مجتبی جانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظها کرد: درصد فوتی های تصادفات درون شهری قزوین نشانگر تغییر الگوی تصادفات است، چراکه روند صعودی آمار تصادفات درون شهری حاکی از این است که با وجود اقدامات ایمن سازی مسیر تردد شهروندان، اما این اقدامات به تنهایی نمی تواند عامل کاهش تصادفات باشد و عامل مداخله گر دیگری به نام آموزش و فرهنگسازی در کاهش تصادفات نیز مولفه بسیار مهم و موثری است.
وی اضافه کرد: این سازمان در راستای تحقق افزایش فرهنگ ترافیکی به صورت مستمر در مدارس، آموزش و بازآموزی فرهنگ ترافیک را اجرا کرده و ادامه آموزش های فوق نیز در حال انجام است.
جانی ادامه داد: نهضت ایمن سازی شبکه معابر، آموزش و فرهنگ سازی که عامل مهمی در سیر نزولی آمار تصادفات است، باید استمرار داشته باشد چراکه براساس آمارها، رده سنی فوتی تصادفات یک تا ۲۰ سال در قزوین با ۳۱ درصد مربوط به عابران پیاده است.
به گفته این مسوول، علاوه بر فرهنگ سازی در رده سنی کودکان و نوجوانان جهت عبور و مرور ایمن، رانندگان نیز باید ضمن رعایت برخی از مباحث مربوط به این حوزه از جمله رعایت سرعت مطمئنه، سهم خود را در کاهش هر چه بیشتر تصادفات به درستی ایفا کنند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: این در حالی است که از تمامی موتورسوران تقاضا می شود، هنگام تردد در شهر ضمن استفاده از کلاه ایمنی، از هر گونه تردد در مسیرهای ویژه دوچرخه و و حریم پیاده راه خودداری کنند، همچنین عابران پیاده و رانندگان نیز در این راستا به پویش فرهنگ ترافیکی توجه داشته باشند تا ضمن رعایت قوانین عبور و مرور، به حقوق شهروندی یکدیگر احترام بگذارند.
در حاشیه:
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری در حالی از آموزش و بازآموزی فرهنگ ترافیک در مدارس سخن می گوید که پیگیری خبرنگار ایرنا از اداره کل آموزش و پرورش استان نشان می دهد که در این رابطه طی سال جاری آموزش مدون و جامعی در سطح مدارس استان و شهر قزوین صورت نگرفته و از سوی دیگر در این رابطه شهرداری قزوین در جهت افزایش فرهنگ ترافیکی حتی به صورت نمادین طی سال های گذشته اقدام به توزیع حتی یک کلاه کاسکت، ویژه موتورسواران در بین موتورسواران نکرده است.
نظر شما