اتصال ایستگاه خاوران به تبریز برای تکمیل کریدور ریلی شرق و غرب کشور ضروری است

تبریز - ایرنا - معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اجرای خط ریلی میانه - بستان آباد - خاوران، گفت: اتصال ایستگاه خاوران به تبریز برای تکمیل کریدور ریلی شرق و غرب کشور ضروری است.

به گزارش ایرنا، «سیدمصطفی داوودی» روز سه شنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان افزود: اتصال ایستگاه خاوران به تبریز به عنوان یکی از پروژه های مهم شبکه ریلی کشور از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در حال اجراست.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از نظر تاسیسات زیربنایی ریلی در رتبه اول کشور قرار دارد و خط آهن آن دارای قدمت زیادی است، اظهار کرد: راه آهن منطقه آذربایجان در کریدورهای «شرق و غرب» و «شمال و جنوب» واقع شده و از لحاظ راهبردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال های گذشته اتفاق های خوبی در حوزه راه آهن این منطقه روی داده که از جمله شامل اجرای خط آهن میانه - بستان آباد - خاوران و تبریز - ارومیه است که این موضوع نشاندهنده جایگاه ویژه این منطقه است.

داوودی، با بیان اینکه تامین منابع مورد نیاز برای تکمیل خط آهن تبریز - ارومیه در برنامه های راه آهن جمهوری اسلامی است، ادامه داد: مولدسازی منابع راه آهن جمهوری اسلامی در دستور کار بوده و جزو برنامه های راه آهن مناطق مختلف کشور است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه های مرتبط طرح های توسعه خود را با نگاه ویژه به وضعیت ریلی موجود تدوین و طراحی کنند، یادآور شد: در برخی موارد به علت عدم رعایت این موضوع، طرح های توسعه شهری با راه آهن تداخل پیدا می کند و دستگاه ها اعلام می کنند که راه آهن مانع توسعه است.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه آهن جزو شرکت هایی است که به صورت مستقیم به مردم خدمات ارایه می کند و واقع شدن راه آهن در خارج شهر موجب بروز مشکل برای مسافران می شود و در کشورهای پیشرفته شبکه های ریلی از داخل شهرها می گذرد.

داوودی، افزود: با توجه به اینکه بر اساس پروسه زمانی توسعه شهری، روزی شهرها به راه آهن متصل می شوند باید در طرح های توسعه شهری راه آهن در نظر گرفته شود و زیباسازی ایستگاه ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

دوخطه کردن راه آهن میانه - بستان آباد در اولویت طرح های ریلی آذربایجان شرقی باشد

سرپرست معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به سبقه و قدمت بیش از یک قرن راه آهن در کشور، گفت: ساخت راه آهن در کشور از آذربایجان و تبریز شروع شده است و خط آهن تبریز - جلفا و تبریز - ترکیه این منطقه را به اروپا وصل کرده است.

«مرتضی موحدنیا» با بیان اینکه آذربایجان در مسیر جاده ابریشم قرار دارد، افزود: موقعیت آذربایجان و تبریز و تفکرات مردم این منطقه برای تجارت با کشورهای دنیا و صنعتی بودن این منطقه از دلایل شروع راه آهن از این خطه است.

وی با تاکید بر اینکه شروع ساخت راه آهن در این منطقه بر اساس مطالعات علمی و منطقه ای انجام شده است، اظهار کرد: راه آهن با وجود توسعه حمل و نقل هوایی و جاده ای همچنان در حوزه حمل و نقل کالا و مسافر از اهمیت خاصی برخوردار است و کشورهای پیشرفته بیشترین استفاده را از راه آهن در این زمینه می برند.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه وضعیت استان از نظر شبکه های ریلی در کشور باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: استاندار آذربایجان شرقی نیز بر تکمیل ایستگاه خاوران و اتصال آن به تبریز و تعیین زمان بندی برای اتمام این پروژه تاکید دارد.

موحدنیا، با اشاره به اینکه دوخطه کردن راه آهن میانه - بستان آباد باید در اولویت طرح های ریلی استان قرار گیرد، ادامه داد: مردم آذربایجان و تبریز در تمامی عرصه های پیشگام هستند و انتظار دارند در حوزه ریلی نیز توجه بیشتری به این منطقه شود.

وی یادآور شد: در این راستا باید از تمامی ظرفیت ها و منابع ملی و مولدسازی برای تکمیل کریدور غرب و شرق استفاده شود چراکه توسعه حمل و نقل به علت مصرف سوخت پایین، موجب رفع ناترازی در تامین سوخت به ویژه بنزین در کشور می شود.

اتصال ایستگاه خاوران به تبریز برای تکمیل کریدور ریلی شرق و غرب کشور ضروری است

افزایش ظرفیت بار و کیفیت و کمیت قطارهای مسافربری راه آهن منطقه آذربایجان ضروری است

مدیرکل جدید راه آهن منطقه آذربایجان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه رسالت اصلی راه آهن، حمل و نقل بار و مسافر است، گفت: در این راستا باید ظرفیت بار راه آهن این منطقه افزایش یابد و از لحاظ کمی و کیفی به قطارهای مسافربری توجه ویژه شود.

«علیرضا سلیمانی» با بیان اینکه در اجرای طرح های توسعه حوزه ریلی باید از توان بخش خصوصی استفاده شود، افزود: اجرای پروژه های زیرساختی در حوزه حمل و نقل ریلی و ادامه پروژه های ریلی خاوران به تبریز، چشم ثریا و مرند از جمله برنامه های این منطقه است.

وی ادامه خط آهن دانشگاه شهید مدنی به آذرشهر در حوزه مسافری، اجرای خطوط ریلی فرعی به مراکز صنعتی و تجاری استان، اتصال ریلی تبریز به ارومیه برای حمل و نقل بار و مسافر، افزایش بهره وری، مولدسازی، ارتقای ایمنی حمل و نقل ریلی، اجرای طرح های پدافند غیرعامل، برگزاری دوره های آموزشی و تکریم ارباب رجوع و ارایه خدمات مطلوب به مسافران را از دیگر برنامه های راه آهن منطقه آذربایجان اعلام کرد.

اتصال ایستگاه خاوران به تبریز برای تکمیل کریدور ریلی شرق و غرب کشور ضروری است

سید مصطفی داوودی معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین در سفر به تبریز از طرح ساخت خط آهن برای انتقال مواد اولیه و تولیدات صادراتی یک واحد صنایع غذایی از راه خطوط ریلی بازدید کرد.

اتصال ایستگاه خاوران به تبریز برای تکمیل کریدور ریلی شرق و غرب کشور ضروری است

به گزارش ایرنا، در این مراسم «علیرضا سلیمانی» به عنوان مدیرکل جدید منطقه آذربایجان معرفی و از خدمات « محمدرضا قربانی» مدیرکل سابق این منطقه تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha