به گزارش ایرنا، گزاف نخواهد بود اگر بگوییم تاریخ هم در برابر حضرت فاطمه (س) سر تعظیم فرود آورد و زمان در برابر مظلومیتش شرمنده شد و عاشقان راه ولایت، از قرنها پیش تا به امروز اشک ماتم میریزند.
دردانه آفرینش، نه تنها در همسرداری و خانه داری بلکه در مرتبهای فراتر از آن و با خطبههای آتشین خود در برابر جباران زمان راهی نو در برابر امت اسلام ترسیم کرد و به زنان مسلمان پیام داد میتوان هم مادر بود و فرزندانی دلیر و متدین تربیت کرد و هم در عرصه سیاست و اجتماع پرده نادانی و جهالت را از روی جامعه کنار کشید.
حضرت فاطمه (س) با شهادت خود به مسلمانان پیام داد که برای ماندگاری ولایت باید مبارزه کرد؛ فریاد کشید و خطبه خواند چون اگر مبارزه نباشد، ولایت و امامتی هم نخواهد بود.
بانوی دو عالم چگونه زیستن و حتی چگونه رخت از این دنیای فانی بستن را برای بشریت آموخت و ثابت کرد که زن مسلمان نه تنها در کانون خانواده مسوولیت دارد بلکه آنجا که ضرورت ایجاب کند با همان وقار و عفت میتواند بلند گام بردارد و سخن بگوید، میتواند فراتر از مردان حرکت کرده و ریشه ظلم را بخشکاند، جامعهای عاری از تبعیض و بی عدالتی تشکیل دهد، میتواند به داد مظلومان برسد، دست زورگویان را از بیتالمال کوتاه کند.
او همچون نامش «فاطمه» که به معنی «بریده شده از شر و بدی» است برای ریشه کن کردن شر و بدی به پاخاست و مبارزه کرد.
حضرت فاطمه (س) آغاز بی پایان است چون او راهی را آغاز کرده و نسخهای را برای رهایی بشریت به ویژه مسلمانان از قید ظلم ترسیم کرده که تا همیشه تاریخ باید استمرار یابد.
حضرت زهرا تمام نسخه انسانیت است
امام خمینی(ره) به عنوان بزرگ ترین اسلام شناس در قرون معاصر در خصوص این بانوی بزرگ اسلام، بهترین و رساترین تعابیر را به کار برده و فرموده اند که «فاطمه زهرا (س) موجودی جبروتی است که در قالب بشر تمثل یافت، حضرت زهرا (س) تمام نسخه انسانیت است و تمام ابعاد متصور برای انسان در فاطمه زهرا (س) جلوه کرده است.»
بی دلیل نیست که نویسندگان بزرگی چون دکتر شریعتی درباره حضرت فاطمه (س) میگوید: «فاطمه پس از مرگش زندگی دیگری را در تاریخ آغاز کرد در چهره همه ستمدیدگان که بعدها در تاریخ اسلام بسیار شدند، هالهای از فاطمه پیدا بود».
حضرت فاطمه (س) حامی ولایت
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری هم بیان کرد: حضرت فاطمه (س) حامی بزرگ ولایت بود؛ او دردفاع از ولایت با تمام توان مبارزه کرد و همراه و همپای امیرالمومنین (ع) بود.
آیت الله عسگر دیرباز ادامه داد: حضرت فاطمه (س) در تمامی عرصه ها شجاعانه قدم برداشت او درخانواده مادر و همسری مهربان، فداکار و مسوولیت شناس بود و در اجتماع هم در صورت لزوم با سخنان رسای خود حق مطلب را ادا کرد و به دفاع از حقیقت پرداخت.
وی اضافه کرد: حضرت فاطمه (س) از یادآوری مساله غدیر لحظه ای دریغ نکرد چنان که به درخانه انصار رفته و برای آنان یادآوری می کرد؛ او از امام زمان خویش دفاع کرده و حقیقت را برای آنان که نمی دانستند و یا می دانستند و به آن عمل نمی کردند، یادآوری کرد.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این بانوی بزرگوار با آگاهی و بصیرتی که داشت، توانست فرزندانی نمونه تربیت کند که در کربلا به مبارزه با دشمن پرداختند.
آیت الله دیرباز افزود: استقامت این بانوی بزرگوار در برابر مشکلات و مدیریت و اداره خانواده در دورانی که امیرالمومنین(ع) در منزل نبود و به جنگ می رفت، الگویی ایده آل برای زنان است تا با تبعیت از او خانواده ای سالم داشته باشند.
وی با بیان اینکه حضرت فاطمه (س) قله بشریت است، اضافه کرد: او با پرورش فرزندان، شخصیت های تحول آفرین تحویل جامعه داد؛ شخصیت هایی که تاریخ ساز شدند و با ظلم مبارزه کردند؛ زنانی چون حضرت زینب (س)، ام کلثوم و سرور آزادگان جهان امام حسین (ع) در مکتب او پرورش یافته و به مقابله با ظلم پرداختند.
وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) صمیمیت و محبت را بر زندگی خود حاکم کرده و عزت نفس انسانی را تقویت کرده و در عرصه ای دیگر به دفاع از ولایت پرداخت و از امیرالمومنین(ع) پشتیبانی کرده و دراین راه جان خود را فدا کرد.
رییس پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران اظهار کرد: تبیین صحیح زندگی حضرت فاطمه (س) مشخص می سازد او در بعد سیاسی و اجتماعی همواره پیشتاز بوده آنجا که خانه است مادر و همسری فداکار و در اجتماع بانویی شجاع و محکم در برابر کوردلان زمانه است.
حضرت فاطمه (س) جمیع فضایل انسانی
معاون تهذیب مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ حوزه علمیه قم هم با بیان اینکه خداوند متعال حضرت فاطمه (س) را فلسفه خلقت معرفی میکند، گفت: ایشان جمیع تمام فضایل انسانی بودند؛ حضرت زهرا (س) انسانی کامل، مادری فداکار، همسری ایثارگر، مجاهد و مبارز و شهادت طلب برای دفاع از حق و حقیقت بود.
حجت الاسلام محمدجواد قهرمانی افزود: بعضی انسانها ۸۰ سال عمر میکنند اما آن چنان که لازم است به درجه درک و فهم نمیرسند ولی حضرت فاطمه (س) با کمی سن و سالش در تمامی ابعاد به قله معرفت دست یافت و همه امامان معصوم او را الگوی خود قرار دادند.
وی اظهار کرد: بانوی دو عالم، سمبل مهربانی و عطوفت در کانون خانواده بود و در همسرداری الگویی تمام عیار برای تمام زنان به شمار می رود آن گونه که حضرت علی (ع) میفرماید هرگاه به چهره او نگاه میکردم تمام اندوهم برطرف میشد.
معاون تهذیب مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ حوزه علمیه قم گفت: حضرت فاطمه (س) مجاهد و مدافع ولایت بود و بر ما واجب است که با الگو قرار دادن حضرت فاطمه (س) از ولایت دفاع کنیم تا ارزشهای الهی، عفت و پاکدامنی در جامعه حفظ شود.
حضرت فاطمه (س) الگویی برای جامعه
نماینده سابق مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری هم اظهار کرد: این بانوی بزرگوار به عنوان یک همسر در خانه حضرت علی (ع) تا زمان شهادت که طولانی هم نبود، با صداقت رفتار کرد چنان که امیرالمومنین (ع) موقع شهادت او فرمود من هرگز از شما دروغ نشنیدم.
آیت الله شیخ جواد مجتهد شبستری ادامه داد: حضرت فاطمه (س) هیچوقت خواسته خود را به حضرت علی (ع) تحمیل نکرد تا مبادا نتواند آن را تامین کند و این امر نشانه صداقت و مراعات حال همسر است و همین رفتار، باید الگویی برای دختران و زنان جامعه اسلامی باشد.
وی گفت: حضرت فاطمه (س) پس از رحلت پیامبر (ص) یک جهاد مستمری را آغاز کرده و در طول ۷۵ یا ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر، عزاداری میکرد ولی فقط این عزاداریها جنبه عاطفی نداشت بلکه جنبه سیاسی داشت.
حضرت فاطمه (س) الگویی بی بدیل برای تمام بشریت
کارشناس الهیات و معارف اسلامی ارومیه ای اظهارکرد: حضرت فاطمه (س) نمونه بارز یک زن مسلمان است و برخلاف تحلیل ها و تفسیرهای غلط، او در تمام عرصه ها درخشید و سربلند بیرون آمد.
زینب محمدی ادامه داد: این بانوی بزرگوار نه تنها در تربیت فرزندان بلکه در اجتماع و هرجا که نیاز بود، حضور یافت و با حضور بی نظیر خود جاهلان را آگاه و دشمنان زمانش را مایوس کرد.
وی افزود: اگر بخواهیم این بانوی بزرگوار را تعریف کنیم باید بگوییم بانویی که در عین عمل به رسالتی که در خانواده داشت، در عرصه اجتماع با گامهای محکم به سمت عدالت حرکت کرد و اجازه نداد فرصت طلبان از موقعیت سوء استفاده کنند.
این کارشناس الهیات افزود: حضرت فاطمه (س) نه تنها الگویی برای زنان بلکه الگویی بی بدیل برای تمامی زنان و مردان بوده و نقشه راه او رهایی از بی عدالتی و ایستادگی در برابر ظلم و نابرابری است.
محمدی افزود: شخصیت حضرت فاطمه (س) پاسخی شفاف به کسانی است که اسلام را دینی معرفی می کنند که در آن زن جایگاهی ندارد.
حضرت فاطمه بانویی با خصایص مشابه پیامبر اسلام
واما تحلیلگران غربی در شناخت دخت نبی مکرم اسلام از ما سبقت گرفته اند آنها نه تنها به شخصیت بی نظیر امیرالمومنین (ع)، پیامبر اسلام (ص) و امام حسین (ع) پی برده و دراین خصوص مطالعه داشته و کتاب های متعدد نوشته اند، همان گونه در مورد حضرت فاطمه (س) هم به تحقیق پرداخته و او را چون پدرش نبی مکرم اسلام دانسته اند.
«لویی ماسینیون اسلام شناس فرانسوی» حضرت فاطمه را بانویی با خصایصی دقیقا مشابه پیامبر اسلام معرفی می کند که می تواند خیمه تازه واردان به اسلام باشد.
«هانری کُربن فیلسوف، ایرانشناس، اسلامشناس، و شیعهشناس فرانسوی و شاگرد ماسینیون» هم به زندگی حضرت فاطمه (س) پرداخته است؛ به اعتقاد وی ۱۴ نفری که وظیفه ارشاد معنوی و نیز ولایت را پس از پیامبر (ص) بر عهده دارند، شخص پیامبر(ص)، فاطمه زهرا (س) و ۱۲ امام هستند.
به گزارش ایرنا،حضرت فاطمه (س) در ۲۰ جمادی الثانی بین ۳۵ تا ۴۵ عام الفیل پیش از هجرت در مکه مکرمه چشم به جهان گشود و در ۱۳ جمادیالاول یا ۳ جمادیالثانی ۱۱ هجری قمری در مدینه ندای حق را لبیک گفت و شیعیان هر سال در ایام فاطمیه، با برگزاری مجالس عزا، به سوگواری می پردازند.
در روایات شیعه،۲ تاریخ برای شهادت فاطمه زهرا(س) وجود دارد، ایام فاطمیه در فاصله بین ۱۳ جمادیالاول تا ۳ جمادیالثانی است، مراسم ایام فاطمیه ۶ روز میباشد، ۳ روز در ماه جمادیالاول و ۳ روز در ماه جمادیالثانی.
ایام فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادیالاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادیالثانی میباشد که شیعیان به عزاداری برای شهادت حضرت فاطمه (س) می پردازند.
حضرت فاطمه(س) یکی از چهارده معصوم به شمار می آید که دارای مقام های ویژه معنوی مانند عصمت است، ایشان همچنین از اهل بیت پیامبر(ص) و یکی از پنج تن آل عباست، براساس احادیث و روایات اهل سنت و شیعه، برخی آیه های قرآن کریم درباره حضرت فاطمه (س) است.
مصحف فاطمه، خطبههای «فدکیه»، «عیادت»، «حدیث لوح فاطمه» و «دعای نور» از آثار بهجایمانده از این بانوی بزرگ اسلام است.
نظر شما