«مصطفی پهلوانی» امروز (چهارشنبه) در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، خودروساز باید قیمت خودرو را اصلاح می کرد؛ از دیدگاه خودروساز، قیمتها باید افزایش می یافت اما این افزایش قیمت باید منجر به افرایش کیفیت و افزایش تیراژ شود.
وی گفت: اکنون خودروساز به دلیل نحوه قیمتگذاری، در حال زیان استف زیرا نهاده تولید با قیمت آزاد محاسبه می شود اما خودرو با قیمت دستوری، که این موضوع بر افزایش زیان تاثیر گذار است.
این کارشناس صنعت خودرو بیانداشت: بررسی صورت های مالی خودروسازان تا پایان مهر ۱۴۰۳ نشان می دهد که مجموع زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور (فقط شرکت های مادر) افزون بر ۲۰۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان بوده است.
وی خاطرنشانکرد: اصلاح قیمت خودرو باعث می شود اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار کم شود و حاشیه سود دلالان کاهش یابد که این موضوع به نفع مصرف کننده خواهد بود.
پهلوانی ادامهداد: با توجه به نحوه فروش خودرو که فروش در سامانه بود، خودرو سخت به دست مصرف کننده می رسید و مجبور به خرید در بازار آزاد با قیمت بالاتر بود، اکنون با کاهش اختلاف بین بازار و کارخانه، خودرو راحت تر به دست مصرف کننده خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته دو خودروساز بزرگ کشور با توجه به مجوز اخذ شده از مراجع ذیصلاح، قیمت جدید محصولات تولیدی خود را که قیمت فروش پایه (خالص سهم کارخانه) است را اعلام کردند که شامل ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت برای محصولات مختلف بود.
نظر شما