طرح مشترک مقابله با قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی اجرا می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا اعلام کرد: اجرای طرح‌های مشترک مقابله با قاچاق سوخت با همکاری پلیس و شرکت فرآورده‌های نفتی در دستور کار است.

به گزارش ایرنا از پلیس، سردار حسین رحیمی روز سه‌شنبه در جمع مسئولان شرکت ملی فرآوردههای نفت منطقه تهران بدون اشاره به زمان آغاز اجرای این طرح بیان داشت: موضوع قاچاق سوخت امروز از جمله مسایل بغرنجی هست که باید با سرعت و با دقت لازم اقدامات لازم و اساسی در راستای مقابله قاطع با آن انجام شود.

به گفته وی، شرکت ملی فرآورده‌های نفتی مهمترین نقش را در مقابله با قاچاق سوخت دارد و در این رابطه پلیس امنیت اقتصادی هم همراهی و همکاری لازم را برای تحقق این مهم انجام خواهد داد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق سوخت در واقع قاچاق سرمایه مردم است و هرگونه کوتاهی در مقابله و مبارزه با قاچاق آن ظلمی مضاعف در حق همه مردم به شمار می رود، گفت: هیچگونه کوتاهی و اغماض و کم کاری در راستای مقابله با قاچاق کالا از جمله قاچاق سوخت قابل قبول نیست.

سردار رحیمی با تاکید بر اینکه روزانه مقادیر قابل توجهی سوخت به خارج از کشور قاچاق می شود، گفت: بطور حتم با بهره گیری از سامانه‌‍‌های هوشمند و دیگر اقدامات لازم می‌توان با قاچاق سوخت مقابله کرد تا این سرمایه ملی به وسیله برخی افراد فرصت طلب به یغما نرود.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی گفت: همکاری شرکت ملی فرآورده‌های نفت و پلیس امنیت اقتصادی می تواند نقطه عطفی در مسیر مقابله جدی و اثر بخش در مسیر مقابله با قاچاق سوخت و فراورده های نفتی باشد.

سردار رحیمی با تاکید بر اینکه باید با قاچاقچیان سوخت مقابله لازم انجام شود، بیان داشت: قاچاقچیان سوخت با اقدام مجرمانه خود بیش از روز قبل ساختار اقتصادی کشور را با مشکلات جدی مواجه می کنند .

این مقام انتظامی با اعلام آمادگی پلیس برای همکاری همه جانبه با شرکت ملی فرآورده‌های نفتی گفت: به زودی طرح های مشترک مقابله با قاچاق سوخت با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در سراسر کشور به خصوص در استان های هدف انجام خواهد شد و تا حذف جدی این پدیده شوم این طرح های انجام خواهد شد.

قاچاق روزانه ۳۰ میلیون لیتر سوخت

محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور ۲۹ آبان در آیین معاون رئیس جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از حجم بالای قاچاق سوخت در کشور انتقاد کرد و گفت: مردم سوال می‌کنند روزی ۳۰ میلیون لیتر یا در سال یک میلیارد لیتر چگونه قاچاق می‌شود که نمی‌توانید جلوی آن را بگیرید؟ همه نظام را متهم می‌کنند.

در این رابطه به تازگی نعمت الله نجفی مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیارد لیتر سوخت نیروگاهی ارسال‌شده در مسیر منحرف می‌شود و به نیروگاه‌ها نمی‌رسد، گفته است: برای جلوگیری از قاچاق سوخت باید از بخشی‌نگری در سطح دستگاه‌ها و نهادهای دولتی دوری کنیم.

وی تاکید کرد: براساس آمار موجود در حوزه شهرداری‌ها در مناطق مرزی مقدار پذیرش ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری مسافری و باری تناسبی با جمعیت آن مناطق ندارد، زیرا می‌خواهند سوخت مایع سهیمه‌ای و یارانه‌ای را قاچاق کنند.

وی یکی از روش‌های قاچاق سوخت مایع به خارج از کشور را جمع‌آوری سوخت از سراسر کشور به‌صورت مویرگی و انتقال آن به مرزهای کشور به‌وسیله خودروهای شوتی دانست.

مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به حوزه شناورهای دریایی افزود: هم‌اکنون شناورهایی که به ۲۰ کیلومتری سواحل کشورهای دیگر تردد می‌کنند ملزم به داشتن سامانه ای‌آی‌اس روی شناور خود هستند، اما پرسشی که سال‌ها بدون پاسخ مانده این‌ است که چرا این سامانه‌های شناورها به سامانه دریافت فرآورده (سدف) شرکت پخش فرآورده‌های نفتی وصل نمی‌شود تا پیمایش شناورهای مربوط مشخص شود و مقدار سوخت لازم به آنها تخصیص یابد.

نجفی با بیان اینکه بیش از یک سال است با سازمان بنادر و دریانوردی برای اتصال این دو سامانه در حال مذاکره هستیم، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اطلاعات مربوط به پیمایش شناورها به‌صورت دستی وارد «سدف» می‌شود و تا زمانی که عوامل انسانی در این سامانه دخیل باشد، موضوع قاچاق سوخت در حوزه دریایی ادامه خواهد داشت، بنابراین به‌شدت نیازمند هوشمندسازی در این بخش هستیم.

وی با بیان اینکه سازمان شیلات هم‌اکنون برای صیادان ماهیگیر در کشور بر اساس تلاش صید، سوخت مایع تخصیص می‌دهد، گفت: این روش به هیچ عنوان استاندارد نیست و باید این سازمان، شناورهای صیادی را به سامانه دریافت فرآورده متصل کند تا براساس پیماش انجام‌شده به آنها سوخت تحویل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha