به گزارش ایرنا از روابط عمومی پروژه، رضا عباسی کارگردان این فیلم با اشاره به جایگاه غلامحسین امیرخانی در هنر خوشنویسی ایران گفت: امیرخانی یکی از برجستهترین هنرمندان معاصر خوشنویسی ایران است که نامش با خط نستعلیق گره خورده است. او نه تنها خوشنویسی چیرهدست، بلکه اندیشمندی است که درک عمیقی از ریشههای فرهنگی و تاریخی خوشنویسی دارد. وی از شاگردان بنام حسین میرخانی بوده و با احیای شیوههای سنتی و افزودن جنبههای خلاقانه به این هنر، تأثیر چشمگیری بر جریان خوشنویسی معاصر ایران گذاشته است. آثار او، ترکیبی از زیبایی بصری، نظم هندسی و عمق معنویاند که به هنر خوشنویسی جانی تازه دادهاند.
او اظهار کرد: اندیشه هنریِ غلامحسین امیرخانی از دو بعد قابل بررسی است. اول، توجه به اصالت و سنتهای هنری و دوم، تلاش برای نوآوری و بسط این هنر در عصر معاصر. او به شدت معتقد به حفظ ریشههای فرهنگی خوشنویسی ایران است و همواره بر این نکته تأکید دارد که خوشنویسی صرفاً یک هنر بصری نیست، بلکه نوعی هنر عرفانی و راهی برای نزدیک شدن به معنویت است. همچنین، نگاه او به خوشنویسی محدود به گذشته نیست. او همواره تلاش کرده تا این هنر را به زبان امروز نزدیک کند و آن را با نیازهای معاصر تطبیق دهد.
کارگردان مستند«دست و داستان» در پاسخ به این سوال که آیا خوشنویسی ایرانی هنوز هم میتواند در عصر دیجیتال جایگاه خود را حفظ کند، اظهار کرد: هرچند که فناوری و ابزارهای الکترونیکی تغییرات شگرفی در نحوه ارتباطات انسانها ایجاد کرده اما هنرهایی مانند خوشنویسی که ریشه در هویت فرهنگی و تاریخی یک ملت دارند، هرگز جایگاه خود را از دست نمیدهند.
وی افزود: هنر خوشنویسی، به ویژه با توجه به جنبههای زیباییشناختی و عرفانی آن، میتواند در دوره معاصر به شکلی نوین بازتعریف شود. یکی از نمونههای این بازتعریف، فعالیتهای استاد امیرخانی است که نشان داده، خوشنویسی میتواند از محدودههای سنتی فراتر رود و به عرصههای جدید مانند گرافیک و طراحی دیجیتال هم وارد شود.
عباسی درباره اهمیت ساخت مستند تلویزیونی درباره زندگی و اندیشههای هنری استاد امیرخانی گفت: ساخت مستند درباره استاد امیرخانی به چند دلیل اهمیت دارد. اول این که چنین مستندی میتواند پلی میان نسلهای مختلف هنرمندان باشد. استاد امیرخانی خود از نسلی است که دوران طلایی هنر خوشنویسی ایران را تجربه کرده و این تجربیات ارزشمند باید به نسلهای بعد منتقل شود.
وی ادامه داد: نکته دوم این که روایت زندگی و آثار او فرصتی برای آشنایی مردم با لایههای عمیقتر هنر خوشنویسی است. بسیاری از افراد، خوشنویسی را تنها به عنوان یک هنر تزئینی میشناسند اما این فیلم نشان میدهد که خوشنویسی در فرهنگ ایرانی چه نقش معنوی و هویتی دارد. در حقیقت روایت زندگی و سلوک استاد امیرخانی میتواند الهامبخش هنرمندان جوانی باشد که در جستجوی راه و روش خلاقانه در عرصه هنر هستند.
کارگردان مستند«دست و داستان» با تأکید براینکه هنر استادانی چون امیرخانی، میتواند به ویژند (برند) فرهنگی برای ایران تبدیل شود، افزود: هنر خوشنویسی یکی از اصیلترین و زیباترین جلوههای فرهنگ ایرانی است که در طول تاریخ مورد ستایش قرار گرفته است.
عباسی گفت: زندگی و اندیشه هنری استاد غلامحسین امیرخانی نه تنها برای هنرمندان خوشنویس، بلکه برای همه دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی الهامبخش است. در حقیقت مستند «دست و داستان»، فرصت مغتنمی را برای حفظ و معرفی بخشی از میراث فرهنگی ما که میتواند زمینهساز تحولات بزرگی در درک عمومی از هنر خوشنویسی باشد، فراهم آورده است. این فیلم تنها ثبت زندگی یک هنرمند نیست، بلکه گامی در جهت حفظ و ترویج هویت فرهنگی و هنری ایرانیان است.
در فصل دوم مجموعه مستند «آئینه عمر» که صدرا صدوقی آن را تهیه کرده، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراثِ پژوهشی ۱۳ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.
«آئینه عمر» پنجشنبهها ساعت ۱۹ و تکرار آن جمعهها ساعت ۱۲ از شبکه چهار سیما پخش میشود.
نظر شما