به گزارش ایرنا، این نقطه یکی از مسیرهای بسیار خطرناک و حادثه خیز بود که با وجود اتفاق های تلخ هیچ عزمی برای اصلاح آن وجود نداشت و در حد شعار باقی مانده بود.
جمعه ۲ تیر ماه سال گذشته بود که یک حادثه تلخ در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد، حادثهای که خیلی از رسانهها آن را جمعه خونین در کهگیلویه و بویراحمد نام نهادند.
همه چیز در ۱۰ ثانیه رخ داد، تریلی به تنگ کناره رسید و راننده متوجه میشود که ترمز بریده است شیب بسیار تند است و کنترل از دست راننده خارج میشود، روز تعطیل است و خودروهای زیادی نیز در حال عبور از مسیر هستند، وجود چندین مانع و ماشینهای دوره گرد و حضور فروشندگان مختلف در نزدیکی پلیس راه یاسوج -شیراز باعث ایجاد ترافیک شده و درنتیجه یک فاجعه رخ میدهد.
بیش از ۱۵ خودرو توسط این تریلی له شدند ۶ نفر جان خود را از دست دادند و ۲۵ نفر مصدوم شدند.بلافاصه پس از وقوع این حادثه تلخ، رفع این نقطه حادثه خیز در دستور کار قرار گرفت و ساخت استخر شن در این مسیر اجرایی شد.
استخر شن ساخت یک محدوده انحرافی در کنار مسیر اصلی خصوصاً در کنار مسیرهای شیبدار است که به راننده کمک میکند وقتی احساس کند ترمز بریده است و دیگر توانایی کنترل کردن خودور را ندارد آن را به سمت این مسیر انحرافی که توسط شن احاطه شده است هدایت میکند و مانع برخورد آن با دیگر خودروها و بالا رفتن امار مرگ میشود.
شب گذشته خودروی کشنده حامل کود شیمیایی که از شهر بندر امام بارگیری کرده بود در کیلومتر ۲ محور یاسوج-بابامیدان محدوده سراشیبی تنگ کناره به علت سرعت زیاد و خرابی سیستم ترمز در استخر شن که به تازگی مراحل اجرایی و احداث آن به پایان رسیده بود پهلو گرفت.
حمیدرضا پیمانجو مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: در این محدوده ۴.۵ کیلومتری، تمامی تمهیدات ایمنی جهت کاهش تصادفات منجر به صدمات جانی و مالی را پیش بینی کرده ایم.
وی افزود: جداکننده و مفصل های بتنی به طول پنج کیلومتر، روشنایی دو طرفه در رفوژ میانی، نصب انواع تابلوهای فسفری اطلاعاتی، اخباری و راهنمایی به رنگ و برچسب فسفری در تمامی این سراشیبی در لاین رفت و برگشت وجود دارد.
وی تصریح کرد: شیار لرزاننده جهت هوشیاری راننده، خط کشی کل معبر در دو خط، تودلی منعکس کننده نیوجرسی، خاکریز در مناطق پرتگاهی، دیوار حائل در نقاط ریزشی و ورفوژ میانی دو باند به همراه نصب گاردریل از جمله اقدامات پیشگیرانه در این محور است.
وی ابراز کرد: توپوگرافی و شرایط هندسی با سراشیبی تنگ کناره به نحوی است که این اداره کل تصمیم به احداث دو پارکینگ اضطراری با طراحی و مطالعه را در دستور کار قرار دهد؛ راه فرار، مخزنی حاوی شن که به اصطلاح استخر شن و یا مکان آرامش خودروهای سبک، سنگین و نیمه، سنگین که دچار نقص فنی در حین رانندگی هستند اطلاق می شوند که با احتساب دو معبر آسفالتی با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی ساخته شده است.
به گزارش ایرنا، ۸۸۷ نقطه حادثه خیز درسطح کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۳ نقطه در این استان مشخص شده و از این تعداد پنج نقطه در سال ۱۴۰۲ به همت مجموعه راهداری رفع شد اکنون نیز رفع یکی دیگر از این نقاط حادثه خیز و برفگیر استان در محدوده سرگچینه تا گل زردی در محور یاسوج به بابامیدان قوت گرفته است.
اعتبارات مورد نیاز برای رفع این تعداد نقاط حادثه خیز استان کهگیلویه و بویراحمد چهار هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.
عملیات رفع نقاط حادثه خیز به جهت اهمیت موضوع در اولویت برنامه های راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد قرار داده شده است و برای نمونه محور یاسوج-بابامیدان از محورهای پرتردد استان است که در سال های اخیر با نگاه ویژه این اداره کل، با نصب نیوجرسی، اجرای خط کشی، نصب تابلو و علائم، روکش آسفالت، تعریض ایمن سازی شده است.
به گزارش ایرنا، نقاط حادثهخیز جادهها، همانند تلههایی نامرئی هستند که هر ساله جان انسانهای بیگناه را میگیرند و خسارت های مالی هنگفتی به بار میآورند. این نقاط، به دلیل نقص در طراحی، ساخت یا نگهداری جادهها، شرایط رانندگی را به طور قابل توجهی خطرناک میکنند و احتمال بروز تصادفات را افزایش میدهند.
"بررسیهای دقیق کارشناسان و متخصصان حوزه راهنمایی و رانندگی منجر به شناسایی ۲۳ نقطه حادثهخیز در سطح معابر درون شهری استان شده است."
نظر شما