به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید ملانوری شمسی روز سه شنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر افزود: بر اساس گزارش مسئولان شماری از پژوهش ها و تحقیقات استان در راستای رفع مشکل آب و کشاورزی بوده است که این اقدام ارزشمندی باید در همه پژوهش ها مورد توجه قرار گرفته و در مسیر رفع مشکلات باشد.
وی با طرح این سوال که چه میزان از ظرفیت دانشگاه ها و دانشجویان نخبه در کارهای علمی و تحقیقاتی استفاده شده است؟ گفت: آیا پایان نامه و رساله ای که از سوی دانشجو تهیه و دفاع می شود، سپس از دانش آموختگی دانشجو کافی است؟
ملانوری شمسی تاکید کرد: همه باید در یک حرکت تعاملی، مشارکتی و هم افزایی، سرمایه های خود را در قالب یک کار جمعی قرار دهیم تا این حرکت ها پیشرونده و شتاب دهنده باشد.
استاندار همدان ادامه داد: برخی مواقع دانشجویان حین مراجعه به نهادهایی برای دریافت یکسری از اطلاعات، با مانع مواجه می شوند در حالیکه باید این اطلاعات در اختیار دانشجو به منظور انجام یک کار مفید و موثر و به کارگیری آن در مسیر فعالیت های همان نهاد قرار بگیرد.
ملانوری شمسی گفت: اگر موضوع، تحقیق و پژوهشی قرار بر رفع مشکلی ندارد اقدام در آن رابطه بی فایده و بی معنا است
وی بیان کرد: همه اسناد بالا دستی کشور و برنامه های روشن کننده مسیر ما به سمت پیشرفت کشور شامل سند آمایش سرزمین، برنامه هفتم توسعه و پیشرفت، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی نظام با موضوعات مختلف همه تاکید بر دانش بنیان و دانش محور شدن فعالیت ها دارد و رهبری فرزانه انقلاب و تدوین کنندگان این برنامه ها همواره بر این موضوع تاکید کردند.
استاندار همدان یادآوری کرد: ایران اسلامی که در طول سال های بعد از انقلاب یکی از افتخاراتش رشد پر شتاب مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی و تولید مقالات و پژوهش ها بوده باید بهره مندی در این حوزه به اثبات برسد.
ملانوری شمسی افزود: در همه این برنامه ها به ویژه سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید بر برنامه محور و دانش محور بودن است چرا که این اقدام در برنامه های اقتصادی، معیشت و اشتغال راهگشا است.
وی گفت: خوب است که در هفته پژوهش علاوه بر ارائه، یادآوری و اطلاع رسانی اقدامات یکساله گذشته و تجلیل از فناوران برتر بدانیم که نیازمند ارتباط موثر و مفید در حوزه تولید علم و مباحث اجرایی در بخش دولتی و خصوصی هستیم.
استاندار همدان بیان کرد: عامل اساسی توسعه، پیشرفت و تحول در کشور تحقق و پژوهش است مگر نه برگزاری جلسات مناسبتی، در هفته های مختلف در قالب نشست و ارائه گزارش و مستند سازی به تنهایی مساله ای را حل نمی کند بلکه اقدامات اصلی پس از این نشست ها باید آغاز شود.
ملانوری شمسی ادامه داد: یعنی پس از این سخنرانی و ارائه گزارش ها در راستای رشد، توسعه و پیشرفت و رفع نیازهای جامعه و حل این مسائل چقدر از ظرفیت های به دست آمده بهره می گیریم؟
وی ابراز امیدواری کرد اقداماتی که مراکز علمی انجام می دهند با بسط و اتصال با سایر حوزه ها از جمله تولید، فرهنگ، اقتصاد، معیشت مردم، نشاط اجتماعی، افزایش سرمایه های اجتماعی و افزایش مشارکت مردم در مسایل مختلف به نظام مدیریتی کمک کند.
استاندار همدان بر ضرورت استفاده از ظرفیت دانش آموزان تاکید و بیان کرد: برخی از دانش آموزان با استعداد اقدامات خاصی در حوزه پژوهش و اختراعات انجام داده و در جشنواره ها نشان و مدال های رنگارنگ دریافت کردند.
ملانوری شمسی تاکید کرد: اگر امروز به این طیف از دانش آموزان توجهی نشود آنها از هم اینک هوس مهاجرت را در ذهن شان می پرورانند پس مهم این است که امروز دانش آموزان نوجوان با استعداد، باهوش، توانمند و مخترع، دیده شوند.
وی اضافه کرد: بر اساس تجربه ای که در خراسان جنوبی دارم از اختراعات دانش آموزان دارای رتبه در تفاهم نامه ای بین استاندار و دانش آموز مخترع و سرمایه گذاری بخش خصوصی حمایت شد تا این اختراعات به سمت تجاری سازی برود.
وی افزود: دانش آموزان نوجوان باید احساس کنند که مسئولان و مدیریت استان به آنها توجه دارند و این دیده شدن امروز نوجوانان موجب می شود فردا او انگیزه برای کارهای بزرگتر پیدا کرده همچنین فکر مهاجرت و رفتن از کشور به سرش نزند.
۶۷ مرکز فناور در پارک علم و فناوری سلامت مستقر هستند و از میان ۱۱۶ محصول تولیدشده، ۴۴ محصول به بازار تجاری راهیافته است.
نظر شما