محمد شکری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: آزادراه قم-تهران یکی از مهمترین و پرترددترین مسیرهای جادهای کشور است که نقش اساسی در ارتباط ترافیکی ۱۷ استان با مرکز کشور ایفا میکند.
وی تأکید کرد: ارتقای ایمنی این محور بهمنظور جلوگیری از حوادث جادهای و بهبود شرایط تردد در دستور کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم قرار دارد و بهطور مستمر در حال اجراست.
شکری تصریح کرد: در راستای اجرای پروژههای ایمنسازی، احداث هشت پارکینگ اضطراری در طول آزادراه قم-تهران به عنوان یکی از اقدامات مهم در این راستا انجام شد، این پارکینگها با ابعاد متوسط یکهزار و ۲۰۰ متر مربع، در ۲ لاین شرقی و غربی آزادراه ایجاد شدهاند تا رانندگان بتوانند در صورت نیاز به استراحت، خودروهای خود را در محلهای مناسب پارک کنند.
وی افزود: یکی از عوامل عمده وقوع حوادث جادهای، خستگی و خوابآلودگی رانندگان است، براساس استانداردهای جادهای، رانندگان باید پس از هر ۲ ساعت رانندگی، حداقل یک ربع استراحت کنند. اما در غیاب پارکینگهای مناسب، این مهم بهویژه در مسیرهای طولانی، ممکن است به خطرات جدی منجر شود.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای قم در خصوص فرآیند احداث پارکینگها گفت: پس از شناسایی نقاط مورد نیاز و حذف گاردریلها، مراحل تسطیح زمین، باربرداری و بارریزی انجام شد و سپس با استفاده از تراشههای آسفالتی، سطوح خاکی آببندی و به محلی مناسب برای پارک اضطراری تبدیل گردید.
درحوزه راهداری استان قم ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یکهزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهارراه فرعی است که از جمله آنان میتوان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.
نظر شما