لجن‌خواری که شاه‌ماهی می‌شود

تهران- ایرنا- «لجن‌خوار» نمایشی از استان اصفهان است که به چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافته، نمایشی که از یک ماهی سخن می‌گوید؛ ماهی لجن‌خواری در اروندرود به واسطه یک اتفاق تبدیل به شاه‌ماهی شده است، نه می‌میرد و نه گرسنه می‌شود، حتی زبان هم باز می‌کند.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، در فضایی موزیکال همراه با پرفورمنسی قابل قبول، در سالن استاد ناظرزاده کرمانی در دو سانس به روی صحنه رفت. کاری از ویدا موسوی که روایتی مونولوگ‌گونه متفاوت از مقاومت و دفاع مقدس دارد. از قلب رزمنده‌ای که به شهادت رسیده و سهم یک لجن‌خوار می‌شود. سعید یزدانی، زهرا موسوی، پارسا شاه‌چراغی، صدرا خدایی، پگاه معین، مهشید امیری و مهرداد علیان در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

ماهی قصه ما، قلب شهیدی از شهدای غرق شده در اروندرود در جریان یکی از عملیات‌های دفاع مقدس را بلعیده و اکنون زبان باز کرده و تعجب ساکنان رودخانه را برانگیخته است.

یکی از جنبه‌های زیبای داستان، لهجه‌دار بودن مونولوگ‌های ماهی است. در واقع بلعیده شدن قلب شهید باعث شده لهجه همان شهید را بگیرد. اکنون راوی جنگ شده است.

این اثر نمایشی دارای مفهوم ارزشمندی است که طبیعتا به دلیل اجرای آن در یک ساختار مونولوگ گونه می‌تواند دربرگیرنده شرایط سخت و دشواری در حوزه اجرایی باشد. مفهومی با روایت قصه بسیار متفاوت شهدای غواص عملیات کربلای چهار و مادر شهیدی که به دلیل پیدا نشدن پیکر پاک فرزند شهیدش در رودخانه اروند دیگر لب به خوردن ماهی نمی زند و همواره چشم انتظار فرزند خود است.

حال، وصف این اتفاق به گوش نیزه‌ماهی اقیانوس رسیده است و این شکارچی به طمع جاودانه شدن به اروندرود سفر می‌کند و می‌خواهد که این عنوان شاهی را از لجن خوار بگیرد.

لجن‌خواری که شاه‌ماهی می‌شود

این نمایش برای نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت تولید شد و در این جشنواره تندیس بهترین بازیگر زن، نمایشنامه‌نویسی و تقدیر بخش پوستر و بروشور را به خود اختصاص داد و به عنوان برگزیده این دوره از رویداد مقاومت، منتخب حضور در چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد.

ویدا موسوی کارگردان کار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به آغاز فعالیت خود از سال ۸۸ در عرصه تئاتر اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ با نمایش «بهشت حکیم‌الله» در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتم که موفق شدم جایزه برتر بازیگر زن جشنواره را دریافت کنم. در سال‌های قبل با کارهای کارگردان‌های دیگر در جشنواره حضور داشتم اما «لجن‌خوار» دومین کاری است که به عنوان کارگردان کار به جشنواره آمده‌ام.

او درباره حضور حداکثری استان‌ها در این دوره از جشنواره تئاتر فجر هم گفت: استان اصفهان خوشبختانه هنرمندان زیادی را در بخش‌های تئاتر خیابانی و صحنه‌ای دارد. چالشی که ما با آن بیشتر مواجه هستیم، بحث بودجه است که در استان‌ها بنا به شرایطی که وجود دارد و خیلی از آن باخبر نیستیم، کارهایی نظیر همین نمایش با هزینه شخصی و تا حدودی حمایت ورودی از جشنواره مقاومت توانست روی صحنه برود. هزینه کار ما با وجود این که دکور سنگینی نداشتیم، ۲۳۰ میلیون تومان بود.

موسوی گفت: این چالش بزرگ و دغدغه‌مندی هنرمند برای تولید اثری در استان خودش است. ما متوسل به حوزه هنری استان اصفهان هم شدیم. متاسفانه ماحصلی نداشت. با همه سختی‌هایی که سر راه ما وجود داشت، توانستیم منتخب جشنواره مقاومت شویم و در جشنواره فجر حضور پیدا کنیم. همین یک نقطه امیدی برای ما بود که اجرا را ادامه دهیم و اکنون راجع به اجراهای عمومی باید بیشتر روی آن فکر کنیم.

مجید ولی‌زاده بازیگر تئاتر و مدیر روابط عمومی نمایش «لجن‌خوار» هم خاطرنشان کرد: این نمایش در سه فاز اجرا رفته است. ابتدا برای جشنواره بین‌المللی مقاومت آماده شد. سپس اجرای عمومی در اصفهان داشت و بعد از برگزیده شدن در جشنواره مقاومت، در جشنواره تئاتر فجر حاضر شد.

لجن‌خواری که شاه‌ماهی می‌شود

او افزود: یکی از معضلات عدیده در شهرستان‌ها در خصوص بازیگری اعم از تئاتر و تصویر این است که تولیدات به شدت کم است و شهر اصفهان دومین شهری است که بعد از تهران کارهای زیادی از حیث تولید دارد. اما ماهانه تولیدات بسیار پایین است. پوسترهایی که روی دیوار کافه‌ای در تهران برای یک ماه بود از کل تئاترهایی که در یک شهرستان در یک سال اجرا می‌رود بیشتر است.

ولی‌زاده اضافه کرد: بازیگرانی که با شرایط سخت وارد پروژه‌های تئاتر در شهرستان می‌شوند عمدتا می‌گویند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و باز هم فرصت بازی خواهند داشت یا خیر.

سعید یزدانی مشاور کارگردان و طراح صحنه که نقش شهید را در این اجرا دارد نیز با اشاره به فعالیت ۱۰ ساله خود در تئاتر گفت: پس از ازدواج، کارم جدی‌تر شد و بیشتر با هم کار کردیم.

او درباره چالش‌ها و مسائل تئاتری‌ها در شهرستان‌ها اظهار داشت: در همین گروه، تمامی بچه‌ها کار اولی هستند و شوق دیده شدن داشتند و همیشه به این فکر بودند که بتوانند راهی پیدا کنند و در تهران کار کنند. یا راه را اشتباه می‌روند و یا این که با معضلاتی روبه‌رو می‌شوند و سرافکنده برمی‌گردند و این آرزو را خیلی زود از دست می‌دهند.

یزدانی همچنین درباره توجه به استان‌ها در تئاتر فجر گفت: برای این کار خیلی تلاش کردیم از حوزه هنری اصفهان و شهرداری کمک بگیریم اما حمایتی نشدیم و با هزینه شخصی کار را تولید کردیم و با مشکلات خیلی زیادی هم مواجه بودیم. ما به این کار به عنوان شغل نگاه می‌کنیم اما در واقع درآمدی ندارد. برای آوردن تماشاچی تلاش کردیم اما چون حمایتی نبود به مشکلات زیادی برخوردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha