سردار سید تیمور حسینی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا درباره اینکه گفته میشود برخی مراکز معاینه فنی نظارت لازم را در ارزیابی کیفی خودروها ندارند و همین مسئله سبب شده تا آلایندگی خودروها استمرار داشته باشد، اظهار داشت: از سال ۸۷ معاینه فنی از ماموریت و خدمات پلیس تفکیک و به مراکز معاینه فنی داده شد.
وی افزود: مجوز مراکز معاینه فنی برای خودروهای سبک در مناطق شهری توسط شهرداری و خودروهای حمل و نقل عمومی توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای صادر میشود.
وی به کارگروه نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی اشاره کرد و افزود: پلیس جزو این کارگروه است اما متاسفانه نظارتها آنطور که انتظار میرود و قانون تعیین کرده، نیست.
رئیس پلیس راهور فراجا با انتقاد از شرایط نامناسب نظارت بر مراکز فنی گفت: پلیس همیشه خواستار رسیدگی استاندارد به عملکرد این مراکز شد زیرا برخی از مراکز مکانیزه معاینه فنی بر خلاف اصول و قاعده حاکم به خودروهایی که مستحق برگه معاینه نیستند، مجوز تردد و معاینه فنی داده میشود.
سردار حسینی ادامه داد: پلیس طرحهایی را به اجرا گذاشته تا در این راستا مراکز متخلف را شناسایی و با آن برخورد شود، اما حتما باید شهرداریها و سازمان راهداری باید نظارتهای خود را بیشتر کنند.
وی درباره اینکه با توجه به وضعیت حاد آلودگی هوا سهل انگاری متولیان باید از سوی چه نهادی پیگیری شود، گفت: قانون برای چنین مواردی نهادهایی را تعیین کرده که سازمان بازرسی یکی از اینها است.
سردار حسینی تاکید کرد: در سطح کلان نیز با توجه به پیامدهای چند وجهی آلودگی هوا از سوی خودروهای فرسوده، وزارت کشور میتواند مهمترین نهاد باشد که برای نظارت به موضوع فعالیت مراکز معاینه فنی و پاسخگویی متولیان ورود کند.
به گفته او، پلیس راهور وظایف نظارتی خود را انجام میدهد اما به تنهایی راه به جایی نخواهیم برد.
به گزارش ایرنا، آلودگی هوا از معضلات کلانشهرهای ایران و از جمله تهران به شمار می رود که به گفته شینا انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست، ذرات معلق سهم ۵۸ درصدی در این آلایندگی دارند.
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست تاکید دارد که اولویت در تهران و شهری مانند مشهد منابع متحرک از جمله اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده و توسعه حمل و نقل عمومی است.
کارشناسان بر این باورند که نظارت دقیق بر صدور برگه معاینه فنی یکی از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا به شمار می رود.
نظر شما