به گزارش ایرنا، بهره گیری مناسب روابط عمومیها از ظرفیتها و توانمندیهای اطلاع رسانی رسانههای جمعی برای ارتباط و اثربخشی از موضوعات مهمی است که همواره در اولویت برنامه رسانهای روابط عمومیهای کارآمد قرار میگیرد؛ اخبار منطقه آزاد کیش به عنوان پیشانی مناطق آزاد ایران و جایگاه سوق الجیشی آن در منطقه، همواره مورد توجه فعالان اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی قرار دارد که از این رو روابط عمومی در این سازمان یک نقش کلیدی در معرفی ظرفیتهای سرمایه گذاری، گردشگری، اقتصادی و بهبود تصویر کلی از برند کیش بر عهده دارد.
جایگاه روابط عمومی دستگاهها جدای از جایگاه خبرنگاری است چرا که روابط عمومی باید تسهیل گر باشد و به دور از رسانه داری، رسانه مداری کند؛ روابط عمومی باید با تسهیل شرایط، اطلاعات مورد نیاز را به نحوی در اختیار رسانهها قرار دهد که هر رسانه بتواند خبر را با توجه به سیاست گذاریهای خود تنظیم و منتشر کند؛ در این صورت یک خبر با چندین تنظیم و تحلیل متفاوت ایجاد شده و موجب رضایتمندی مردم با سلایق مختلف خواهد شد.
دعوت نشدن اصحاب رسانه به اکثر جلسات رسمی، عدم ارتباط گیری مناسب با اصحاب رسانه به ویژه رسانههای ملی، توصیف نادرست شرایط رسانهای و افکار عمومی، بی توجهی به تسهیل ارتباط رسانهها با مدیران و در نهایت عدم شناخت رسانه به پاشنه آشیل روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش تبدیل شده است.
به طور مثال دعوت نشدن خبرگزاریهای رسمی به مراسم مهم امضای تفاهم نامه همکاری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با سفیر تاجیکستان و بسنده کردن به حضور چند ماهنامه و پیج اینستاگرامی محلی، تنها بخشی از ضعف موجود در این حوزه است؛ چرا که سبب شد تا خبری مهم که میتوانست بعد ملی داشته باشد، در لابه لای اخبار محلی یا حتی سکوت خبری گم شود.
سازمان منطقه آزاد کیش باید بر این باور برسد که تعامل روابط عمومی با اصحاب رسانه نباید صرفا در کپی کردن اخبار روی سایت روابط عمومی محدود شود؛ روابط عمومی باید مشوق تولید محتوا با سلایق و نظرات مختلف باشد تا از دل همین اخبار تیترهای امید آفرین و نقدهای سازنده برای هموار شدن مسیر موفقیت متولد شده و دیدگاه عموم به دولت مثبت شود.
با تدبیر نباید اجازه داد تا روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش از ماهیت اصلی خود رفته رفته دور شده و حوزه روابط عمومی به قد و قواره یک سایت اطلاع رسانی تنزل یابد.
نقش مهم روابط عمومیها در جهاد تبیین و کمک به رسانهها برای امید آفرینی در جامعه برای کسی پوشیده نیست؛ روابط عمومی باید با تسهیل ارتباط گیری اصحاب رسانه با مدیران و معاونین مجموعه، در مسیر تولید محتوا برای ارائه گزارش عملکرد، اقناع افکار عمومی و کمک به جهاد تبیین در جامعه حرکت کند. قطع یقین بخشی بزرگی از نارضایتی مردم از عملکرد یک سازمان یا شرکت به نقش منفعل روابط عمومی آن سازمان در بیان دستاوردها و تلاشهای صورت گرفته باز میگردد.
به طور مثال در همین ماجرای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کیش، در حالی که میتوانست با ارتباط دهی اصحاب رسانه با مدیران مربوطه، به ابعاد مختلف چگونگی واردات خودرو و نحوه اسقاط خودروهای موجود اشاره شود، نه تنها به انتشار یک خبر کوتاه در سایت روابط عمومی بسنده شد، بلکه پیگیریها برای ارتباط با مدیران مربوطه نیز بی نتیجه ماند تا به جای اقناع افکار عمومی و امید آفرینی از این اتفاق مبارک، جامعه هدف دچار یک سردرگمی شود و این دستاورد مهم را صرفا یک موضوع تبلیغاتی کرد.
سازمان منطقه آزاد کیش باید به درک این مفهوم دست یابد که روابط عمومی به انتشار چند خبر روتین رویدادها در سایت سازمان، نصب و طراحی چند بنر در نقاط مختلف جزیره و ارائه یک لیست از آگهیهای تبلیغاتی خلاصه نمیشود؛ روابطعمومی باید تمام کانالهای ارتباطی با سازمان را تحت نظر داشته باشد و با یافتن نکات و نظرات منفی از محیط خارج و مخاطبان، کاستیها و نارضایتیها را به درون شرکت و سازمان انتقال دهد و با پیدا کردن نکات و نظرات مثبت، از آنها برای تبلیغات مؤثر استفاده کند.
روابط عمومی به عنوان کاتالیزور برای هموار شدن مسیر توسعه عمل میکند و فرآیندی که طی میشود باید فراتر از اقدامات بازاریابی سنتی باشد؛ روابط عمومی باید جنس رسانه را شناخته و در پوشش اخبار روزمره همچون آبیاری درختان با اخبار ملی همچون امضای یک تفاهم نامه بین المللی فرق قائل شود؛ ایجاد اعتبار و اعتماد، مدیریت مؤثر بحران، ایجاد پوشش رسانهای مثبت، تأثیرگذاری روی افکار عمومی و تعامل با مخاطبان هدف، مسیر فرصتهای جدید را هموار و به یاری رسانهها امید را در دل مردم زنده میکند.
نظر شما