شاهین حدادیپور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در شرایط تحریم کشور، مشاغل مختلف فضای مجازی از جمله فناوری اطلاعات، گردشگری، خدمات، حمل و نقل، خرید، سلامت، تجارت، دورههای آموزشی مجازی و کارهای اداری و بانکی میتواند به توسعه و شکوفایی اقتصاد فردی و اجتماعی کمک کند اما فیلترینگ، این فرصت را محدود کرده است.
وی به هزینه فیلترینگ برای مردم اشاره و بیان کرد: بر اساس آمار«یکتانت»، ۸۰ درصد کاربران در گروههای سنی مختلف بناچار برای ورود به شبکههای اجتماعی و پیامرسانها از فیلترشکن استفاده میکنند که این موضوع باعث شده است میزان گردش مالی خرید و فروش فیلترشکن در سال ۱۴۰۱ به ۳۰ هزار میلیارد تومان برسد به این معنا که سود فیلترینگ از جیب مردم برداشته میشود.
حدادیپور با بیاناینکه این آمار تمایل بالای مردم به استفاده از بسترهای فیلتر شده را نشان میدهد، افزود: مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی لازم است با سیاستگذاری راهکارهای جدید و متناسب، برای کاهش آسیبهای ناشی از حضور گروههای مختلف سنی یا جنسیتی در این فضاها تصمیماتی اتخاذ کنند.
پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانه در اصفهان تصریح کرد: واقعیت نشان میدهد سیاست فیلترینگ برای محدود کردن مردم در سکوهای مجازی چارهساز نبوده و این موضوع نیازمند بازبینی و تجدیدنظر است.
حدادیپور گفت: نکته قابل تاملاینکه در آینده بازتولید «مشارکت سیاسی و اجتماعی» نیز تحت تاثیر فضای مجازی قرار خواهد گرفت، از این رو بررسی دقیقتر تاثیر شبکههای اجتماعی ضروریست.
وی افزود: بخشی از موضوع مشارکت سیاسی به رابطه ملت و دولتها مرتبط میشود که این مساله اکنون بدلیل برخی محدودیتها دچار نقصان شده است و با زیست مجازی جامعه متناسب نیست.
حدادی پور با بیاناینکه در عصر ارتباطات هیچ حادثهای هرچند در دورترین نقاط، منحصر به یک منطقه جغرافیایی خاص نیست، افزود: زندگی اجتماعی و فرهنگی ایران بطور جدی متاثر از ویژگیهای «فرازمانی»،«فرامکانی» و «سـرعت بالا» در وسایل ارتباط جمعی است، بنابراین باید بدانیم این فضا ما را به کدام سمت میبرد و یا کانون خانواده را چگونه تحت تأثیر قرار میگیرد.
این پژوهشگر فرهنگی تصریح کرد: در سالهای اخیر دولتها به کمترین میزان ارتباط با مردم در فضای مجازی بسنده کردهاند؛ علاوه بر آن برای بخش قابل توجهی از مردم که در سکوهای داخلی و بومی حضور ندارند، برنامهای وجود ندارد.
وی هشدار داد: اینکه در شرایط فیلترینگ برخی ارکان مختلف حاکمیت در فضاهای مجازی حضور دارند نوعی تناقض بین اذهان عمومی ایجاد کرده که ممکن است در درازمدت زمینه بیاعتمادی مردم را فراهم کند.
حدادیپور افزود: در برابر این تحولات، چگونگی مداخلات دولتها برای حفظ و مراقبت از آینده اجتماعی ایران در یک محیط رسانهای اهمیت مییابد که در این میان تصمیمسازان سادهترین پاسخ و راهحل یعنی «فیلترینگ و محدودسازی» را انتخاب کردهاند.
وی افزود: اگرچه با نگاه امنیتی به موضوع؛ شاید در مقاطعی الزام به محدودیتهای مجازی باشد اما هرگونه بیتوجهی به سیاستگذاری در این حوزه چند وجهی، جامعه را آسیبپذیرتر خواهد ساخت.
این فعال رسانهای گفت: برنامهریزیها و سیاستها در دستکم ۱۰ سال گذشته در باره فضای مجازی و مصرف رسانهای مردم همچنین روشهای سنتی و راهبردهای انفعالی برای حل این مساله، دیگر کافی و کارساز نیست و در برابر آرایش جدید رسانهای و تغییر منبع و مصرف جامعه نباید منفعل بود.
به گزارش ایرنا، بیش از ۲ سال از فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ و پنج سال از فیلترشدن تلگرام در ایران میگذرد و بازگشت آنها به نسخه بدون فیلتر تاکنون معلق مانده است. در این شرایط برایند بررسیها نشان می دهد که صاحبان کسب و کارهای مجازی با سختی از سد فیلترینگ عبور میکنند تا معیشت آنها برقرار بماند.
بر اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در باره میزان استفاده ایرانیان بالای ۱۸ سال ساکن در مناطق روستایی و شهری از پیامرسانها و شبکههای اجتماعی؛ ۸۲.۲ درصد ایرانیان از پیامرسانها و شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
رییس جمهور کشورمان در نشست روز چهارشنبه ۲۳ آبان هیات دولت در باره رفع فیلترینگ گفت: نتایج ارزیابیهای علمی و تحلیل اثرات اجتماعی فیلترینگ نشان میدهد که هیچیک از اهداف این طرح محقق نشده بلکه مضرات و مشکلات دیگری نیز ایجاد کرده، اما تعجبآور است که ما همچنان نسبت به ادامه این روند پرضرر و بینتیجه اصرار داریم.
دکتر مسعود پزشکیان از روز نخست شکلگیری دولت خود با جدیت این مساله را دنبال کرده و به نتایجی نیز دست یافته؛ اما نتیجه قطعی هنوز حاصل نشده است.
نظر شما