یکپارچگی و توجه به موضوعات روز در مدارس نیاز امروز فضای آموزشی کشور است

ارومیه- ایرنا- رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش سرمشق کارهای آموزشی در کشور است، آموزش ها باید طبق این سند در کشور یکپارچه بوده و به موضوعات روز توجه ویژه در این خصوص صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، علیرضا منادی روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی رهیافت‌های نوین برنامه درسی ملی در زیست‌بوم جدید در ارومیه اظهار کرد: آموزش مواردی نظیر مدیریت مصرف باید مورد اهمیت قرار گیرد و در متن های درسی بیاید؛ در این صورت است که کودکان نقش یاددهنده و آموزش‌دهنده خانواده را داشته باشند.

وی افزود: آغاز زنجیره آموزش کودکان تا ۶ ساله را شامل می‌شود تا چند سال پیش در دست بهزیستی بود و محتوای خاصی برای آن وجود نداشت.

وی اضافه کرد: در کمیسیون نیز ۱۴ قانون تاکنون برای آموزش و پرورش نوشته شده است و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای تربیت این کودکان ایجاد شد.

منادی با اشاره به نقش مهم خانواده در یادگیری افزود: خانواده‌ها مهم‌ترین بستر آموزش هستند و همچنین در این دوره نیز هوش مصنوعی جزو لاینفک آموزش ها بوده و باید با استفاده منطقی در این بخش، زمینه ارتقای دانش عمومی در این خصوص فراهم شود.

برنامه درسی باید در زیست‌بوم جدید شایستگی‌محور باشد

رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش‌ و پرورش نیز در این همایش گفت: برنامه‌های درسی ما موضوع‌محور هستند در حالی که زیست‌بوم جدید می طلبد که برنامه درسی شایستگی محور باشد.

علی محبی با شرح الگوی مدرسه تراز و بخش‌هایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به شرکت‌کنندگان در همایش بیان کرد: یادگیری ارادی و انتخابی است و دانش‌آموز باید تعلق و دل‌بستگی به مدرسه داشته باشد.

وی بیان کرد: مدرسه نقش و جایگاه خود را به خوبی ایفا نکرده و هر سازمانی اگر نتواند مأموریتی خود را به خوبی اجرا کند هویتش با خدشه مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان رغبت زیادی به ماندن در مدرسه ندارند و احتمال می‌رود که در هدف‌گذاری دچار خطا شده باشیم.

یکپارچگی و توجه به موضوعات روز در مدارس نیاز امروز فضای آموزشی کشور است

رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش‌ و پرورش اضافه کرد: هر برنامه درسی و آموزشی سه مبنای جامعه شناختی، روان شناختی و فلسفی دارد که بنظر می‌رسد در توجه به نیازها و علایق دانش آموزان کوتاهی کرده‌ایم.

محبی تصریح کرد: مدرسه، منطقه و استان باید اختیار لازم را داشته باشند و تفاوت مدرسه پیشرو و کم‌برخوردار قبل از اینکه در امکانات باشد، در موضوع مدیریت و اختیارات است.

وی یادآور شد: سیستم آموزشی ما در حوزه اجرا با چالشی چون ضعف یادگیری فعال مواجه است که ناشی از ضعف جایگاه مرجعیت معلم است و اکنون مرجعیت معلمان به شدت با چالش مواجه مواجه شده است.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی آموزش و مدارس بیان کرد: یکی از چالش‌های اساسی در زیست بوم جدید در آینده، هویت مدرسه است و با وضعیتی که هوش مصنوعی به وجود می آورد، جایگاه معلم کجاست و سوالی مطرح می‌شود که مدرسه با وجود هوش مصنوعی چگونه باید هویت خود را حفظ کند.

وی افزود: اولین چیزی که مدرسه باید محقق کند، شوق یادگیری است و یاد دهد که دانش‌آموز از ارزش علم لذت برده و ارزش یادگیری را بداند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha