مجتبی نظری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مجموع تخلیه و بارگیری کالا در این مجتمع بندری را در این مدت یک میلیون و ۳۰۴ هزار تن عنوان کرد و افزود: حدود ۹۱۶ هزار تن کالا هم وارد این مجتمع بندری شد که تراز خوب بخش تخلیه و بارگیری کالا را در این بندر نشان میدهد.
وی تصریح کرد: در این مدت ۳۳ هزار تن کالا نیز از این بندر ترانزیت شد که اگرچه افزایش چندانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نداشت اما در آینده نزدیک با ترانزیت گندم از این مسیر، وضعیت بهبود خواهد یافت.
معاون امور بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان؛ مجموع کشتیهای وارده به بندر انزلی طی هشت ماه گذشته را ۴۶۰ فروند اعلام کرد و افزود: اکثر کشتی های وارده دو سر بار بودند، به گونه ای که کالاهای وارداتی را تخلیه و کالاهای صادراتی را بارگیری کردهاند.
نظری اضافه کرد: هماینک بنادر استان در حال توسعه زیرساختهای خود برای افزایش ظرفیت و امکان پاسخگویی به نیاز ورود کالاهای اساسی از جمله غلات و روغن مایع است و تلاش می شود در سالهای آتی با تسریع در احداث زیرساختهای بندری از جمله سیلوی غلات، مخازن روغن خوراکی و تسهیل فرآیند تخلیه و بارگیری بتوانیم نیاز کشور را در این حوزه به درستی پاسخ دهیم.
وی عنوان کرد: همچنین با تسریع در روند خدماتدهی موضوع کاهش ماندگاری کشتیها در اسکله نیز با جدیت دنبال می شود تا مشمول دموراژ نشوند.
- دموراژ در حمل و نقل دریایی و صنعت کشتیرانی به معنای جریمه دیرکرد بازگشت کشتی یا کانتینر در موعد مقرر میباشد.
وی مهمترین موضوع در توسعه اقتصاد دریامحور را توسعه لجستیکی ذکر کرد و افزود: لجستیک باید در تمام حوزه ها از جمله بخش های بندری، حمل و نقل جاده ای و ریلی مورد توجه قرار گیرد و در این راستا این مجتمع بندری درحال انعقاد قراردادهای مهم برای کشتی سازی است تا به ناوگان دریایی حوزه خزر افزایش یابد.
- لجستیک یا آماد: به حمل و نقل مواد، خدمات، کالا و غیره در داخل یک زنجیره تأمین از جابه جایی تا انبارداری گفته می شود.
وی اظهار کرد: در این راستا قرارداد احداث سیلوی غلات ۴۰ هزار تنی توسط بخش خصوصی در این مجتمع امضاء میشود؛ توسعه اقتصاد دریامحور در حوزه بندری چیزی جز ارائه خدمات مطلوب به ذینفعان بندری نیست.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان ادامه داد: در بخش توسعه گردشگری دریایی نیز اگرچه به دلایل مختلف قرارداد با سرمایهگذار منعقد نشد اما فراخوانهای متعددی منتشر شده است و مجتمع بندری انزلی به دنبال افزایش ظرفیتهای این بندر در بخش گردشگری دریایی و مذاکره با افراد مطلع در این حوزه است.
نظری تاکید کرد: توسعه گردشگری دریایی نیازمند استفاده از ظرفیت افراد متخصص و مطلع است تا منجر به سود شود در غیر اینصورت بی فایده است؛ از اینرو در گردشگری دریایی فقط جذب سرمایهگذار حائز اهمیت نیست بلکه به افراد متخصصی که با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همکاری می کنند و استفاده از دانش و ظرفیت آنان فکر می کنیم.
نظر شما