به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، علی اکبر صفایی روز پنجشنبه در بازدید یک روزه از بندر امیرآباد گفت: هم اکنون بیش از چهار همت قرارداد سرمایه گذاری در بندر امیر آباد در حال انجام است و علاوه بر آن با امضاء تفاهم نامه های سرمایه گذاری، چهار همت دیگر هم در این بندر در دست اجرا است که در مجموع این ۸۰ هزار میلیارد ریال می تواند تاثیر بسیار خوبی هم در بُعد اقتصادی و اشتغالزایی این بندر ایجاد کند.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی از شروع عملیات تکمیل اسکله رو - رو ریلی این بندر تا ۲ ماه آینده خبر داد و توضیح داد: عملیات تکمیل اسکله رو - رو ریلی بندر امیرآباد که بنا به دلایلی چند سال متوقف شده بود تا ۲ ماه آینده شروع خواهد شد و امیدواریم طبق قرارداد و در پروسه زمانی مشخص شده به بهره برداری برسد.
صفایی اظهار کرد: با تاکید وزیر راه و شهرسازی به ما تکلیف شده است که نظارت دقیقی بر پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری در حوزه سازمانی خود داشته باشیم تا در بازه زمانی مشخص و بر اساس قرارداد همه پروژه ها در موعد مقرر به بهره برداری برسند و مدیران سازمان با بازدید های منظم پروژه ها را مورد بازنگری و بازدید قرار می دهند تا چنانچه مانعی در مسیر اجرای پروژه وجود داشته باشد تسهیل و رفع شود.
معاون وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: بندر امیر آباد به عنوان بزرگترین بندر شمال کشور و یکی از مهمترین بنادر سازمان از لحاظ جذب سرمایه گذار و مراودات کالا در جایگاه خوبی قرار گرفته است که نقش مهم آن در کریدور شمال – جنوب بر کسی پوشیده نیست.
صفایی افزود: یکی از پروژه های منحصر به فرد کشور، پروژه رو - رو ریلی بندر امیرآباد است که در حال اجرا است و با توجه به پیشرفت ۸۰ درصدی و با وقفه ای که به وجود آمده بود توانستیم به کمک همکاران آن را رفع کنیم اما تا ۲ ماه دیگر شاهد اجرای عملیات تکمیل این پروژه مهم خواهیم بود که از نظر زیر ساختی دارای اهمیت ویژه ای است و با بهره برداری از این پروژه، کشتی های مخصوص رو- رو کالای خود را مستقیما بر روی ریل حمل می کنند و با قابلیت اتصال بندر امیرآباد به شبکه ریل سراسری شاهد تحول چشمگیری در افزایش سهم ریلی در این بندر خواهیم بود.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی به احداث زیر ساخت در اراضی ۳۰۰ هکتاری شرق بندر اشاره کرد و افزود: در حال حاضر این پروژه توسط مشاور ذی صلاح در حال بررسی است که به محض اتمام فازهای مطالعاتی و آماده شدن اسناد مناقصه توسط همکاران ما تا پایان سال از طریق برگزاری فراخوان، زیر ساخت ها نیز توسط بخش خصوصی ایجاد خواهد شد تا بر اساس طرح جامع بنادر بازرگانی برای احداث صنایع به سرمایه گذاران واگذار شود.
وی در بازدید از پروژه سرمایه گذاری بخش روغن و سویا در بندر امیر آباد، بیان کرد: این پروژه عظیم که در زمینی به مساحت پنج هکتار احداث شده است، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا دهه مبارک فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید که با بهره برداری از این کارخانه روزانه ۲۰۰ تن سویای خوارکی و یکهزار تن روغن پایه خوراکی به بازار مصرف عرضه خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکلیفی که برابر قانون در برنامه هفتم برای سازمان بنادر و دریانوردی پیش بینی شده است، اظهار داشت: در حال ارتقاء بنادر به نسل های سوم و چهارم هستیم و با ایجاد ارزش افزوده، تولید و ایجاد مراکز لجستیکی در بنادر امیدواریم پاسخگوی نیاز کشور بوده و هم در تولید و هم در اشتغال سهم خوبی داشته باشیم.
صفایی یادآور شد: مردم کشور ما باید بدانند که فعالیت هایی که در دریای خزر انجام پذیرفته و با ارتباطات خوبی که با کشورهای همسایه به ویژه قزاقستان و روسیه برقرار شده است تجارت خارجی دریابرد ما همانند سال های گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده است و بر اساس آمار در سال جاری هم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد هشت درصدی عملیات تخلیه و بارگیری برخورداریم.
به گزارش ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت میتواند با شکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
منطقه امیرآباد از ظرفیتهای بندری بسیار مناسبی برخوردار است و میتواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه بهویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.
نظر شما