«فردوس ۲» بازار دوم شاهچراغ (ع) درآستانه افتتاح؛ تقویت اقتصاد محلی

شیراز - ایرنا - بازار فردوس ۲ در ضلع جنوبی حرم مطهر شاهچراغ (ع) در آستانه بهرهبرداری است و به گفته مسئولان این آستان مقدس و شرکت توسعه گردشگری فارس، این مرکز قرار است برند گردشگری مذهبی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون توسعه و مدیریت منابع آستان مقدس حضرت احمدبن موسی (ع) در نشست با خبرنگاران گفت: افتتاح این بازار آرزویی دیرینه برای خدمترسانی بیشتر به زائران حرم و گردشگران مذهبی شیراز است.

علیرضا صحرائیان اظهار کرد: دورنمای گردشگری مذهبی حرم مطهر شاهچراغ (ع) این است که خانواده های که برای زیارت به حرم می‌آیند، بتوانند یک روز کامل خود را در این آستان مقدس سپری کنند؛ پس از زیارت از موزه غنی حرم بازدید کنند، کودکانشان از بوستان استفاده کنند، برای صرف ناهار به دارالضیافه مراجعه کنند و سپس برای خرید سوغات به بازار فردوس مراجعه کنند.

او ادامه داد: ایجاد بازار فردوس در جنوب حرم مطهر شاهچراغ (ع) از سال ۶۷ در دستور کار بوده و اکنون هم‌کف و طبقه اول آن در مجاورت باب الرضا واقع در کوچه بین الحرمین آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

معاون آستان مقدس شاهچراغ (ع) گفت: این بازار طی توافق نامه‌ای با شرکت توسعه گردشگری فارس به سرانجام رسیده، قرارداد اجاره و راه‌اندازی آن منعقد شده و مغازه‌های این ۲ طبقه آماده واگذاری به فروشندگان و برندهای متقاضی است.

صحراییان عنوان کرد: طبقه همکف بازار فردوس یکهزار و ۵۶۰ متر مربع و طبقه اول آن یکهزار و ۷۰۰ متر مربع زیربنا دارد.

او اضافه کرد: زیرزمین این مجتمع نیز بیش از سه هزار متر مربع زیربنا دارد که اسکلت آن تکمیل است و آماده مشارکت با شرکت توسعه گردشگری یا هر شرکت دارای صلاحیت مشارکت است تا تجهیز و بهره‌برداری شود.

صحراییان اعلام کرد: بر اساس سیاستگذاری انجام شده، قرار است بازار فردوس ۲ با محوریت عرضه محصولات فرهنگ و گردشگری مذهبی راه‌اندازی راه‌اندازی شود .

۲۳ صنف به بازار فردوس ۲ می‌آیند

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس، طبقه همکف و اول بازار فردوس ۲ شامل ۸۲ باب مغازه است که در یکسال نخست با بسته حمایتی و تشویقی به برندها و فروشندگان متقاضی اجاره داده می‌شود.

با توجه به جایگاه معنوی حرم، بهترین برند برای این بازار، محصولات فرهنگی و گردشگری مذهبی است؛ با این حال ۸۲ مغازه این بازار، امکان ارائه محصولات متنوع را فراهم کرده و این واحدها در اختیار ۲۳ صنف از جمله سوغات و صنایع دستی قرار می‌گیرد.

احمدرضا نقیب‌زاده اظهار کرد: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب که شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) و حضرت احمدبن موسی (ع) نگین درخشان بوستان نبوی است، با توجه به جایگاه معنوی حرم، بهترین برند برای این بازار، محصولات فرهنگی و گردشگری مذهبی است.

او افزود: با این حال ۸۲ مغازه این بازار تنوع لازم را برای ارائه محصولات متنوع دارد و این واحدها در اختیار ۲۳ صنف از جمله سوغات و صنایع دستی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس گفت: امروزه بازارهای خرید در صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردارند چرا که منجر به جذب حجم بالایی از گردشگران می‌شود تا جایی که بسیاری از بازارهای محلی، صنایع دستی و محصولات خاص جاذبه گردشگری به شمار می‌رود و حتی بسیاری از گردشگران، سفر خود را با هدف خرید از این بازارهای خاص، برنامه‌ریزی می‌کنند.

نقیب‌زاده افزود: علاوه بر این ایجاد بازار خرید برند گردشگری منجر به تقویت اقتصاد محلی و در ضمن حفظ فرهنگ و سنت‌های محلی می‌شود، به اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم در جوامع محلی کمک می‌کند و تجربه فرهنگی حاصل از بازدید از بازارهای محلی نیز از جاذبه‌های مورد استقبال گردشگران است.

بازارهای خرید نه‌تنها برای بهبود تجربه گردشگری مهم هستند بلکه به عنوان ابزاری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق گردشگری نیز عمل می‌کنند؛ در این میان، برند بازار یکی از عوامل کلیدی در جذب گردشگران و تصمیم‌گیری آنها در انتخاب مقصد گردشگری است.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس عنوان کرد: اعتماد و اعتبار گردشگران به برند بازارها، ارائه تجربه خرید منحصر به فرد به گردشگران و تبلیغات و بازاریابی قوی برندهای مستقر، سبب شناخته‌تر شدن اینگونه بازارها و جذب گردشگران بیشتر می‌شود.

نقیب زاده اضافه کرد: در دنیای امروز که بازارهای گردشگری پر از رقابت است، برند قوی می‌تواندعامل تمایز بزرگی باشد و در مجموع برند بازار تاثیر زیادی بر انتخاب گردشگران دارد و می‌تواند آنها را ترغیب به خرید، بازدید یا بازگشت به مقصد کند.

مرمت و مقاوم سازی خانه‌های تاریخی متعلق به آستان مقدس شاهچراغ (ع)

معاون توسعه و مدیریت منابع آستان مقدس حضرت احمدبن موسی (ع) در ادامه این نشست خبری اعلام کرد: خانه‌های ثبت ملی تحت تملک آستان مقدس احمدبن موسی (ع) در بافت تاریخی شیراز با اصول میراثی مرمت و مقاوم سازی خواهد شد تا مورد استفاده فرهنگی، میراثی و گردشگری مذهبی قرار گیرد.

صحراییان افزود: مرمت و مقاوم سازی خانه حسنی اردکانی با اعتبار حدود ۶۰ میلیارد ریال به پایان رسیده است.

او عنوان کرد: این روند در سال ۱۴۰۴ نیز ادامه می‌یابد و مرمت و مقاوم‌سازی خانه‌های ظریف‌کار و نعمت الهی در دستور کار قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha