تخصیص وتوزیع اعتبارات به بخش ریلی کشور باید واقع‌بینانه شود

رشت - ایرنا - معاونت توسعه مدیریت و منابع راه‌آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه اقتصاد بخش ریلی کشور ضعیف است، گفت: باید اعتبارات به صورت واقع‌بینانه توزیع شود، اعتبارات و درآمدهای بخش مسافری ما کفاف تامین حداقل سربه‌سری هزینه ها و قیمت تمام شده این بخش را نمی‌دهد و نیاز به بررسی و بازنگری در تعرفه‌هاست.  

به گزارش ایرنا، داود طالبی روز یکشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیرکل راه‌آهن شمال ۲ اظهار کرد: سال گذشته راه آهن‌کشور ۲۸ هزار میلیارد ریال در بخش مسافری زیان کرد که سازمان برنامه و بودجه یک هزار ۹۰۰ میلیارد ریال زیان مسافری را برای راه آهن کشور در نظر گرفت.

معاونت توسعه مدیریت و منابع شرکت راه‌آهن با بیان اینکه توسعه صنعت ریلی نیازمند تامین منابع است، گفت: صنعت ریلی کشور از مباحث حساس و حیاتی و از مبانی پیشرفت و توسعه کشورها محسوب می‌شود.

طالبی تصریح کرد: اگر زیرساخت ها بویژه در حوزه حمل و نقلی در کشور فعال نباشد خدمت و تولیدی و صادراتی هم صورت نخواهد گرفت و متاسفانه در کشور سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت و لجستیک هشت و نیم درصد است در صورتی که استاندارد جهانی آن ۱۶ درصد می‌باشد.

وی گفت: حاکمیت و دولت به طور قاطع و جدی به دنبال پیشرفت و توسعه بخش های زیرساختی کشور است اما در اجرا این اتفاق نمی‌افتد چنانکه مرکز پژوهش‌های مجلس عملکرد این حوزه را صفر اعلام کرده است.

طالبی با اشاره همت و عزم جدی دولت چهاردهم در توسعه شبکه ریلی، اظهار کرد: این حوزه بسیار حساس و مهم است ضمن آنکه نتایج آن کوتاه مدت نیست بلکه در میان مدت و بلندمدت حاصل شده و نمود می‌یابد.

وی شبکه ریلی را در راستای توسعه زیرساخت‌ها و تولید و پیشرفت کشور دانست و گفت: طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساختی بسیار کمتر رقم خورده حال آنکه رهبر معظم انقلاب بر توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و اتصال آن به مناطق مختلف اقتصادی، تولیدی و بندری تاکید دارند.

مدیرکل جدید راه‌آهن شمال ۲ نیز در این نشست با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر اتصال مناطق مختلف کشور به شبکه حمل و نقل ترکیبی، اظهار کرد: بندر کاسپین به شبکه ریلی کشور متصل شده و در آینده هم این شبکه توسعه می یابد.

رحمت رحمت‌نژاد از تدوین برنامه مدون برای گسترش خدمات راه‌آهن شمال ۲ خبر داد و افزود: تمام تلاش خود را برای ارتقاء برنامه‌های حمل ‌نقل ریلی در محدوده راه آهن شمال ۲ شامل؛ استان‌های گیلان، قزوین و بخشی از استان البرز بکار خواهیم بست.

رحمت نژاد اهل شهرستان سوادکوه مازندران است و پیش از این عناوینی چون مدیر کل راه آهن استان‌های لرستان و یزد را در کارنامه خود دارد.

حوزه استحفاظی اداره کل راه‌آهن شمال٢ از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز شروع و ضمن در برگرفتن تقریبا تمام خطوط ریلی استان قزوین به ایستگاه رشت می رسد. ادامه این مسیر در آینده به بندانزلی و آستارا ختم خواهد شد.

راه آهن قزوین - رشت نیمه اسفندماه سال ۹۷ افتتاح شد و به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین‌سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم (ع) ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.

این محور در حال حاضر شامل ۱۰ ایستگاه آبیک، زیاران، کهندژ، قزوین، سیاه‌چشمه، کوهین، لوشان، رستم‌آباد، سراوان و رشت می‌باشد که از این میان ایستگاه‌های قزوین، رشت و لوشان ایستگاه‌های تشکیلاتی بزرگ محسوب می‌شوند.

راه آهن قزوین - رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است. یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل نوستراک شمال - جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه اهن رشت - قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.

نخستین محموله بار گیلان از طریق خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۸ از مبدأ خوزستان به رشت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha