۲۹ آبان ۱۴۰۳، ۱۰:۳۰
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85664014
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مدارس سمنان با ایجاد میز گفت‌وگو دانش‌آموزان حقیقت‌جو تربیت کنند

سمنان - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش سمنان گفت: دانش‌آموزان در مدارس استان با ایجاد میز گفت‌وگو باید حقیقت‌جو تربیت شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدجمال وزیری روز سه شنبه در نخستین دوره توانمندسازی مدیران مدارس هیات‌امنایی سمنان در سالن یادگار امام(ره) استانداری، افزود: یکی از اشکالات نظام آموزشی کشور کمرنگ‌شدن فرهنگ گفت‌وگو است که در صورت توسعه آن، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی یادآور شد: مدارس هیات‌امنایی از مدارس برگزیده و خاص در استان به‌شمار می‌روند و راه‌اندازی نیمکت یا میز گفت‌وگو در مدارس، عامل رفع بسیاری از چالش‌ها است.

وی با بیان اینکه امروز باید پایان سلطه‌گری آموزش را در نظام تعلیم و تربیت اعلام کرد: ادامه داد: نظام تعلیم و تربیتی باید از شیوه غربی و معلم‌محوری خارج شود و به سمت مدرسه‌محوری حرکت کرد.

این مسوول با بیان اینکه مدیر موفق کسی است که فرهنگ گفت‌وگو را بین دانش‌آموزانش، توسعه و ترویج دهد و زودتر از آن‌ها در مدرسه حاضر شود، افزود: مدرسه محل تبلور و تخلیه هوش هیجانی دانش‌آموزان و مکانی برای اظهار عقیده و نظر است.

مدارس سمنان با ایجاد میز گفت‌وگو دانش‌آموزان حقیقت‌جو تربیت کنند

وی ادامه داد: دانش‌آموزان را باید با واقعیت‌ها روبه‌رو کرد تا حقیقت‌جو تربیت شوند و فرصت اظهار عقیده را داشته باشند.

وزیری به نقش مهم مدیران مدارس اشاره و اضافه کرد: مدیر در مدرسه نقش تسهیل‌گر و محرک دارد و باید در امور بهداشتی از مشارکت دانش‌آموزان بهره گیرد تا فردی مسئولیت‌پذیر و کارساز تحویل جامعه دهد؛ نه این‌که نسبت به موضوعات پیرامونش بی‌تفاوت باشد.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش سمنان، مدرسه شبیه مزرعه است و باید مدیران و معلمان، ارتباط دوستانه با دانش‌آموزان برقرار کنند و به ثمر نشستن آن‌ها را به تماشا بنشینند؛ چون مدرسه اداره نیست و اداری کردن آن هم به‌هیچ عنوان درست نیست.

وی آموزش و پرورش را بستر مناسب برای احیا فضائل انسانی و مدرسه را محل ایجاد تفاوت‌ها دانست و گفت: رفتار با دانش‌آموزان در مدارس باید باغبانانه باشد. بر مبنای «دانش‌مندی را بمان و بینش‌مندی پیش‌گیر» باید برای به اوج فرهیختگی و فهمیدگی رساندنِ دانش‌آموزان تلاش شود.

این مسوول عصر کنونی را دوره شکوفایی هوش هیجانی و انرژی خردجمعی، عقلانیت کلامی و رفتاری، تبدیل جهان‌گیری به جهان‌داری، عصر رواداری، خودباوری، دگراندیشی و دگرباشی دانست و افزود: سلطنت مهارت و تبدیل دارایی‌ها به سرمایه، خودباوری، تبدیل داده‌ورزی به مهارت‌ورزی و شناخت اسلحه‌های جنگ نرم امروز بیش از هر زمانی برجسته است و ضرورت دارد تا از مدرسه‌سازی به مدرسه‌داری برسیم.

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان افزود: توجه به آسیب‌های دانش‌آموزان وظیفه مدیران مدارس است و هنر معلمی بین هنرهای دنیا فراهنر محسوب می‌شود و معلم باید فرزندپروری کند و دانش‌آموزانی کُندباور تربیت کند؛ نه زودباور که هرچه دیده و شنیده سریع بپذیرد.

استان سمنان حدود ۱۳۳ هزار دانش آموز در بیش از یک‌هزار واحدآموزشی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha