تکمیل تونل دوم حیران چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

اردبیل _ ایرنا _ استاندار اردبیل با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی و هزینه‌کرد سه هزار میلیارد ریالی برای پروژه تونل دوم حیران گفت: برای تکمیل و بهره‌برداری از این تونل در محور اردبیل - آستارا، چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری اردبیل، مسعود امامی یگانه چهارشنبه در جریان بررسی میدانی اجرای پروژه تونل دوم حیران اظهار کرد: برآورد اعتبار مورد نیاز این پروژه هفت هزار میلیارد ریال است که با پیشرفت حدود ۷۰ درصد، سه هزار میلیارد ریال هزینه شده و بقیه نیز تأمین اعتبار خواهد شد.

وی با بیان اینکه طول کل مسیر ۲ هزار و ۷۱۴ متر است، افزود: تنها ۷۴۰ متر طول تونل و ۶۴ متر گالری‌ها و بقیه راه اصلی جداره‌های مسیر است که با تلاش پیمانکار بومی می‌توان پس از چهار ماه در ایام خاص سال به‌صورت اضطراری از آن استفاده کرد.

استاندار اردبیل همچنین با اشاره به زمان‌بر بودن پروژه‌های عمرانی در استان، ادامه داد: به سبب شرایط حاکم جوی و شروع فصل بارش و سرما، عملا پروژه‌های عمرانی در زمان مقرر انجام نمی‌شود.

تکمیل تونل دوم حیران چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

امامی یگانه تصریح کرد: با توجه به بحث ترافیک، احداث این تونل در مسیر اردبیل - آستارا ضرورت داشته و با تکمیل پروژه مورد نظر از میزان تراکم ترافیک به‌ویژه در ایام خاص کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: محور اردبیل - آستارا یکی از مسیرهای استراتژیک و مهم استان اردبیل است و می‌توان در آینده با هماهنگی‌های لازم بحث توسعه آن را مطرح کرد.

استاندار اردبیل گفت: لازم است مسئولان ذی‌ربط، پروژه‌های در حال اجرا را با رعایت تمام جوانب فنی پیگیری کرده و مشکلات موجود را احصا و برای حل آن تلاش کنند.

عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و هم اکنون در مرحله پایانی قرار دارد .

ساخت راه‌آهن اردبیل- میانه که جزو سخت‌ترین طرح‌های ریلی کشور به شمار می‌رود، پیش از سال ۹۴ با کندی پیش می‌رفت، اما با پیگیری مسئولان امر این طرح سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریل‌گذاری آن تسریع شد.

مشخصات این پروژه ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.

همچنین مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار می رود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژه‌های اجرایی کشور قرار داده است.

به گفته مسئولان امر ، در پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه در نهایت ۶۲ دهنه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آب‌رو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha