۱۴۹ دانش‌آموز مستعد مناطق حاشیه‌نشین یزد شناسایی و یک سوم آنها بورسیه شدند

یزد- ایرنا - رییس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد گفت: برای نخستین بار در این استان از طریق تعریف طرح پژوهشی، ۱۴۹ دانش‌آموز توانمند و با استعداد مناطق حاشیه‌نشین شهر شناسایی شدند که ۳۴ نفر از آنها تیزهوش و ۷۰ نفر باهوش هستند.

"مهدی دهقان منشادی" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه طرح یاد شده تحت عنوان "بررسی توانمندی‌ها و سنجش استعدادهای دانش آموزان مناطق حاشیه نشین شهر یزد" در راستای انجام پژوهش‌های کاربردی اجتماعی این سازمان انجام شده است افزود: در این طرح یکهزار و ۲۰۰ دانش آموز از سه منطقه حاشیه‌نشین شهر یزد انتخاب و با انجام سنجش‌های هوش چندگانه و غربال اولیه، نفرات مستعد هر حوزه شناسایی و اکثریت آنان در رشته‌ها و فعالیت‌های مختلف بورسیه شدند.

به گفته وی، پس از تصویب و ابلاغ این طرح به دفتر امور اجتماعی استانداری یزد جهت اجرا، با انجام آزمون‌های جامع و استاندارد، این دانش آموزان به صورت عمیق‌تر مورد سنجش و ارزیابی تخصصی قرار گرفتند و در نهایت ۳۴ دانش آموز تیز هوش، ۷۰ دانش آموز باهوش، هفت دانش آموز با استعداد بسیار خوب در فن بیان، سه دانش آموز با استعداد بسیار خوب در نویسندگی، یک دانش آموز با استعداد بسیار خوب در حوزه بازیگری و تئاتر شناسایی شدند.

وی ادامه داد: همچنین ۲ دانش آموز با استعداد بسیار عالی در حوزه طراحی و نقاشی، ۲ دانش آموز با سطح بسیار عالی و سه دانش آموز با استعداد بسیار خوب در حوزه موسیقی، یک دانش آموز با استعداد بسیار عالی در زمینه صدا و آواز، ۱۹ دانش آموز با روحیه بسیار بالا در حوزه مدیریت و کارآفرینی و هفت دانش آموز با استعداد فوتبالی بسیار عالی هم شناسایی شده است.

رییس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، پس از شناسایی و معرفی این استعدادهای برتر، چگونگی هدایت آنها در مسیری درست را موضوع مهمی عنوان کرد و گفت: به همت مدیر اجرایی این طرح پژوهشی، دانش آموزان مستعد در زمینه فوتبال جذب یکی از باشگاه‌های خصوصی شدند و موسسه خیریه‌ای نیز حمایت مالی و انجام بورس تحصیلی ۵۲ نفر از آنها را متقبل شده که نیاز است فرایند پرورش و شکوفایی آنها در طول زمان مورد رصد قرار گیرد.

دهقان منشادی با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و توان بالای آسیب‌های اجتماعی در این مناطق حاشیه‌ای، امکان هرز رفتن این استعدادها و چه بسا استفاده نادرست از آن در مسیر ناهنجاری‌های اجتماعی وجود دارد، اظهار داشت: مناطق حاشیه‌نشین شهرهای کشورمان مملو از جمعیتی است که درون خود استعدادهای انسانی ذی‌قیمتی را نهفته دارند که باید به این مهم توجه ویژه‌ای شود.

وی با بیان اینکه آنچه طرح پژوهشی مذکور را خاص کرده و در معنای کلی، آن را به نوعی رستگاری سوق داده، شناخت افراد مستعد و مشایعت آنها در مسیر سالم از یک سو و از سویی دیگر نجات آنها از خطرات نهفته در محیطی است که توان بالایی را در آلودگی، ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی دارد اظهار کرد: این طرح در راستای انجام پژوهش‌های کاربردی اجتماعی این سازمان انجام شده است.

وی تصریح کرد: طرح پژوهشی بررسی توانمندی‌ها و سنجش استعدادهای دانش آموزان مناطق حاشیه نشین شهر یزد اگر توانسته است، سرنوشت حتی یک دانش آموز را از مسیری که می‌تواند به تیره بختی، خشونت اجتماعی، زایش سختی برای دیگران و آلودگی نوع انسان منتهی شود، تغییر داده و به مسیری توام با شکوفایی و سعادت هدایت کند، قطعا به رستگاری منجر شده و اعتباری که صرف انجام آن شده بی گمان به ثمر نشسته است.

در استان یزد همه ساله پژوهش‌های مختلفی در دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی دولتی و بنگاه‌های بخش خصوصی انجام می‌شود تا با صرف مبالغی در جهت رفع مساله‌ای اقدام شود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز کوشیده است تا طرح پژوهشی کاربردی برای رهایی ازمسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره تعریف کند.

حدود ۲۸۰ هزار دانش آموز در استان یزد مشغول تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha