ طلبش از صحن مجمع عمومی سازمان ملل برای تهدید و ارعاب سایر کشورها و دستور ترور شخصیت‌های دیگر استفاده کرده است. تمامی اینها نشانگر این است که رژیم اسرائیل تمایلی برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات ندارد و به به دنبال تنش و جنگ افروزی در منطقه است در حالی که تداوم اقدامات شرورانه و خلاف منشور ملل متحد این رژیم، نقش ملل متحد و راه کارهای چند جانبه را به محاق برده است.

وی افزود: رژیم اسرائیل با حمایت‌های بی قید شرط آمریکا و برخی از کشورهای غربی چنان وقیح و گستاخ شده است که تمامیت ارضی و حاکمیت کشورهای مستقل منطقه همچون لبنان و سوریه و اکنون ایران را بر خلاف اصول مصرح منشور ملل متحد و حقوق بین المللی به نحو فاحشی نقض کرده و همچنان وقیحانه به تجاوزات و جنایات خود ادامه می‌دهد. آیا زمان آن نرسیده است که به منظور جلوگیری از فاجعه ای تمام عیار و غیر قابل مهار که کل ملت‌های منطقه را درگیر خواهد کرد، جامعه بین المللی در لبیک به وجدان بیدار افکار عمومی در سرتاسر جهان به صورت متحد برخیزد و این هیولای خونخوار و این رژیم تروریست را که مهمترین تهدید علیه صلح و امنیت منطق‌های و بین المللی است پیش از جنایات و قتل‌عام‌های بیشتر متوقف کرده و آن را در برابر قانون در مراجع حقوقی بین المللی از جمله دادگاه کیفری بین المللی به محاکمه کشیده و به بی کیفری‌اش پایان دهد.

معاون حقوقی وزارت امورخارجه تصریح کرد: بنظر می رسد اکثریت جامعه جهانی بر این باورند که ناتوانی جامعه بین المللی و تلاش های غیرسازنده برخی قدرت‌ها که منجر به تضعیف سازمان ملل متحد گردیده است و نیز وجود استانداردهای دوگانه در برخورد با بحران‌های جاری امروز بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است. این موضوع نگرانی عمیقی را در تصمیم گیرندگان کشورم و بسیاری از کشورهای مسئولیت پذیر ایجاد نموده است که چنانچه نقش محوری و سازنده سازمان ملل متحد تضعیف گردد پس چگونه بحران‌های بین المللی جاری حل و فصل خواهند گردید، همه ما باید در تقویت سازمان ملل متحد به منظور دستیابی به هدفی والاتر که همانا حفظ صلح و امنیت بین المللی و جلوگیری از رخداد جنگ‌های خانمانسوز دیگر است کمک نماییم.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروزه همچنان شاهد آن هستیم که برخی دولت ها سعی دارند بر خلاف منشور ملل متحد و خارج از سازمان ملل متحد عمل کنند و برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی خود به هر اقدام نامشروعی بدون توجه به ساختار و وظایف سازمان ملل متحد برگرفته از منشور متوسل میشوند. از بارزترین نمونه های چنین رویکردی توسل به اقدامات قهری یک جانبه علیه کشورهای مستقل به منظور اعمال فشار سیاسی و اقتصادی در جهت تحصیل اهداف و منافع کوته بینانه است. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است اعمال هر گونه اقدام قهرآمیز یک جانبه مغایر با اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد است. اعمال چنین اقداماتی در عمل به تضعیف حاکمیت قانون در سطح بین المللی نظم جهانی همبستگی بین المللی، چند جانبه گرایی و در نهایت اقتدار سازمان ملل متحد می انجامد.

غریب آبادی خاطر نشان کرد: یک جانبه گرایی معمول در عرصه روابط بین الملل از سوی قدرت های جهانی یکی از موانع اصلی عدم تحقق آرمان های منشور ملل متحد و برقراری صلح و امنیت بین المللی است و سازمان ملل متحد بزرگترین نهاد بین المللی جهانی است که باید در مقابل بدعت‌های خلاف صلح و عدالت بین المللی بایستد و رویه های انحرافی را به سمت اصلاح سوق دهد روند کنونی در ایفای نقش مخرب برخی از اعضای این سازمان که مانع تحقق وظایف ارگانهای آن میگردند لطمه جبران ناپذیری را به اعتبار و محوریت سازمان ملل در عرصه بین المللی وارد خواهد نمود.

وی در ادامه عنوان داشت: امروزه جهان نظاره گر است و تاریخ جامعه جهانی را با توجه به اقداماتی که امروز انجام می دهد یا نمی‌دهد قضاوت خواهد کرد. مهم این است که همه کشورها نسبت به حفظ و حراست از دستاوردها و ارزش‌های جامعه جهانی از جمله اعتبار و مشروعیت سازمان ملل متحد تلاش نمایند. جمهوری اسلامی ایران همواره مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو را برای حل معضلات بین المللی و منطقه ای برگزیده است و بر تنش زدایی و ثبات در منطقه تاکید دارد.

غریب آبادی در پایان خاطر نشان کرد: ما بر نقش محوری سازمان ملل در این زمینه باور و تاکید داریم و همگان را به حرکت در این مسیر دعوت می نماییم اگرچه همزمان دولت و ملت بزرگ ایران در برابر هرگونه تعرض به تمامیت ارضی و استقلال خود با قدرت خواهد ایستاد.

به گزارش ایرنا؛ در ابتدای این مراسم پیام ویدئویی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت سالروز تاسیس این سازمان منتشر شد.

کاظم غریب آبادی معاون حقوقی و سازمان های بین المللی وزارت امورخارجه، استفان پریزنر هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در تهران و ژیلا مهدی آقایی مشاور عالی رئیس سازمان محیط زیست از سخنرانان این مراسم حضور داشته و سخنرانی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha