مرجان ستوده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای اینکه ایمنی بیمار در بیمارستانها رعایت شود، باید آگاهی کادر درمان با آموزشهای مستمر در خصوص رعایت دستورالعمل ها، پایش و ارزیابی مکرر و میدانی بخشها و برگزاری جلسات آسیب شناسی افزایش یابد.
وی اضافه کرد: پیشگیری یا کاهش احتمال بروز آسیب و صدمههای مرتبط با مراقبتهای سلامت به کمترین حد قابل قبول را ایمنی بیمار می گویند که در حقیقت شامل اقداماتی است تا خطرات سلامتی برای بیماران کاهش پیدا کند.
ستوده تصریح کرد: یکی از اقدامات موثر و خوبی که برای پیشبرد برنامه ها در این خصوص صورت گرفت، ارایه امتیاز کارنامه ایمنی برای هر بخش از بیمارستان بود که پس از وزن دهی در اختیار مسوولان بخشها قرار میگیرد.
به گفته این مسوول، تحویل ایمن بیمار از شیفتی به شیفت دیگر از جمله اقدامات دیگری است که مورد توجه و پیگیری قرار گرفته و در این زمینه ارتقای مراقبت از بیمار نیز به میزان قابل توجهی افزایش داشته است.
ستوده خاطرنشان کرد: در کنار این اقدامات، پرسشنامه فرهنگ ایمنی بیمار نیز طراحی شده که توسط پرسنل تکمیل می شود و نیز کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار نسبت به جمع آوری و تحلیل آن اقدام لازم را انجام میدهد.
کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار بیمارستان رازی قزوین با بیان اینکه توجه به ایمنی، حلقه تکمیل کننده رضایتمندی بیماران است، یادآور شد: بیمارستان ها با محوریت کارشناس ایمنی بیمار باید فعالانه در تلاش باشند تا برای محافظت از بیماران خود راهکارهای موثری را در جهت ارتقای ایمنی بیماران به دست آورده و با تبدیل آنها به برنامه عملیاتی و ایجاد فرهنگ سازی و آموزش مدون در کلیه همکاران درمانی و غیر درمانی، محیط امنی را برای بیماران فراهم کنند.
نظر شما