مشارکت حداقلی حاکمیت و محوریت بخش خصوصی برای توسعه بازار بین‌الملل

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایجاد بازار بین‌الملل برای بخش خصوصی توانمند و کارآزموده با مشارکت حداقلی حاکمیت و محوریت بخش خصوصی قابل انجام است زیرا باور داریم برای ارائه خدمات باکیفیت در قالب دولت الکترونیک و عمل به تکالیف برنامه هفتم پیشرفت، باید بخش خصوصی پای‌ کار بیاید.

«سید ستار هاشمی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره سفر به ونزوئلا گفت: در حدود سه ماه گذشته، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در وزارت ارتباطات انجام شد، سفر به آمریکای لاتین بود که استقبال خوبی از آن صورت گرفت؛ صادرات فناوری یکی از رویکردهای این سفر بود که نشانه آن قرارداد احداث کارخانه فیبر نوری است.

وی ادامه داد: یکی از رویکردهای وزارت ارتباطات در بحث اقتصاد دیجیتال توسعه صادرات فناوری است چرا که می‌تواند منابع ارزی برای کشور و شرکت‌های ایرانی به همراه بیاورد و باعث ایجاد انگیزه برای ماندگاری جوانان و نخبگان در کشور شود.

هاشمی با یادآوری اینکه برخی از جوانان با انگیزه‌های اقتصادی از کشور خارج می‌شوند، افزود: اگر بتوانیم از این روش استفاده کنیم و کمتر شاهد مهاجرت آنان باشیم، قدم خوبی را برداشته‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه برخی به مقصد سفر آمریکای لاتین (کوبا و ونزوئلا) انتقاد داشتند، گفت: ما باید در کشورهایی که ظرفیت یا امکان رقابت داریم و تعاملات سیاسی میان دو کشور وجود دارد، اقدام به فعالیت کنیم چرا که در آن صورت یک اعتماد متقابل وجود دارد تا بخش خصوصی ما بتواند در آن کشورها سرمایه‌گذاری و فعالیت کند.

برای حضور فعال در بازارهای بین‌المللی باید تجربه کسب کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اقدام خوبی که در سفر به ونزوئلا انجام شد، امضای یک قرارداد برای کارخانه فیبر نوری بود. معمولاً حاصل سفرهای این‌چنینی تفاهم‌نامه است اما توانستیم در این سفر یک قرارداد امضا کنیم؛ برای این قرارداد رئیس‌جمهور کشور ونزوئلا و وزرای وی به شکل جدی پای‌کار بودند و زمانی که ما برگشتیم تیم دومی از هیات همراه ایرانی دوباره به این کشور سفر کردند تا مقدمات کار را پیش ببرند.

هاشمی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که نباید آن را فراموش کنیم، این است که حتماً و یقیناً ما دوست داریم در بازار کشورهای پیشرو نیز حضور پیدا کنیم؛ برای این کار ابتدا باید بیشتر کسب تجربه کنیم و بتوانیم تجربیات بین‌المللی متعددی را ثبت کنیم که این تجربه نیاز به حضور در کشورهای دیگر دارد.

این عضو کابینه دولت چهاردهم با تاکید بر اینکه اگر در شرایط کنونی بخواهیم وارد بازار کشورهای توسعه یافته شویم، مزیت رقابتی با آن‌ها نداریم، افزود: در موضوع دیپلماسی فناوری، توسعه ارتباطات با کشورهای منطقه و شمالی آفریقا در دستور کار است و حتماً نگاهی نیز چگونگی ورود و تعامل به کشورهای توسعه یافته خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات درباره تعامل این وزارتخانه با کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ‌ها گفت: تقسیم کاری که قبلاً انجام شده بود، این بود که مسائل مربوط به تجهیزات مخابراتی، زیرساختی و ارتباطی که وزارت ارتباطات با بخش خصوصی یا حوزه سندیکایی داشت، به طور عمده از مسیر معاونت فناوری و نوآوری و بخش‌های مربوط به لایه خدمات و سرویس نیز از مسیر سازمان فناوری اطلاعات پیگیری می‌شد.

هاشمی ادامه داد: کماکان به همین شیوه معتقد هستیم که بحث‌های مربوط به بومی‌سازی، توسعه صادرات و صدور خدمت‌های فنی مهندسی باید از طریق مأموریت‌های مجموعه معاونت فناوری و نوآوری دنبال شود.

مشارکت حداقلی حاکمیت و محوریت بخش خصوصی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توجه به بخش خصوصی را رویکرد این وزارتخانه در دولت چهاردهم برشمرد و توضیح داد: در سفرهای اخیری که به کشورهای منطقه و کشورهای آمریکای لاتین انجام شد، نگاه بر این بود که با کمک بخش خصوصی توانمند و کارآزموده خود، توسعه بازار در سطح بین‌الملل را ایجاد کنیم.

هاشمی ادامه داد: با وجود اینکه در ابتدای این راه هستیم اما توفیق‌های خوبی نیز به‌دست‌آمده است؛ البته در لایه ارائه خدمات مأموریت مشخصی به مجموعه سازمان فناوری اطلاعات داده‌ایم تا در بحث ارائه خدمات حاکمیتی بتوانیم با طرح و نگاه جدید، چندین سکوی ارائه خدمات حاکمیتی را به مردم معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: تلاش بر این است که این اتفاق با مشارکت حداقلی حاکمیت و محوریت بخش خصوصی شکل بگیرد، چرا که باور و اعتقاد ما این است که برای ارائه خدمات باکیفیت در قالب دولت الکترونیک حتماً باید بخش خصوصی پای‌کار بیاید و کمک کند.

هاشمی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم علاوه بر مأموریت‌های جاری وزارت ارتباطات به تکالیفی که در برنامه هفتم برای وزارت ارتباطات متصور شده عمل کنیم، بخش خصوصی باید کنار دولت قرار گیرد تا به آن اهداف دست پیدا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha