به گزارش ایرنا، محمدمهدی شریف روز چهارشنبه در دویست و هشتاد و ششمین نشست رسمی شورای اسلامی شهر دزفول در صحن علنی این شورا، نیروی بسیار کم و ماشین آلات فرسوده را از جمله چالشهای این اداره دانست و بیان کرد: ماشینهای جدید راه سازی توسط اداره کل خریدار شده و به زودی تعدادی از این ماشین آلات به دزفول نیز تخصیص داده میشود که جبران کننده بخشی از ناوگان فرسوده راهسازی این شهرستان است.
وی افزود: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع تریلر و کامیون و حدود سه هزار و ۵۰۰ راننده خودروی سنگین در شهرستان فعالیت دارد و این موجب شده دزفول جزو شهرهای درجه یک خوزستان از نظر حمل کالا باشد.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای دزفول این شهرستان به همراه اهواز و بندر امام را شهرستانهای درجه اول از نظر تردد کامیونها و حمل و نقل بار در خوزستان دانست و گفت: سه هزار کامیون بار روزانه در ایام اوج بارگیری از دزفول خارج میشود که در برخی روزها آمار تردد بار دزفول از بندر امام نیز بیشتر است.
فرار بار یکی از چالشهای مهم دزفول است
شریف با بیان اینکه روزانه ۱۴۰ بار کامیون یخچال دار برای صادرات از دزفول به استانهای مرزی اعزام میشود، گفت: برخی رانندگان برای گرفتن بارنامه با هزینه کمتر به شهرستانهای همجوار و یا استانهای دیگر میروند و این فرار بار به یکی از چالشهای مهم دزفول تبدیل شده است.
وی ادامه داد: نصب پنج دوربین هوشمند در پنج محور خروجی شهرستان دزفول برای جلوگیری از خروج بار بدون بارنامه از شهرستان در دستور کار است که این دوربینها با قابلیت تشخیص تریلرهای خالی از پر، نقش مهمی در افزایش درآمدهای دزفول و جلوگیری از فرار بار از این شهرستان میشود.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای دزفول بیان کرد: حدود ۵۰ درصد از سه هزار کامیون در حال تردد روزانه در شهرستان، بارنامه خود را با مبلغی کمتر از شهرستانهای همجوار میگیرند که نصب و عملیاتی شدن این دوربینها تا پیش از پایان امسال، کمک بسیار زیادی برای ساماندهی این شرایط میکند.
علایم راهنمایی کامپوزیتی در دزفول جایگزین تابلوهای فلزی شد
شریف سرقت علایم راهنمایی و رانندگی را یکی از مسایل اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دانست و گفت: جایگزین کردن علایم کامپوزیتی با تابلوهای فلزی در حال انجام است که به دلیل غیرقابل بازیافت بودن تابلوهای کامپوزیتی، سرقت آنها دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه چالشهای دزفول در بخش راه بسیار زیاد و حل آن نیازمند تامین اعتبار استانی و ملی است، ادامه داد: دزفول از نظر وسعت راه، رتبه نخست و از نظر جمعیت دومین شهرستان خوزستان است ولی اعتبار تخصیص داده شده به برخی شهرستانهای کوچک استان بیش از ۱۰ برابر دزفول است.
آسفالت محورهای اصلی و روستایی دزفول به زودی متحول میشود
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای دزفول با اشاره به جذب اعتبار قابل توجه برای آسفالت معابر اصلی و روستایی دزفول با پیگیری نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: تحول بزرگی در آسفالت و بهسازی جادههای اصلی دزفول در محورهای شوش و شوشتر و همچنین جادههای روستایی طی ماههای آینده رقم میخورد.
وی افزود: جادههای روستایی متعددی از جمله جادههای سبزآب به سربیشه، ماهور برنجی، چهار راه آوج به سیاه منصور، جاده زاویهها، روستای سیدعنایت به سید نور، بنوت به خیبر و همچنین اصلاح و آسفالت جادههای گردشگری پامنار و لیوس با عملیاتی شدن این طرح آسفالت و بهسازی میشوند.
شریف اظهارکرد: جادههای میانه و شهیون متعلق به شرکت نفت است و اصلاح، ایمن سازی و تعمیر این جادهها به عهده این شرکت است.
راه اندازی پایانه حمل و نقل دزفول ضروری است
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای دزفول آخرین وضعیت احداث پایانه بار دزفول را مورد اشاره قرار داد و گفت: با وجود موقعیت بسیار مناسبت زمین تعیین شده و استقبال انجمن رانندگان و شرکت حمل و نقل کالا از این طرح به دلیل قیمت گذاری بالای این زمین هزینه خرید این ۱۰ هکتار سنگین بوده که موجب توقف کار شده است.
وی افزود: راه اندازی پایانه بار دزفول کمک بزرگی به شهرستان است که متاسفانه پس از پیگیری برای کاهش این قیمت گذاری نه تنها این قیمت کاهش نیافت بلکه قیمت گذاری به سه برابر افزایش یافت.
احداث آزادراه دزفول تمام مشکل حمل و نقلی این شهرستان را برطرف میکند
شریف احداث آزادراه دزفول را نیازمند عزم ملی دانست و بیان کرد: تنها قطعه اجرای نشده آزادراه شمال به جنوب محور اندیمشک به دزفول و ملاثانی است که در صورت احداث این آزادراه تمام مشکل حمل و نقلی دزفول برطرف و دستاوردهای اقتصادی فراوانی نیز برای شهرستان دارد.
وی با اشاره به تردد کامیونها در سطح شهر به دلیل نداشتن پایانه حمل و نقل در این شهرستان افزود: تردد این کامیونها علاه بر تخریب زیرساختها و ایجاد آلودگی صوتی و محیط زیستی، عامل تصادف و مزاحمت برای شهروندان شده که ایجاد پایانه حمل و نقل برای ساماندهی این وضعیت بسیار مهم است.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای دزفول گفت: ۵۰ تن قیر برای آسفالت جاده پارک جنگلی تخصیص یافته ولی به دلایلی اجرای این طرح با تاخیر مواجه شده است که به محض برطرف شدن موانع، عملیاتی کردن این طرح آغاز میشود.
خودروهای شوتی از عوامل مهم افزایش تصادف در محور دزفول به شوشتر است
شریف آمار بالای تصادفات رانندگی در برخی محورهای دزفول را مورد اشاره قرار داد و اظهارکرد: روزهای پایانی هر هفته به ویژه در ایام تعطیلی و بارانی، متاسفانه با افزایش تصادفها در محورهای دزفول مواجه هستیم.
وی تغییر مسیر تردد خودروهای شوتی را یکی از دلایل افزایش تصادف در محور دزفول به شوشتر دانست و افزود: جریمه و توقیف خودروهای شوتی طی ماههای اخیر در دستور کار پلیس راه اهواز قرار گرفته که این موضوع باعث تغییر مسیر خودروهای شوتی به جاده دزفول به شوشتر شده است.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای دزفول گفت: ۲۰ کیلومتر روشنایی جادههای برون شهری دزفول با همکاری بخشداران اجرا و تعدادی برج نوری در نقاط مهم جادههای ارتباطی نصب شده است.
فعالیت ۲ هزار و ۱۶۰ سرویس مدرسه در دزفول
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری دزفول نیز در این نشست با اشاره به آغاز هوشمندسازی اتوبوسهای این شهر گفت: این طرح تا ۶ ماه آینده عملیاتی میشود.
علی وحدتیپور ادامه داد: یکهزار و ۱۸۱ دستگاه تاکسی شهری در دزفول فعال است که از این تعداد، ۷۰۰ دستگاه فرسوده و نیازمند نوسازی است؛ انتظار از شورای اسلامی شهر دزفول کمک به این رانندگان برای نوسازی تاکسیها است.
وی با بیان اینکه تاکسیهای شهری دزفول در قالب ۱۷ ایستگاه و تاکسیهای گردشی فعالیت میکنند، افزود: احداث ایستگاههای جدید تاکسی در مناطق جدید شهر در حال جانمایی است.
وحدتیپور گفت: نرم افزار تاکسی دزفول خریداری شده است که با استفاده از آن خدمات حمل و نقل به صورت آنلاین ارایه و پرونده چهارهزار و ۵۰۰ تاکسی شهری و وانت بارها در سازمان حمل و نقل حذف و تمام فرآیند ثبت نام، تشکیل و تمدید پرونده و مرخصی رانندهها به صورت الکترنیکی انجام میشود.
وی اضافه کرد: هشت هزار و ۷۵۰ دانش آموز در قالب ۲ هزار و ۱۶۰ سرویس مدارس توسط سازمان ساماندهی شدند که با اقدامهای انجام شده میزان شکایت خانوادهها از این سرویسها بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است.
فوتی های زیاد ناشی از تصادف در جاده دزفول به شوشتر دردآور است
رییس شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت توجه ویژه مسوولان استان برای جبران عقب ماندگی دزفول در بخش راه گفت: جان باختن ماهانه چندین نفر از هموطنان در جاده دزفول به شوشتر درد آور است.
سید باقر موسوی فخر با بیان اینکه دزفول دارای چالشهای بسیار و عقب ماندگیهای فراوانی در بخش جادهای است، افزود: جبران این عقب ماندگی نیازمند تخصیص اعتبار استانی و ملی است.
وی جاده را یکی از زیرساختهای مهم توسعه دانست و ادامه داد: ارتقای زیرساختهای بخش حمل و نقل ارتباط مستقیم با تحقق توسعه و شکوفایی دارد.
انتقاد از وضعیت پرداخت رفاهیات کارگران شهرداری دزفول
رییس شورای اسلامی شهر دزفول با بیان اینکه براساس قانون ابلاغی هرگونه پرداخت شهرداری به کارگران حجمی ممنوع است، گفت: فلسفه به کارگیری نیروهای حجمی توسط پیمانکار این است که ارتباطی میان این نیروها و شهرداری وجود نداشته باشد.
وی افزود: نیروهای حجمی طبق قانون کار دارای حقوقی هستند که پیمانکار مکلف به پرداخت حقوقی آنها است و شهرداری نباید پرداختی به صورت مستقیم در قالب حقوق و یا کمک به آنها داشته باشد ولی این به معنای بی تفاوتی شورا نسبت به پیگیری حقوق این کارگران از پیمانکار نیست.
موسوی فخر گفت: رفاهیات کارکنان شهرداری جزو حقوق قانونی آنها است که انتظار از شهردار پرداخت به موقع این رفاهیات است.
رییس شورای اسلامی شهر دزفول با انتقاد از رویکرد هیات تطبیق فرمانداری دزفول گفت: رد کردن مصوبههای شورا و تایید دوباره همان مصوبه توسط هیات تطبیق فرمانداری نادرست است و این رویه باید اصلاح شود.
انتقاد از تاخیر ۶ ماهه در پرداخت رفاهیات کارکنان شهرداری دزفول
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست پرداخت رفاهیات کارکنان شهرداری را از جمله وظایف شهرداری دانست و گفت: پرداخت رفاهیات کارکنان شهرداری با تاکید شورا مقرر شد که ماهیانه و بدون وقفه انجام شود که متاسفانه این رفاهیات در ۶ ماه گذشته پرداخت نشده است.
محمدحسن پرآور افزود: انباشت ۶ ماهه رفاهیات کارکنان شهرداری با توجه به اینکه مبلغ این رفاهیات به صورت تجمیعی بسیار زیاد است و طی ماههای آینده پرداخت عیدی نیز به آن افزوده میشود، چالشهایی برای شهرداری ایجاد میکند که انتظار از شهردار پرداخت سریع این رفاهیات است.
جاده شوشتر- دزفول به قتلگاه تبدیل شده است
پرآور با انتقاد از آمار بالای مرگ و میر ناشی از تصادف در جادههای شهرستان دزفول گفت: آمار بالای فوتیهای تصادفات جادهای با وجود تمام تلاشهای انجام شده، نشان دهنده غیراستاندارد بودن این جادهها است.
وی با بیان اینکه جاده دزفول به شوشتر به دلیل تصادف زیاد به قتلگاه تبدیل شده است، ادامه داد: روند تکمیل جاده دزفول به شوشتر در حوزه استحفاظی شهرستان دزفول با کندی بسیار زیادی مواجه است که باید تخصیص اعتبار ملی برای تکمیل هرچه سریعتر این طرح به عنوان اولویت توسط مسوولان شهرستان دنبال شود.
بکارگیری نیروی حجمی به سرنوشت نامیمون خصوصی سازی ختم شده است
رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه سرنوشت برون سپاری خدمات شهرداری در کشور به سرنوشت نامیمون خصوصی سازی ختم شده است، اظهارکرد: برون سپاری خدمات منجر به استثمار نیروها شده و وظیفه شورا به عنوان شورای شهر پیگیری حقوق این کارگران است.
حجت الاسلام مهدی جعفرنمازی افزود: ممنوعیت قانونی برای پرداخت به نیروهای حجمی در شرایطی که پیمانکار، نیروها را با استثمار به کارگیری میکند، نادرست است و این قانون نیاز به اصلاح دارد.
پایانه حمل و نقل دزفول پس از سه دهه همچنان اجرایی نشده است
رییس کمیسیون املاک و حقوقی شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست تاخیر در اجرایی کردن پایانه حمل و نقل دزفول را مورد انتقاد قرار داد و گفت: دزفول از نظر حمل بار یکی از سه شهرستان درجه یک خوزستان است ولی پایانه حمل و نقل بار این شهرستان در بیش از سه دهه گذشته اجرایی نشده است.
علیرضا زمانی راد با بیان اینکه مشکل انباشته دزفول در بخش راه نشان از عمل نکردن مسوولان استانی و شهرستان به وظیفه خود است، افزود: متاسفانه با وجود اینکه میزان تردد در جادههای دزفول از برخی استانهای مرکزی کشور بیشتر است ولی کمترین توجهی به اصلاح و تعریض این جادهها طی سالهای گذشته نشده است.
وی بیتوجهی به اصلاح جادههای دزفول را اجحاف در حق مردم این شهرستان دانست و افزود: احداث هرچه سریعتر پایانه بار دزفول و تعریض جادههای این شهرستان ۲ اولویت مهم دزفول است که انتظار میرود مسوولان شهرستان این مسایل را پیگیری کنند.
به گزارش ایرنا، در این نشست کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر دزفول مامور پیگیری آخرین روند احداث پایانه حمل و نقل دزفول شد.
در این نشست که با حضور محمدمهدی شریف رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای، علیرضا وحدتی پور سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری دزفول و ناصر گچ پز زاده رئیس انجمن کمپرسی های شمال خوزستان به مناسبت روز حمل و نقل به عنوان مهمان در صحن شورا حضور داشتند و با اهدایی لوحی از آنها تجلیل شد.
جاده دزفول به شوشتر یکی از جادههای ناایمن منطقه است که سالانه منجر به تصادفات مرگبار بسیاری میشود؛ تنها در یکی از این تصادفها در ۳۰ آبان امسال بر اثر برخورد ۲ خودروی ۴۰۵ سه نفر کشته و چهار نفر مصدوم شدند.
تکمیل و چهار خطه شدن کل جاده شوشتر به دزفول به عنوان یکی از کریدورهای ملی مهم در خوزستان حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
فرماندار دزفول اول آذرماه جاری نیز پی از نشست با مدیرکل راهداری خوزستان برای بررسی وضعیت خطرناک جاده دزفول به شوشتر از آغاز ایمن سازی فوری جاده دزفول به شوشتر به عنوان اولویت خبر داد.
به گزارش ایرنا، زمین موردنظر برای احداث پایانه حمل و نقل دزفول با ۱۰ هکتار وسعت در بلوار دانش واقع شده است و با احداث آن برای ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر اشتغالزایی میشود.
دزفول کریدور ارتباطی چند استان محسوب میشود و ضمن ارایه خدمات به صاحبان کالا و رانندگان، جایگاه ویژهای در امر حمل و نقل کالا، محصولات کشاورزی و تولید محصولات راهبردی صنعتی دارد ولی با وجود ضرورت احداث پایانه حمل و نقل این شهرستان، موضوع به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده است.
در دهه ۷۰ حدود ۱۰ هکتار زمین در بلوار شهید دانش تحت عنوان پایانه بار عمومی به این موضوع اختصاص داده و در کمیسیون ماده پنج خوزستان در سال ۷۴ تغییر کاربری شده است که پس از سالها پیگیری شرکتها و رانندگان، سند این زمین سال ۱۴۰۱به نام اداره راه و شهرسازی دزفول صادر شد.
آبان ماه ۱۴۰۱ نماینده وقت دزفول در مجلس شورای اسلامی از حل مشکل زمین پایانه حمل و نقل دزفول پس از گذشت سه دهه با موافقت وزیر راه خبر داده بود.
نظر شما