به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه جایگاه روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی بسیار حایزه اهمیت بوده و حساسیت های بسیاری دارد، اگر چه تا همین چندی پیش بیشترین رسالت روابط عمومی ها صرف اطلاع رسانی در خصوص مناسبات داخلی سازمانی بود ولی با توجه به لزوم گسترش ارتباطات مبتنی بر تکنولوژی، نوع فعالیت روابط عمومی ها بسیار متفاوت شده و آنها را مجبور کرده تا از سبک سنتی به سمت هوشمندسازی و استفاده از فناوری های روز حرکت کنند تا جایی که امروزه این عملکرد روابط عمومی است که می تواند یک دستگاه اجرایی را منفعل یا هدایتگر و جریان ساز جلوه دهد.
براساس تعاریف موجود، روابط عمومی ها ۲ ماموریت ذاتی، یعنی هماهنگی های درون و برون سازمانی را برعهده دارند که نتایج این فرآیند به هماهنگی، هم پوشانی و تحول سازمانی انجامیده و باعث تعالی اهداف مدیران با هم افزایی تمام ارکان آن می شود، به عبارتی روابط عمومی ها به عنوان نقطه اتصال جریان های مختلف برای هم پوشانی در اجرای ماموریت سازمانی به شمار می روند.
یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی های پویا و محرک، تلاش برای تحقق اهداف سازمانی از طریق انتشار فعالیت ها و اهداف بوده تا با جلب توجه عمومی بیشترین بازخورد را برای سازمان به وجود آورند، در این بین نقش روابط عمومی برخی از دستگاه ها همچون اداره کل ورزش و جوانان که متولی اصلی ورزش است، به دلیل گستردگی فعالیت و کثرت مراجعان خود بسیار پررنگ بوده و انفعال یا پویایی آن در نوع ترویج ورزش و قهرمان پروری نقش بسزایی دارد.
روابط عمومی که از نبود، طرح، ایده مناسب و متناسب با نوع فعالیت و آمادگی لازم برای اطلاع رسانی در زمینه های مختلف ورزشی اعم از توجه به ورزشکاران حرفه ای و مسابقاتشان، توجه ویژه به باشگاه های ورزشی و اعزام ها یا میزبانی مسابقات در استان رنج می برد نه تنها هزینه های بسیاری به سازمان متحمل می شود بلکه چالش ها و مشکلات بسیاری را نیز برای بدنه ورزش استان قزوین به وجود می آورد.
آن چه واضح و روشن است با وجود ۵۲ هیات ورزشی فعال در استان قزوین، روابط عمومی ورزش و جوانان قزوین نه تنها هیچگونه تقویم مسابقاتی، محتوایی، اجرایی و به روز از برنامه ها و رویدادهای ورزشی ندارد تا با توجه به موضوعیت هر کدام بهترین تصمیم را برای پویایی آن اتخاذ کند بلکه در اجرای امور جاری نیز به صورت خلق الساعه و جزیره ای عمل کرده و در لحظه، تصمیم گیری می کند که این نوع فعالیت روابط عمومی گویای این نکته مهم است که مدیران بالا دستی و مسوول نیز برنامه مدون و از پیش تعریف شده ای برای ورزش استان نداشته و تمام بار مسوولیت ورزشی را به هیات های مربوطه واگذار کرده و در نهایت حضوری صرفا تشریقاتی دارند.
بنابراین، وقتی مسوولان ورزشی استان حتی اطلاع درست و از پیش تعیین شده ای برای رویدادهای ورزشی نداشته و خود را از گود ورزش بیرون کشیده اند، نمی توان انتظار راهبردهای توسعه محورانه ای در حوزه قهرمان پروری، جذب حامیان مالی ورزش برای ورزشکاران و باشگاه ها و در نهایت فراهم کردن شرایط مطلوب میزبانی استان از رویدادهای مختلف ورزش داشت، این درحالی است که تمام تمرکز و هم و غم مسوولان ورزشی طی ۲ تا سه سال گذشته تنها معطوف به یک تیم لیگ برتری بوده و صرفا تمام وقت خود را جهت رفع و رجوع امور جاری آن می گذرانند.
امروزه با توجه به گسترش فناوری ها و تکنولوژی جمع آوری اطلاعات، آمارها، دسته بندی و انعکاس به موقع آن برای تقویت اهداف سازمانی کار سختی نبوده و تنها نیاز به توجه مبتنی بر حس مسوولیت پذیری دارد، در حالی که بدنه امروز روابط عمومی ورزش و جوانان قزوین در منفعل ترین حالت خود تنها با یک نیرو هدایت می شود که آن نیز بیشترین وقت خود را صرفا برای رویدادها و برنامه های هیات ورزشی که خود مسوول آن است (سوارکاری) کرده و به سایر حوزه ها چنان بی توجه است که آخرین مسوولی بوده که از رویدادها و اتفاقات ورزشی استان با خبر می شود و به طور اصولی جای سوال است، چگونه میتوان مسوولی که جایگاه حساس و بار مسوولیتی سنگینی بر دوش دارد، علاوه بر روابط عمومی به عنوان رییس یکی از هیاتهای ورزشی (سوارکاری) درحال فعالیت باشد؟
با این حال اگر نگاهی آسیب شناسانه به نحوه عملکرد روابط عمومی ورزش و جوانان استان قزوین داشته باشیم چند نکته بیش از پیش به چشم می خورد که از جمله آن می توان به نبود تقویم ورزشی از پیش تهیه شده مسابقات ورزشی، کم کاری در انتشار برنامه هیات های ورزشی از اعزام ورزشکاران و میزبانی هیات های ورزشی گرفته تا توسعه ورزش همگانی و قهرمانی پروری اشاره کرد تا جایی که تمام بار مسوولیت اطلاع رسانی حوزه ورزش، از اعلام زمان برگزاری مسابقات تا نتایج آن محدود به یک کانال در فضای مجازی شده که آن نیز توسط خود هیات های ورزشی انجام می شود و اداره روابط عمومی ورزش جوانان هیچ اطلاع رسانی، چه پیش از مسابقات و چه در خصوص نتایج آن ندارد.
این در حالی است که ماه های متوالی، بسیاری از هیات های ورزشی به عناوین مختلف از جمله برگزاری مجمع های سالانه ورزشی، بازدید و یا حتی برگزاری مجمع انتخاباتی هیات ها میزبان روسای فدراسیون ها هستند که حتی اطلاع رسانی اولیه مبنی بر حضور آنان در استان صورت نمی گیرد.
کلام آخر
اگرچه در گذشته فعالیت واحد روابط عمومی در سازمان ها تنها به نصب چند بنر و برگزاری مراسم های داخلی محدود می شد اما امروزه رسالت آنها بسیار متفاوت شده و در واقع می توان از آنها به یک نیروی محرکه برای ساختارهای درون و برون سازمانی یاد کرد، در این بین روابط عمومی ورزش و جوانان قزوین اگر نتواند مدیریت درست و صحیحی در خصوص رفع و رجوع امور جاری ورزشی خود، از اطلاع رسانی گرفته تا برگزاری و انتشار نتایج مسابقات و اتفاق های درون هیات های ورزشی، هیچگاه نمی تواند گامی فراتر از محدوده خود داشته و یا به توسعه راهبرد ورزش همگانی و قهرمانی نیز فکر کند، بنابراین در ادامه راه این خواب شیرین برای ورزش استان جز کابوسی دهشتناک، دستاوردی را به همراه نخواهد داشت.
نظر شما