به گزارش ایرنا، توجه به اقتصاد دریامحور که از ابتکارات اصلی برنامه هفتم توسعه بوده گامی موثر در اشتغال و توسعه به شمار میرود که با روی کار آمدن دولت چهاردهم اولویت دهی به این مسیر اقتصادی مورد توجه ویژه قرار گرفته و رئیس جمهور نیز تاکید کرده که دولت برای اجرای طرحهای توسعهای در این حوزه مصمم است.
توسعه دریامحور و اقتصاد دریا در حالی گامی مؤثر در اشتغال و توسعه هر منطقه به شمار میرود که بدون شک استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گسترههای آبی اعم از اقیانوسها، دریاها، دریاچهها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال پایدار و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی جوامع تعریف میشود.
حوزه اقتصاد دریا فراتر از مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی بوده و براین اساس مستلزم ظهور و حمایت از صنایع مرتبط با آب و دریا و از جمله حمل و نقل دریایی، گردشگری دریایی، تا انرژیهای تجدیدپذیر، آبزی پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی و معدنکاری دریایی است.
اقتصاد دریامحور، راهبردی اساسی، توسعهای و کنشگرا و در نهایت تحول آفرین است چرا که در سطح بالایی نهادها و سازمانهای زیادی را درگیر میکند و این روزها در اولویت کاری دولت چهاردهم نیز قرار گرفته است.
اقتصاد دریامحور در اولویت کاری دولت چهاردهم
دریاها بویژه دریاهای آزاد و اقیانوسها از مواهب الهی و ذخایر و منابع سرشاری برای زمینهسازی رشد علم و فناوری، افزایش کار و ثروت، تأمین نیازهای حیاتی و تولید اقتدار و بستر مناسبی برای تمدنسازی است در این بین ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرارداشتن بین ۲ دریا و برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و نیز جزایر و ظرفیتهای فراوان بر زمین مانده، لازم است با حضور مؤثر در ساحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و بهرهگیری از آن به عنوان یک پیشران و محور توسعه کشور، برای احراز جایگاه شایسته منطقهای و جهانی در بهرهگیری از دریا اقدام کند.
یکی از ظرفیتهای شهرستانهای ساحلی سیستان و بلوچستان از گواتر و پسابندر شهرستان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان تا چابهار و کنارک و زرآباد فعالیتهای صید و صیادی است.
هم اینک سه هزار و ۷۱ شناور صیادی به بهره برداری از منابع آبزی سواحل سیستان و بلوچستان میپردازند که بیش از ۳۲ درصد شناورهای استان را لنج های بزرگ تشکیل میدهند و این استان ۴۰ درصد صید انواع آبزیان جنوب را به خود اختصاص داده است.
با این تفاسیر سواحل مکُران با ظرفیتهای بالقوه و منحصر به فردی که داراست، تکیهگاهی اقتصادی برای کشور بوده و توسعه صنایع متناسب با اقتصاد دریا در آن از ضروریات و اولویتها به شمار میرود.
یکی از دلایل عمده تمرکز جمعیت در سواحل، رونق بخشیدن به صنایع دریایی مانند صنعت کشتی سازی است چراکه یک صنعت پُراشتغال برای طبقه کارگری و مهندسی است، میتواند سواحل مکُران را تبدیل به مرکز صنعت کشتی سازی کند.
صنعت کشتیسازی با ۱۰۰ صنعت پیرامونی خود ارتباط دارد و میتواند زنجیره محکمی از صنایع را در سواحل مکُران رونق بخشد، ارزش این نوع اشتغالزایی از آنجا بیشتر درک میشود که علاوه بر اشتغال فراوان بومیان، باعث جذب و اشتغالزایی تحصیلکردگان منطقه به این نواحی نیز خواهد شد.
حال باید درک کرد که سواحل مکُران به طور مستقیم به اقیانوس متصل است و همین امر موجب میشود کشتیهای گردشگری از سرتاسر جهان به راحتی به این منطقه دسترسی داشته باشند که این موضوع اهمیت کشتی سازی در این سواحل را بیش از پیش آشکار میسازد.
چراغ روشن مجتمع شناورسازی ساخت و صنعت در سواحل مَکُران
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با دومین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان، با معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت، "رضا انصاری" معاون وزیر و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و هیات همراه از "مجتمع شناور سازی ساخت و صنعت سواحل مَکُران" بازدید خواهد کرد که این اقدام با هدف بررسی قابلیتهای این شهرک صنعتی و توانمندیهای خوشه کسب و کار شیلات چابهار و کنارک است.
علیرضا راشکی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مجتمع شناورسازی ساخت و صنعت سواحل مَکُران در زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع برای ساخت و تعمیر انواع کشتی و قایق ایجاد شده است.
وی افزود: این اقدام منجر به اشتغال مستقیم ۲۰ نفر و ظرفیت تولید سالانه ۲۵ فروند در شهرک صنعتی کنارک شد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان ادامه داد: شهرک صنعتی کنارک به دلیل همجواری با دریای عمان و دسترسی به آب های اقیانوس هند، دارای طیف بزرگی از فعالان شیلات و آبزیان است که به منظور بهره وری بیشتر و ایجاد زنجیره ارزش صنایع بالا دستی، خوشه کسب و کار شیلات جنوب استان در سال های گذشته توسط شرکت شهرک های صنعتی استان ایجاد و در حال تشکیل انجمن شیلات چابهار و کنارک است.
نظر شما