۲۹ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9243954
T T
۰ نفر
دستورالعمل اجرایی ارزیابی عملکرد مدیران و کارمندان ابلاغ شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/29 سیاسی.دولت.دستورالعمل تهران - معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری دربخشنامه ای به تمامی دستگاه های اجرایی مشمول ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری، دستورالعمل اجرایی ارزیابی عملکرد کارمندان را ابلاغ کرد.
به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، لطف الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری در راستای استقرار نظام مدیریت عملکرد در حوزه مدیران و کارمندان، دستورالعمل اجرایی ارزیابی عملکرد کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری را ابلاغ کرد.
**تکالیف اداری بر این اساس، دستگاه های اجرایی مکلف هستند اهداف عملیات سالانه هر یک از معاونت ها، سازمان ها، دستگاه های استانی و واحدهای تابعه خود را طبق دستورالعمل اجرایی استقرار نظام مدیریت عملکرد (دستورالعمل 28 مرداد 1389 ) تعیین و حداکثر تا پایان فروردین ماه هر سال برای اجرا در همان سال ابلاغ کنند.
معاونت ها، سازمان ها، دستگاه های استانی و واحدهای تابعه تمام دستگاه های اجرایی موظف هستند اهداف عملیاتی ابلاغ شده را در قالب شاخص های قابل اندازه گیری تعریف و آن را مبنای ارزیابی عملکرد مدیران و کارمندان هر یک از واحدهای تحت پوشش خود قرار دهند.
همچنین دستگاه های اجرایی مکلف هستند نظام مدیریت عملکرد مدیران و کارمندان خود را مکانیزه کنند، به طوری که قابلیت لینک به سامانه جامع مدیریت عملکرد مستقر در سطح دستگاه را داشته باشد.
بر اساس این بخشنامه، حیطه شمول هر یک از فرم های ارزیابی موضوع این دستورالعمل عبارتند از: الف- فرم ارزیابی عملکرد مدیران میانی (فرم شماره 1) برای ارزیابی معاونان سازمان ها، موسسات و شرکت ها، مدیران کل، مدیران، معاونان مدیرکل (به غیر از مدیران واحدهای استانی ) و مشاغل هم تراز.
ب- فرم ارزیابی عملکرد مدیران پایه (عملیاتی ) و سرپرستان (فرم شماره 2) برای ارزیابی رییس اداره، قسمت، گروه و مشاغل همتراز.
ج- فرم ارزیابی عملکرد کارمندان (فرم شماره 3) برای ارزیابی تمامی کارمندان در سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
** نحوه تکمیل فرم های ارزیابی عملکرد مجموع امتیاز در هر سطحی ارزیابی 100 است که 40 امتیاز مربوط به شاخص های اختصاصی و 60 امتیاز مربوط به شاخص های عمومی است.
همچنین فرم های ارزیابی عملکرد تمام سطوح از دو بخش اصلی شامل شاخص های اختصاصی و عمومی تشکیل شده است.
شاخص های اختصاصی: در برگیرنده شاخص های اختصاصی مدیران و کارمندان بوده و ستون های محورهای ارزیابی، شاخص های ارزیابی، واحد سنجش، هدف مورد انتظار و سقف امتیاز مطابق بندهای 1 و 2 ماده یک این دستورالعمل توسط هر یک از واحدهای سازمان تکمیل و در اختیار ارزیابی شوندگان قرار می گیرد.
شاخص های عمومی: در برگیرنده شاخص های عمومی و توانمند سازها است. این شاخص ها در تمامی دستگاه های اجرایی، مشترک و شامل پنج محور؟ ابتکار و خلاقیت، مهارت ها و توانمندی ها، خدمات برجسته، آموزش و رضایت ارباب رجوع است.
امتیاز دو محور مهارت ها و توانمندی ها و خدمات برجسته براساس نتیجه به دست آمده از بخش (الف ) همین بند تعیین می شود.
** نحوه ارتقای رتبه شغلی با توجه به امتیاز مکتسبه از ارزیابی بر این اساس، میانگین امتیاز مکتسبه از مجموعه امتیازات شاخص های عمومی و اختصاصی در طول دوره مبنای امتیازدهی برای ارتقای رتبه کارمندان (با رعایت سایر شرایط) است.
** نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد فرد در ماموریت های سازمان مدیران و کارمندانی که مجموع امتیاز ارزیابی عملکرد آنها در پنج سال متوالی حداقل 85 درصد باشد از یک طبقه شغلی تشویقی (حداکثر یک بار در طول خدمت ) برخوردار می شوند.
نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد مدیران و کارمندان، مبنای پرداخت هر گونه پاداش (به استثنای پاداش مربوط به ماده 20 قانون مدیریت خدمات کشوری ) ازجمله پاداش خدمات برجسته موضوع بند الف ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه است.
همچنین مدیران و کارمندانی که مجموع امتیاز ارزیابی عملکرد آنها در سه سال متوالی با پنج سال متناوب حداقل 85 درصد باشد در معرفی به دوره های آموزشی خارجی (بورس ) از اولویت برخوردار هستند.
طبق این بخشنامه، کسب حداقل 85 درصد از مجموع امتیاز ارزیابی عملکرد کارمندان در سال قبل، برای هرگونه ارتقای شغلی ازجمله، انتصاب در پست های مدیران پایه الزامی است. در مورد مدیران میانی، میانگین امتیاز دو سال گذشته مبنای عمل است.
مدیران و کارمندانی که امتیاز ارزیابی عملکرد آنها در سه سال متوالی یا چهار سال متناوب از 50 درصد کل امتیازات پیش بینی شده کمتر باشد (موضوع آیین نامه اجرایی بند 3 ماده 48 قانون مدیریت خدمات کشوری ) درصورت نداشتن شرایط بازنشستگی، باز خرید می شوند.
همچنین از تاریخ تصویب این دستورالعمل تمامی بخشنامه ها، آیین نامه ها و دستورالعمل های مغایر با این دستورالعمل لغو می شود.
مسوولیت اجرا و نظارت بر این دستورالعمل در دستگاه های اجرایی به عهده دفاتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات (مدیریت عملکرد) است و دفاتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری ها مسوول نظارت بر نحوه اجرا در دستگاه های اجرایی استان هستند.
سیام 1053** شماره 011 ساعت 11:41 تمام
۰ نفر