به گزارش ایرنا، سالن های تئاتر کرمان پس از دوره ای که به واسطه همه گیری کرونا و برخی چالش های اجتماعی، به رکودی اجباری کشانده شده بودند، این روزها با اجراهای گروه های مختلف تئاتری از داخل و خارج از استان تنورشان گرم تر شده است.
به گزارش ایرنا اجرای نمایش فنون عشق ورزی تا ۲۵ آبان به نشانی خیابان شریعتی بین چهارراه طهماسبآباد تا باغهای ادامه دارد.
عصر یکی از روزهای هفته ابتدایی آبان در حالی که خنکای پاییز فرا رسیده، در پلاتو مجموعه یادگاران همایون صنعتی کرمان به همراه تعدادی از اهالی رسانه و هنرمندان تئاتر به تماشای نمایش فنون عشق ورزی نشستیم که نخستین اجرای آن بود.
اجرا با حدود ۲۰ دقیقه تاخیر آغاز شد، صحنه با دکور خاصی که عبارت از یک میز و سازه ای که یک لب تاب، فرمان ماشین و وسایل شکنجه بر روی آن قرار داشت همراه بنری از آناتومی مغز انسان نصب شده بر پردهای سیاهرنگ، در کنار کاردستی هایی به اشکال عجیب و غریب که از سقف آویزان بود، ترکیبی سوال برانگیز و خاص را برای تماشاگر تداعی می کرد.
در گوشه ای از صحنه ۲ نوازنده با سازهای تار و گیتار (تقابل سنت و مدرنیته) روی کاناپه نشسته بودند که حین اجرا نوازندگی و خوانندگی می کردند، استفاده از موسیقی زنده حین اجرا کاری جذاب و خلاقانه محسوب میشد.
بازیگران نمایش در فضایی محدود سعی داشتند روایت را با چاشنی طنز پیش ببرند، البته اجرا به دلیل جابهجایی دکور و وسائل صحنه با وقفه های کوتاهی مواجه می شد که کمی تماشاگر را سردرگم میکرد که شاید این هم قسمتی از اجرا باشد.
تئاتر فنون عشق ورزی داستان مردی ۴۰ ساله به نام یافال را روایت میکند که در پی ناکامی در رابطه با آدم ها به ویژه جنس مخالف، با دیدن تبلیغی با یک برنامه هوش مصنوعی که فنون عشق ورزی را آموزش می دهد، آشنا می شود تا با راهنمایی و کمک گرفتن از این ابزار دیجیتال در مسیر عشق یار و همراه خود را پیدا کند، اگر چه گرفتار اتفاقات عجیب و غریبی می شود.
آنطور که پدیدآوردگان این تئاتر اظهار می دارند، متن نمایش غیر اقتباسی است که برای نوشتن و ویرایش آن چند ماه صرف شده است، البته وجود اصطلاحات مربوط به دنیای دیجیتال، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در دیالوگ های نسبتا پرشمار تئاتر، ابتدا مخاطب را کمی خسته و گیج می کند.
نمایش فنون عشقروزی حدود ۸۰ دقیقه به طول انجامید که به نظر کمی طولانی بود و با یک پایان خوش به انتها رسید، البته کاستی هایی در اجرای نخست مشاهده شد که به گفته دست اندرکاران آن، چون این کار در این پلاتو برای اولین مرتبه اجرا می شد، قسمتی از مشکلات به همین دلیل بود.
پس از اتمام اجرای نمایش، کارگردان به همراه چند نفر از بازیگران در جمع تعدادی از اصحاب رسانه حاضر شدند تا ضمن پاسخگویی به سئوالات درباره این تئاتر به گپ و گفت بپردازند که ماحصا آن را در ذیل می خوانیم:
نمایش عشق ورزی کار سفارشی نیست
حمیدرضا کاشانی، کارشناس هنر های تجسمی، کارشناس ارشد نقاشی و دکترای فلسفه هنر از هنرمندان مشهور و خوشنام استان کرمان به شمار می رود که دستی هم در هنرهای نمایشی دارد و کارگردانی نمایش فنون عشق ورزی آخرین کار او در این حوزه محسوب می شود.
کاشانی با بیان اینکه باید اتفاقات فرهنگی را با قدرت هر چه بیشتر پیش ببریم گفت: در سال گذشته اتفاقات تئاتری خوبی در کرمان افتاده و تولیدات هنری تئاتر پیشقدم تر از سایر هنرها بوده است که سعی کردیم ارتباط متفکرانه و صمیمانه با مخاطب داشته باشیم.
وی با اشاره به روند تولید تئاتر فنون عشق ورزی اظهار داشت: از آذر سال گذشته کار بر روی متن را شروع کردیم که تا پایان سال آماده شد و از فروردین امسال هم تمرین های نمایش شروع کردیم، هر چند برخی اتفاقات در جامعه اجرای کار را کمی عقب انداخت.
این هنرمند کرمانی بیان کرد: متن پس از نوشته شدن پالایش شده است، سعی کردیم پیچیدگی های متن را کمتر کنیم و متعادل تر شود، البته هنوز احساس می کنم نکات مبهمی در لایه های زیرین متن وجود دارد.
وی تصریح کرد: تئاتر فنون عشق روزی یک کار سفارشی نیست، ضمن اینکه حمایت مادی از هیچ کجا نشدیم و نمایش فقط با هزینه شخصی اعضای گروه ساخته شده است.
کاشانی در پاسخ به سئوالی در رابطه با حذفیات نمایش تاکید کرد: خیلی درگیر بحث ممیزی نشدیم و ساختار کار اصلا به هم نخورد، شاید تقریبا پنج درصد متن نمایش دچار تغییر شده است که برای جلوگیری از سوءتفاهم احتمالی بود.
وی ادامه داد: در کار با توجه به متن از موسیقی زنده استفاده کردیم تا مخاطب حین اجرا با نمایش ارتباط بهتری پیدا کند و پیش بینی می کنیم که استقبال شود.
کارگردان تئاتر فنون عشق ورزی با اشاره به انتخاب پلاتو صنعتی کرمان برای اجرای این نمایش خاطرنشان کرد: این سالن را برای این انتخاب کردم چون معتقدم تماشاگر باید به صحنه اجرا نزدیک باشد تا ارتباط بهتری با نمایش برقرار کند و فاصله زیاد تاثیر کار را کمتر می کند.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای تبلیغ این نمایش در فضای عمومی و مجازی تصریح کرد: در اینجا باید این نکته را عرض کنم، آنطور که برنامه هایی مثل کنسرت های موسیقی حامی مالی دارند، برای تئاتر کمتر پشتیبان پیدا می شود که باید به این موضوع بیشتر توجه شود
وی با اشاره به برنامه ریزی برای تبلیغ این نمایش در فضای عمومی و مجازی تصریح کرد: در اینجا باید این نکته را عرض کنم، آنطور که برنامه هایی مثل کنسرت های موسیقی حامی مالی دارند، برای تئاتر کمتر پشتیبان پیدا می شود که باید به این موضوع بیشتر توجه شود.
کلیشهزدایی از مفهوم عشق
محمدحسین فرزاد نویسنده و بازیگر تئاتر کرمان که متن این نمایش را به تحریر درآورده است نیز گفت: اجرای متن فنون عشق ورزی، به دلیل جنبه هایی ساختارشکن مانند راه رفتن روی لبه تیغ بود که سعی شد کار بهخوبی پیش برود.
وی افزود: کارگردان نمایش از افراد خوش سابقه حوزه فرهنگ و هنر در کرمان است و لطف ویژه ای به من برای نوشتن متن و بازیگری نمایش داشت.
این هنرمند تئاتر کرمان بیان کرد: نمایش فنون عشق روزی سعی می کند از مفهوم عشق که کلیشه شده، آشنا زدایی و با روایت خود معنی تازه ای از عشق ورزی ارائه کند.
وی تصریح کرد: داستان نمایش روایت فردی است که در برقراری رابطه با دیگران مشکل دارد و می خواهد با راهنمایی از هوش مصنوعی، روابط خودش را به ویژه با جنس مخالف بهبود ببخشد و در اجرا زمان و مکان خاصی برای بیننده در نظر نگرفتیم و همه چیز را به عهده مخاطب گذاشتیم.
فرزاد تاکید کرد: خیلی از اتفاقات نمایش در ذهن بازیگر اصلی می گذرد و به نوعی مثل ذهن انسان لایه های درونی آن را اگر برداریم به مفاهیم عمیق تر می توان رسید.
وی ادامه داد: متن نمایش هم لایه لایه است و شاید اگر بهتر بخواهیم بگوییم، متن روایتی از داستان آدم و حوا است و بازیگران روایتی از این داستان را پیش می برند که لایه عمیق تر کار محسوب می شود.
بازیگر نمایش فنون عشق ورزی اظهار داشت: مفهوم عشق در دنیای متکثر که تکنولوژی در آن حرف اول را می زند، بخشی از لایه نمایش است، اما یکسری پیام ها در لایه های زیرین قرار دارد که مخاطب می تواند آن را کشف کند.
اهمیت نگاه مخاطب و کار گروهی
اشکان عاشوری نمایش نقش یافال بازیگر اصلی نمایش فنون عشق روزی هم بیان کرد: در حین تمرین ها با چالش هایی در رابطه با متن روبهرو بودیم، اینکه متن اصطلاحات تخصصی سنگین داشت و برای خودمان سئوال بود که آیا از پس کار بر میآییم؟.
وی تاکید کرد: برای ما نگاه مخاطب از بیرون خیلی مهم است و شاید بهترین لذت اجرای این نمایش، کار گروهی بود که بین همه عوامل شکل گرفت.
عاشوری افزود: بازیگران در جریان تمرین و اجرا با کارگردان بسیار راحت بودند و هستند، البته در تمرین ها و اجرا نمایش دیالوگ ها بدون تغییر ماند و در جاهایی از کار نظرات ما هم دخیل بود.
اصلاحات متن نمایش برای فهم بهتر مخاطب
وحید سلطانی دیگر بازیگر این نمایش نیز بیان کرد: گفتار و حفظ متن به دلیل استفاده از اصطلاحات تخصصی در دنیای مجازی و رایانه برای خود من هم سخت بود، تا اینکه در تمرینها تصمیم گرفتیم که کلمات را بشکنیم و فارسی کنیم تا مخاطب بهتر متوجه شود.
وی خاطر نشان کرد: حتی در متن اولیه سال ۲۰۴۰ را داشتیم تا بررسی کنیم هوش مصنوعی چه تاثیری بر دنیا و آدم ها خواهد داشت که بعدا برای فهم بهتر تماشاگر تغییرات و اصلاحاتی انجام شد.
نظر شما