۱۴ آبان ۱۴۰۳، ۱۳:۵۰
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85648887
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

یک کارگردان: تئاتر از تاثیرگذارترین ابزارها برای شناخت دنیای کودک و نوجوان است

همدان- ایرنا- یک کارگردان و نویسنده تئاتر نگاه تخصصی به مقوله کودک و نوجوان را از مزایای جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان دانست و گفت: فرهنگ از دل اینگونه جشنواره‌ها سرچشمه می‌گیرد و تولیدات آثار هنری در قالب هنر نمایش، بیشترین تاثیرگذاری را روی کودکان و نوجوانان دارد.

محمد قاسمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از همین رو نگاه جشنواره‌ای به تئاتر کودک و نوجوان، در پروسه زمانی پنج روزه قابل تعریف نیست و در طول سال باید آثار هنری ویژه این گروه سنی به طور مکرر تولید و به نمایش گذاشته شود.

وی افزود: استان همدان به واسطه میزبانی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، مخاطبان بسیار زیادی را تربیت کرده اما لازمه تقویت این حوزه آن است که چندین گروه به صورت مرتب و با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مشخص، در طول سال برای کودکان و نوجوانان تولید آثار و اجرای نمایش داشته باشند.

این کارگردان هنر نمایش با تاکید بر اینکه این آسیب به همه جشنواره‌ها وارد است،اظهار کرد: کارگردانان و نویسندگان در بخش کودک و نوجوان باید علاوه بر جنبه هنری و تولید آثار نمایشی خودشان، لزوما همراه خود تیمی به عنوان روانشناس و جامعه‌شناس داشته باشند، چراکه حوزه کودک تنها مقوله‌ای است که نیاز به مشاوره‌های پی‌درپی دارد.

قاسمی با تاکید بر اینکه شناخت دنیای کودک سختی های خاص خود را دارد و باید یک کارگردان و نمایشنامه‌نویس تمام جوانب، خواسته‌ها و نیازهای کودکان و نوجوانان را بشناسد و بعد تولید اثر کند، ادامه داد: دنیای کودکان دنیای فانتزی، دنیای رنگ‌ها، نقاشی‌ها و عروسک‌هاست و آنها دنیا را بدین شکل می‌بینند و به خاطر همین است که همه چیز برای کودک جنبه بازی و سرگرمی دارد.

یک کارگردان: تئاتر از تاثیرگذارترین ابزارها برای شناخت دنیای کودک و نوجوان است

آثار هنری باید متناسب با دنیای کودکان باشد

وی خاطرنشان کرد: با وجود دنیای رنگی‌رنگی کودک و نوجوان، کار یک کارگردان و نویسنده تئاتر در این حوزه بسیار خاص و ویژه است و تئاتر باید با قشر کودک و نوجوان ارتباط مستقیم بگیرد و از طرفی نباید قصه‌ای را به آنها تحمیل کرد، بلکه باید کودک را وارد قصه کرد.

کارگردان و نویسنده تئاتر کشور یادآور شد: جشنواره کودک و نوجوان همدان به نام امید در سطح کشور برگزار می‌شد که هم اکنون یک جشنواره بین‌المللی شناخته شده است و جزو۶ جشنواره برتر ایران و ذیل بیستمین جشنواره برتر دنیا و تخصصی‌ترین جشنواره‌های تئاتر ایران به شمار می‌رود، چون مبنای آن کودک و نوجوان و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

قاسمی با بیان اینکه این جشنواره جایگاه خود را حداقل در استان همدان به عنوان پرمخاطب‌ترین جشنواره تئاتر کشور به دست آورده است، افزود: همدان سالهاست میزبان این رویداد بزرگ هنری است و هدفگذاری‌اش برای جذب مخاطب کاملا موفق بوده و هر سالنی که در این جشنواره سه بار در روز اجرا دارد، مملو از مخاطب است.

وی همچنین گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استان همدان، فارغ از هر دیدگاه و نظری، دارای مخاطبان به شدت حرفه‌ای است و به خوبی می‌دانند در چه تاریخی از سال برای دیدن نمایش‌ها بیایند و صرف‌نظر از حضور هنرمندان، مابقی صندلی‌ سالن‌های ۵۰۰ و ۶۰۰ نفره همدان را مردم پر می‌کنند و این شگفتی‌ساز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است.

کارگردان هنر تئاتر همچنین به کمبودها و نقصان‌های این جشنواره اشاره و بیان کرد: نیاز است دبیرخانه دائمی این جشنواره در شهر همدان تشکیل شود و دیدگاه و نظر همدان بر این جشنواره مطرح شود، چراکه آسیب‌شناسی این جشنواره در دل همدان اتفاق می‌افتد و عوامل استانی جشنواره باید به یک همسویی با مرکز هنرهای نمایشی برسند که هر دو در یک جهت حرکت کنند.

یک کارگردان: تئاتر از تاثیرگذارترین ابزارها برای شناخت دنیای کودک و نوجوان است

پلاتوهای حرفه‌ای؛ ضرورت کنونی استان همدان

به گفته قاسمی؛ امسال بیست و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در حال برگزاری است و حدود سه دهه از برگزاری این رویداد می‌گذرد و نباید و جای کمبود و نقصانی وجود داشته باشد.

وی در عین حال ساخت پلاتوهای حرفه‌ای و تقویت و استفاده از ظرفیت اجراها در شهرستان‌های استان را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: نگاه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باید در بُعد و سیطره استانی باشد و تعداد روزها و اجراهای بیشتری در نقاط مختلف استان رقم بخورد.

کارگردان و نویسنده تئاتر با اشاره به اهمیت نقش کودک و نوجوان در جامعه، خاطرنشان کرد: هر کجا از کودک و نوجوان غافل شدیم، ۱۰ سال بعد ضربه‌اش را خوردیم، در حالی‌که فرهنگ‌سازی از دل این بچه‌ها سرچشمه می‌گیرد و می‌توان این قشر را به رمانتیک‌ترین، با احساس‌ترین و متعصب‌ترین و در طرف مقابل حتی به بی‌انگیزه‌ترین و بی‌تعصب‌ترین افراد تبدیل کرد.

قاسمی ادامه داد: از این رو هنر تئاتر به خاطر بی‌واسطه بودن به شدت روی مخاطب تاثیرگذار است و تنها دنیایی که کودک به آن فکر نمی‌کند، مرز و محدوده است و چیزی که برایش اهمیت ندارد، تعصب قومی و قبیله‌ای است، چراکه آنها دنبال خنده و شادی هستند و اگر شاد تربیت شوند، می‌توانند نسل آینده‌ساز و چاره‌ساز باشند.

یک کارگردان: تئاتر از تاثیرگذارترین ابزارها برای شناخت دنیای کودک و نوجوان است

تئاتر کودک و نوجوان نیازمند نگاه حمایتی است

وی همچنین نگاه سلیقه‌ای و غیر حمایتی از تئاتر کودک و نوجوان را آسیب بزرگ این حوزه در تولید آثار نمایشی دانست و تاکید کرد: شهرداری هر شهری چه اندازه برای زیباسازی شهر و فرهنگ‌سازی هزینه می‌کند و چه بازخوردی می‌گیرد؟ اینجاست که باید مبنای‌شان را روی تئاتر کودک و نوجوان بگذارند و روی این مسیر حرکت کنند که بهترین بازخورد را دارد.

این نویسنده هنر نمایش با اشاره به اینکه با برگزاری جلسات بین مسوولان و مدیران می‌توان بخش آسیب‌پذیر جامعه را هدفگذاری کرد، گفت: در این قالب می‌توان مفاهیم مورد نیاز را به هنرمند سپرد و با تولید آثار فاخر و اجرای مداوم آنها، به اهداف مورد نظر در این حوزه دست پیدا کرد.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات بزرگ هنر تئاتر کودک این است که یک سیر خطی به ذهن کودک می‌دهد و اگر علاقه‌مند به رشته‌های هنری در زمینه بازیگری و نمایش باشد، اولین قدم مثبت از اینجا شروع می‌شود.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: زمانی در مدارس جشنواره تئاتر دانش‌آموزی برگزار می‌شد و کیفیت آثار به اندازه‌ای بالا بود که از دل این جشنواره استعدادهای برتر هنری کشف و به بدنه تئاتر کشور معرفی می‌شدند، اما این جشنواره به کلی تعطیل شد و امروز هم اگر هست، اصلا کیفیت مطلوبی را نسبت به دوره‌های گذشته ندارد و لازم است که احیا شود.

به گزارش ایرنا، بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر بین المللی کودکان و نوجوانان از روز جمعه به میزبانی همدان آغاز شده و تا ۱۷ آبان ماه ادامه دارد، در این رخداد فرهنگی و هنری علاوه بر گروه های نمایشی از نقاط مختلف کشور، هنرمندان تئاتر ۶ کشور خارچی نیز حضور دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha