تکرار مواضع حمایتی لندن از تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران از سوی وزیر خارجه انگلیس

لندن- ایرنا- دیوید لمی وزیر خارجه انگلیس با تکرار مواضع حمایتی لندن از تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران از تهران خواست که خویشتنداری کند و پاسخ تعدی این رژیم را ندهد.

به گزارش ایرنا، لمی عصر دوشنبه (به وقت محلی لندن) در سخنانی در مجلس عوام با نادیده گرفتن تاریخ اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران، گفت: بگذارید واضح بگویم، دولت انگلیس به صراحت حملات ایران به (رژیم) اسرائیل را محکوم می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس با تکرار مواضع لندن درباره حق ادعایی رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود، افزود: اولویت در حال حاضر تنش زدایی فوری است. ایران نباید پاسخ دهد و همه طرف‌ها باید خویشتنداری کنند.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم شاهد تشدید چرخه خشونت باشیم که کل منطقه را به جنگی با عواقب شدید بکشاند. تشدید تنش به نفع هیچکس نیست زیرا خطر گسترش بیشتر درگیری منطقه‌ای را به دنبال دارد.

لمی سپس به تماس تلفنی روز گذشته خود با وزرای امور خارجه ایران و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: من از هر دو طرف درخواست کردم خویشتنداری کرده و از تشدید بیشتر در منطقه اجتناب کنند.

روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی کشور ساعات اولیه روز شنبه پنجم آبان ۱۴۰۳ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سامانه یکپارچه پدافند هوایی، هجوم رژیم صهیونیستی به نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را رهگیری و مقابله موفق کرد.

دولت‌های اروپایی بدون محکوم کردن اقدامات عمدی و تجاوزکارانه این رژیم خواستار خویشتنداری از سوی ایران شده‌اند. سران کشورهای انگلیس و آلمان روز شنبه به ایران توصیه کردند که به رژیم صهیونیستی حمله نکند و اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای از دو طرف خواست که «حداکثر خویشتنداری را برای جلوگیری از تشدید تنش‌های غیرقابل کنترل، که به نفع هیچکس نیست، نشان دهند.»

جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حق ذاتی خود را برای پاسخ قانونی و مشروع به این حملات جنایت‌کارانه در زمان مقتضی محفوظ می‌دارد، درخواست برگزاری نشست فوری شورای امنیت را مطرح کرده است.

محدودیت‌های اسرائیل برای جلوگیری از ورود کمک‌ها به غزه محکوم است

وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از سخنان خود در مجلس عوام، گفت: دسترسی به خدمات ضروری در غزه روز به روز بدتر می‌شود. دستور کوچ اجباری اسرائیل در شمال غزه ده‌ها هزار غیرنظامی فلسطینی را آواره کرده است. از هر ۱۰ نفر در غزه ۹ نفر از آغاز جنگ در این منطقه آواره و برخی در سال گذشته بیش از ۱۰ بار مجبور به فرار شدند.

وی تصریح کرد: هیچ بهانه‌ای برای محدودیت‌های مداوم اسرائیل در زمینه کمک‌های بشردوستانه وجود ندارد. کمک‌ها پشت مرز غزه گرفتار شده و دور از دسترس کسانی است که به شدت به آن نیاز دارند. این محدودیت‌ها برخلاف تعهدات عمومی اسرائیل است و خطر نقض قوانین بین المللی بشردوستانه را در پی دارند. دولت انگلیس این محدودیت‌ها را به شدت محکوم می‌کند.

لمی همچنین از تصمیم رژیم صهیونیستی برای توقف فعالیت آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در سرزمین‌های اشغالی ابراز تاسف کرد و گفت: در سراسر جهان و در هر منطقه جنگی، سازمان ملل یک چراغ امید است بنابراین مایه تاسف عمیق است که پارلمان اسرائیل در حال بررسی تعطیلی عملیات آنروا است.

وی با بیان اینکه «اتهامات علیه کارکنان آنروا در اوایل سال جاری به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت»، تاکید کرد: هیچ توجیهی برای قطع رابطه با این سازمان وجود ندارد.

وزیر خارجه انگلیس بر لزوم برقراری آتش‌بس در لبنان هم تاکید کرد و گفت: این مایه سرخوردگی عمیق است که تلاش‌ها در این زمینه هنوز به نتیجه نرسیده است اما هیچ وقت برای رسیدن به صلح و امید به برقراری آتش‌بس دیر نیست.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی، از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) جنگ ویرانگری را علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است که بر اثر آن، افزون بر ویرانی‌های عظیم و قحطی مرگبار، بیش از هزاران فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، شهید و زخمی شده‌اند.

این رژیم پس از تبدیل نوار غزه به یک ویرانه، حملات گسترده‌ای را علیه مناطق مختلف جنوب لبنان آغاز کرده که با محکومیت جهانی مواجه است.

صهیونیست‌ها با تحقیر جامعه بین المللی و نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای توقف فوری جنگ و دستورات دیوان بین المللی دادگستری درباره ضرورت جلوگیری از نسل کشی و بهبود وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه همچنان به جنایات خود در این منطقه ادامه می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha