ارتباط دوسویه‌ی صنایعِ حمل‌ونقل و گردشگری در توسعه مقاصد سفر 

ساری- ایرنا- پژوهشگر حوزه گردشگری، و دبیر و نائب رییس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران گفت: این موضوع روشن است که "راه ارتباطی" بخش جدایی‌ناپذیر گردشگری است و بنابرین اگر قرار براین باشد که مقاصد سفر بیشتری داشته باشیم ناگزیر باید ناوگان حمل و نقل ریلی، هوایی، جاده‌ای و آبی مناسب و امن ایجاد کنیم.  

مهران حسنی امروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مازندران با اشاره به اینکه گردشگری صنعتی بسیار پیچیده و مجموعه و نظامی از عناصر به‌هم پیوسته است که در تمام مراحل با هم در تعامل هستند، خاطرنشان کرد: به‌طور کلی عناصر گردشگری در پنج دستۀ حمل و نقل، غذا و مراکز پذیرایی، اقامتگاه‌ها، خدمات و جاذبه‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند و زنجیره‌هایی از ارزش را در صنعت پربازده گردشگری که هر یک به نوبه خود دارای جایگاه و اهمیت هستند، ایجاد می‌کنند.

وی معتقد است که با تامل در مفهوم و کارکرد صنعت گردشگری، مشخص می‌شود که صنعت گردشگری مجموعه‌ای از عناصر و یا عواملی است که ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با یکدیگر دارند و در تعامل دوطرفه هستند.

این پژوهشگر حوزه گردشگری با بیان اینکه سیستم حمل و نقل اعم از جاده‌ای، ریلی، هوایی و آبی به عنوان رابط مقصد با مراکز اقامتی، جاذبه‌ها و سایر مکان‌های گردشگری‌ست، افزود: همین ارتباط تنگاتنگ بیانگر آن است که گردشگری به عنوان صنعت، دارای نظامِ عرضه و تقاضاست و اجرای نظام عرضه این صنعت، متشکل از جاذبه‌ها، خدمات، حمل و نقل، اطلاعات و بخش‌های حمایتی است و کارکرد صحیح هر یک از این عوامل سبب توسعه صنعت گردشگری می‌شود.

رشد سریع سیر تکاملی حمل و نقل

حسنی با اشاره به این موضوع بارز که حمل و نقل به عنوان عامل مهم در جا به جایی مسافر نقش حائز اهمیتی را در صنعت گردشگری ایفا می‌کند، با نگاهی به سیر تاریخی در حمل و نقل، اظهار کرد: از ابتدا سفر انسان‌ها با پای پیاده و در همین زمان با استفاده از حیوانات صورت گرفت و در این سیر تکاملی با استفاده از کالسکه، خودرو، هواپیما، قطار و کشتی، شاهد تحول عظیم در رشد و توسعه حمل و نقل هستیم.

او ادامه داد: گاهی پیشرفت در برخی از آنها به حدی‌ست که علاوه بر وسیلۀ حمل و نقل، به دلیل جذابیت در ساختار فیزیکی، استفاده از فناوری نوین، هوش مصنوعی و...، خود به جاذبه‌ای تبدیل شده و در جلب و جذب گردشگران موثرند.

عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل به عنوان یک عنصر اساسی در گردشگری است که نواحی مبدا و مقصد را پیوند می‌دهد، گفت: در انتخاب روش حمل و نقل و استفاده از آن توسط گردشگران، عواملی چون فراهم بودن امکانات مناسب، مطمئن، راحت، سریع، محدودیت زمانی، فاصله، موقعیت جغرافیایی، امنیت، مزیت، قیمت، رقابت و...، تاثیرگذارند.

حسنی تصریح کرد: بر بعضی موارد هزینه حمل و نقل در برخی از مقاصد، بیشترین قسمت از هزینه سفر را به خود اختصاص می‌دهد و تاثیر مستقیم بر نوع و نحوه سفر، باوجود ذائقه و میل باطنی گردشگران دارد.

دبیر انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران معتقد است که تابع تقاضای سفر برای صنعت گردشگری، متاثر از هزینه‌های حمل و نقل بوده و یکی از عواملی که در توسعه گردشگری و افزایش تقاضای آن اثر قابل توجهی دارد، همین هزینه حمل و نقل است.

ارتباط دوسویه‌ی صنایعِ حمل‌ونقل و گردشگری در توسعه مقاصد سفر 

ارتباط روشن بین ۲ صنعت اشتغال‌زا و درآمدزا حمل‌ونقل و گردشگری

وی ادامه داد: با توجه به ارتباط ۲ سویه بین این دو صنعت اشتغال‌زا و درآمدزا، برای ایجاد و توسعه جاذبه‌ها و مناطق گردشگرپذیر، در برنامه‌ریزی‌ها باید قابلیت دسترسی را در اولویت برنامه مطالعاتی و عملیاتی از بین عناصر متعدد و مختلف مورد نیاز جهت ایجاد و توسعه سرمایه‌گذاری قرار داد.

حسنی با بیان اینکه توسعه گردشگری، ارتباط عمیق با پیشرفت‌های حاصل شده در توسعه حمل و نقل، علوم و فنون و به نوعی توسعه وسایل، تسهیلات و تاسیسات زیربنایی لازم برای انجام سفر دارد، گفت: در مقاصد گردشگری که محدودیت‌هایی در سیستم حمل و نقل و ساختار زیربنایی وجود داشته باشد، به عنوان بزرگترین مانع و عامل بازدارنده در مسیر رشد گردشگری خواهد بود. به‌طور قطع توسعه گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان در امور زیربنایی و روبنایی مقاصد سفر است و اگر چه در بازاریابی و جذب گردشگر، فاصله و مسافت بین مبدا و مقصد بسیار تاثیرگذار است ولی با توسعه قابلیت‌های دسترسی، می‌توان این موانع را رفع و یا کم‌اثر و در واقع با دسترسی مناسب، در زنجیره عناصر و ارکان گردشگری، سفر را تسهیل و مسافرت را آسان کرد.

مازندران و ظرفیت‌های حمل و نقل

وی اضافه کرد: نظر به اینکه مازندران در کرانه جنوبی دریای خزر با استان‌های گلستان، سمنان، البرز، قزوین، گیلان و تهران هم‌مرز است و از طریق دریای خزر به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان مرز بین‌المللی دارد، از اهمیت راه‌های دسترسی سخن گفت.

این پژوهشگر حوزه گردشگری همچنین اشاره کرد که شبکه ارتباطی بین ۲۲ شهرستان مازندران امری بسیار حیاتی و اساسی بوده و ارتباطات موثر و سریع بین آنها بی‌تردید در توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز تاثیرگذار است.

حسنی ادامه داد: راه‌های دسترسی جاده‌ای در هراز، کندوان و سوادکوه که به مرکز کشور متصل می‌شود و از طریق دیگر مسیرهای زمینی به استان‌های همسایه می‌رسد؛ همچنین مسیر ریلی بسیار زیبایی که به ارتباط با دیگر استان‌ها و شهرهای کشور در حمل و نقل کمک می‌کند نیز از ظرفیت‌های حمل و نقلی در این استان هستند.

عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور در پایان گفت: وجود سه فرودگاه در ساری، نوشهر و رامسر که به عنوان راه‌های ارتباطی هوایی، مازندران را از طریق پروازهای داخلی به دیگر استان‌ها و با پروازهای بین‌المللی به برخی از کشورها وصل می‌کند نیز در صنعت حمل و نقل و گردشگری حائز اهمیت است.

به گزارش ایرنا، در نیمه نخست امسال ۵۳ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۹۵۶ نفرشب اقامت در مازندران به ثبت رسیده است که اگر زیرساخت‌های حمل و نقل ترکیبی آن به استاندارد خود برسد، این میزان حداقل تا ۲ برابر افزایش خواهد یافت و معنای آن رشد صنعت گردشگری است.

تلاش دست‌اندرکاران حوزه گردشگری و حمل نقل اعم از جاده‌ای، خطوط ریلی و پروازی و اخیراً نیز حمل و نقل دریایی بر این است که از طریق اعتبارات ملی و مولدسازی بتوانند مازندران را با توجه به گردشگرپذیر بودن و قرارگرفتن در شاهراه ترانزیتی شمال – جنوب، به جایگاه شایسته در حوزه گردشگری و حمل و نقل برسانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha