کلاف سر درگم بلوار دانشجو یزد با ممنوعیت توقف خودروها حل می‌شود؟
بلوار دانشجو؛ هشتم دیماه ۱۴۰۳

یزد- ایرنا- بلوار دانشجو یزد یکی از طولانی‌ترین و شلوغ‌ترین معابر شهر یزد واقع در هسته مرکزی است؛ این بلوار، گرفتار معضل ترافیک شدید بویژه در وقت صبحگاهی است و حالا شورای ترافیک استان مصوب کرده که خودروها حق پارک وسایل نقلیه خود در حاشیه بخشی از این بلوار را ندارند.

به گزارش ایرنا ، بلوار دانشجو، حد فاصل میدان امام حسین(ع) تا میدان شهدای محراب، روزانه و بویژه در ساعات آغازین صبح، محل ترافیک و تجمع خودروهایی است که از این مکان عبور می کنند؛ این ترافیک بخصوص از سمت میدان امام حسین(ع) بیشتر است.

بلوار مورد اشاره از یک سو به میدان بزرگ و شلوغ امام حسین(ع) که محل استقرار استانداری و بلوار کوثر(منتهی به جاده شهر تفت) ختم میشود و از سوی دیگر اغلب مراکز اداری و دستگاههای دولتی و همچنین چند مرکز فرهنگی و اجتماعی و چندین گل فروشی بزرگ در این بلوار قرار گرفته اند و همین بر حجم ترافیک این معبر افزوده است.

حالا شورای ترافیک یزد مصوب کرده که خودروها حق پارک و توقف خودرو در حاشیه این بلوار از میدان امام حسین تا تقاطع شهدای نعیم آباد را ندارند، هدف این شورا کاهش بار ترافیکی است اما ایا این طرح، پاسخگوست و موجب کاهش ترافیک میشود و آیا رانندگان به اجرای این طرح متعهد خواهند بود.

بنرهایی در این بلوار نصب و به رانندگان هشدار داده شده در صورت پارک خود؛ وسیله نقلیه به صورت مکانیزه اعمال قانون خواهند شد و این در حالیست که مشاهدات میدانی نشان می دهد خودروها همچنان در حاشیه این بلوار و حتی در زیر همین بنرها توقف کردند.

اگر قرار است توقف خودروها در حاشیه این معبر ممنوع باشد باید فکری برای پارک وسایل نقلیه شهروندان کرد؛ ضرب المثل "چاه بکن و بعد به فکر منار باش" دقیقا در این مورد صدق می کند؛ بسیاری از کسانی که به این بلوار مراجعه می کنند ارباب رجوع هایی هستند که به ادارات و دستگاههای دولتی مراجعه می کنند؛ خودرو خود را در کجا پارک و برای یک امر چند دقیقه ای به ادارات مورد نظر خود مراجعه کنند؟

با وجود نصب بنرهایی مبنی بر ممنوعیت پارک خودرو در حاشیه این بلوار، اما مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا حاکیست این امر رعایت نمیشود که نمونه آن را در عکسی که ضمیمه این خبر هست می توان مشاهده کرد.

شاید حل معضل ترافیک این مسیر، نیاز به کارشناسی بیشتر و دقیق‌تری داشته باشد؛ باید طرح های کاهش ترافیکی به نحوی اجرا گردد که هم به هدف مورد نظر، نزدیک و هم رضایت شهروندان را به دنبال داشته باشد .

اجرای طرح زیرگذر و روگذر در بلوار دانشجو

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری یزد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر بازگشایی تقاطع سه راه تعاون برای کاهش بار ترافیکی بلوار دانشجو گفت: تقاطع سه‌راه تعاون در این بلوار به‌ صورت یک تقاطع غیرهمسطح طراحی شده و امکان بازگشایی آن وجود ندارد.

"محمدجواد آقایی" افزود: براساس نقشه‌های مربوط به شبکه‌های فاضلاب، گاز، مخابرات و آب، طراحی فاز یک و دو این تقاطع در حال انجام است و بخشی از کارها پیشرفت کرده است؛ در این طرح، سه‌ راه تعاون به‌صورت روگذر و بلوار دانشجو به‌صورت زیرگذر طراحی شده است و تلاش ما این است که عملیات اجرایی این پروژه تا دهه فجر آغاز شود.

وی با اشاره به برنامه‌های ترافیکی هنگام اجرای عملیات افزود: برای جلوگیری از اختلال در عبور و مرور، مسیر رفت و برگشت بلوار دانشجو باز خواهد بود و تنها بخش میانی مسیر مسدود می‌شود. این اقدام به‌منظور کاهش مشکلات تردد برای حدود ۴۰ هزار کارمند دولت است که در این مسیر رفت‌وآمد دارند.

معاون امور زیربنایی شهرداری یزد همچنین به موضوع ترافیک بلوار دانشجو پرداخت و اظهار داشت: این موضوع در جلسه شورای ترافیک استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مشخص شد که ۵۰ درصد از ترافیک این بلوار ناشی از پارک خودروها در حاشیه بلوار، به‌ویژه در محدوده دانشگاه فرهنگیان تا زیرگذر نعیم‌آباد است؛ بر همین اساس، تصمیم گرفته شد که پارک خودروها در دو طرف این منطقه ممنوع شود.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات این بلوار، باز شدن درب منازل، ادارات و مراکز تجاری به سمت بلوار است؛ در این راستا مقرر شد که درب‌ها به سمت داخل ملک بسته شوند تا تردد و پارک خودروها در معابر فرعی تسهیل گردد.

آقایی در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری وظیفه اطلاع‌رسانی و پیگیری این مصوبات را برعهده دارد تا اقدامات لازم برای کاهش ترافیک و تسهیل عبور و مرور در بلوار دانشجو به مرحله اجرا برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha