۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9603482
T T
۰ نفر

در نشست شهر در آینه سینما مطرح شد؟

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9603482
در نشست شهر در آینه سینما مطرح شد؟ لزوم ایجاد افق های جدید برای فیلمسازان شهری ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/14 فرهنگی.گزارش نشست.رسانه تهران-کارشناسان سینمایی در نشست تخصصی شهر در آینه سینما بر لزوم ایجاد افق های جدید برای فیلمسازان در ساخت آثار سینمایی شهری در چهارمین جشنواره فیلم شهر تاکید کردند.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، ششمین جلسه اتاق رسانه سینمای ایران با موضوع به استقبال چهارمین جشنواره فیلم شهر (شهر در آیینه سینما) و حضور امیر قادری منتقد سینما، حمیدرضا صدر منتقد سینما و استاد دانشگاه ، علی معلم تهیه کننده و منتقد سینما و منوچهر شاهسواری دبیر اجرایی جشنواره فیلم شهر و تهیه کننده سینما در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای رسانه برگزار شد .
منوچهر شاهسواری دبیر اجرایی جشنواره فیلم شهر در پاسخ به امیر قادری منتقد و مجری این نشست رسانه ای درباره لزوم برگزاری جشنواره فیلم شهر گفت: هر جامعه در حال رشدی برای پیشرفت نیازمند حرکت جمعی است تا بتواند مشکلات سرراه خود را برطرف کند.
وی ادامه داد: یکی از کارکردهای جشنواره فیلم شهر، ایجاد رفتار جمعی و گروهی در جامعه است. جامعه ما امروز از نبود کار گروهی و جمعی در حل مسائل شهری رنج می برد و چنانچه به این امر در جامعه به دست فراموشی سپرده شود مشکلات عدیده ای را در شهر شاهد خواهیم بود.
تهیه کننده فیلم سینمایی مدرسه پیرمردها به اهمیت نقش سینما در ترویج فرهنگ شهرنشینی اشاره کرد و ادامه داد: نگاه نقادانه آثار سینمایی به مسایل شهری ماهیت آنها را تشکیل می دهد و آثاری از این دست تاثیر بسزایی بر مخاطبان دارند.
شاهسواری با یادآوری اینکه تاریخ شهر و زندگی شهری بالای پنج هزار سال دارد، ادامه داد: شکل اصلی جامعه شهری مدرن متکی بر شکل گیری آمریکای جدید است و از آن زمان به بعد، شهر به معنای کنونی به وجود آمد.
تهیه کننده فیلم فصل باران های موسمی توضیح داد: احداث قلعه در ساختار شهرها و محل های سکونت در گذشته های دور در تمدن های مختلف، نشان از نیاز شهروندان به جمع و تشکیل شهرها است.
شاهسواری تاکید کرد: همه ما در شهر به دنبال آسایش و آرامش هستیم.
متاسفانه عمر مفید فضاها و مکان های شهری ما کم شده است و ماندگاری در ابنیه نداریم که برایمان خاطره ایجاد کنند، زمانی خاطره که نداشته باشیم دلبستگی ها مان را نسبت به محل سکونت از دست می دهیم و این نقص بزرگی برای سینما محسوب می شود .
این تهیه کننده سینما گفت: اگر ثبات رفتاری و شخصیتی داشته باشیم براساس سلیقه، منش و خواسته های خود در شهر رفتار می کنیم و سینما به عنوان رسانه ای که از جامعه برآمده، که تفاوت های زندگی رسمی و غیررسمی را به تصویر می کشد.
شاهسواری با یادآوری این که جشنواره فیلم شهر در دوره های قبل ماهیت سینمایی داشت، گفت: در این دوره سعی کردیم تا بیشتر به حوزه زندگی شهری قدم بگذاریم و به شهرنشینی به عنوان پدیده ای جامع نگاه کنیم.
به گزارش ایرنا علی معلم نیز در این نشست گفت: جشنواره ها در کشورمان براساس نیاز و ضرورت سازمان ها و نهادهای مختلف برگزار می شوند و براساس سیاستگذاری های این نهادها فراخوان می دهند.
وی افزود: اگر برگزاری یک جشنواره برای برطرف کردن یک نیاز باشد تبدیل به یک جریان می شود و این امر برای جامعه مفید خواهد بود .
به گفته تهیه کننده فیلم آل، جامعه ایران از سال 1350 با شروع اصلاحات از یک جامعه 30 درصد شهرنشین و 70 درصد روستایی به جامعه ای با 70 درصد شهرنشین و 30 درصد مردم روستانشین تبدیل شد.
معلم ادامه داد: افرادی که از روستاها به شهر آمدند شهرنشین نیستند و به عبارتی روستانشینانی هستند که فرهنگ و آداب شهرنشینی را نمی دانند.
تهیه کننده فیلم سینمایی ازدواج به سبک ایرانی تاکید کرد: ایرانی ها بعد از انقلاب به سرعت شهرنشین شدند اما متاسفانه قوانین شهری متناسب با تسریع شهرنشینی در جامعه گسترش پیدا نکرد و حتی مدیران شهری نیز نسبت به مسایل مربوط به شهرنشینی آگاهی لازم را پیدا نکردند.
معلم گفت: برای رشد و تعالی فرهنگ شهرنشینی باید تمام انرژی های علمی، فرهنگی، صنعتی، اجتماعی جامعه بسیج شوند تا به راههای بهتر برای ترویج فرهنگ شهر نشینی دست پیدا کنیم و شهر قابل قبول تری داشته باشیم .
مدیر مسوول ماهنامه دنیای تصویر یادآور شد: جشنواره فیلم شهر باید فرصتی برای فیلمسازان باشد تا با نگاه هنری خود، برداشتی نقادانه از شرایط شهری ارایه دهند و در عین حال فیلمسازان نباید از ارائه افق های جدید در ترویج فرهنگ شهرنشینی غافل شوند.
معلم ادامه داد: یکی از مشکلات کنونی ما در جامعه امروز این است که به سمت و سوی زندگی شهری به معنای حقیقی حرکت نمی کنیم.
این تهیه کننده ادامه داد: سرنوشت شهر ما در گذر زمان دست خوش تغییراتی شده و امروز همه ما باید در جهت بهبود زندگی در جامعه شهری تلاش کنیم.
عضو اسبق هیات مدیره خانه سینما تصریح کرد: یکی از اتفاق های مبارک بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این بود که استفاده از امکانات شهری مدرن و بناهای نوین شهری امری غیر معمول برای مردم محسوب نمی شود و همه می توانند از این امکانات استفاده کنند.
معلم تاکید کرد: حضور آثار سینمایی با موضوع شهر و مسایل شهری در چهارمین جشنواره فیلم شهر نباید در تناقض با شعارها و رویکردهای این رویداد سینمایی باشد و بهتر است این جشنواره در جهت ترویج فرهنگ شهرنشینی گام بردارد.
این تهیه کننده همچنین یادآورشد: آثار سینمایی ما تصویری روشن از زندگی شهری ارایه نداده اند و اغلب به ارایه نمادی از زندگی های روستایی و شهری محدود شده اند.
به گفته مدیر مسوول ماهنامه دنیای تصویر، تئوری سازی در جشنواره فیلم شهر امری ضروری است و تبدیل رویکردها و شعارهای جشنواره به گفتمان اجتماعی موجب ایجاد این مهم در جشنواره فیلم شهر دانست.
حمید رضا صدر نیز در ادامه این نشست گفت: قوانین و مقررات مشخصی برای سهولت زندگی در شهرها و روستاها وجود دارد که پایبندی به آنها از سوی شهروندان موجب ایجاد شرایطی بهتر برای زندگی در فضاهای شهری و روستایی خواهد شد.
وی با یادآوری این که تهران شهر مورد علاقه من است ، افزود: تاکنون در سینمای ما فیلمی ساخته نشده است که تصویر مثبت و مناسبی از شهرها را ارایه کند .
این کارشناس امور سینمایی ادامه داد: گسترش شهر تهران از دهه 40 همراه با دوره اصلاحات آغاز شد و در آن زمان اکثر روستاییان به تهران مهاجرت کردند. با این وجود تمام فیلم هایی که در این دهه ساخته شده در نقد و نکوهش زندگی شهری است و انسان شهری در این فیلم ها فردی ناهنجار معرفی می شود .
صدر تاکید کرد: فیلمسازان در چنین آثاری که در دهه 40 در سینمای ایران خلق شده نشان می دهند زندگی شهری و شهروند به معنای حقیقی در شهرهای بزرگ ما در آن زمان وجود نداشته است.
وی یادآور شد: ما در شهری زندگی می کنیم که از نظر زیر ساخت شهری پیشرفته اما هنوز ضرورت تحقق شهری انسانی برای انسان شهری در جامعه ما ملموس نشده است.
این کارشناس سینمایی گفت: در مناسبات شهری آرامش پیدا نمی کنیم اما در شهر به آرامش می رسیم و باید برای این مهم چاره ای اندیشیده شود.
صدر با بیان اینکه رویکردهای مورد بحث در چهارمین جشنواره فیلم شهر به مدنیت ختم می شود یادآور شد: متاسفانه کالبد فیزیکی که در آثار سینمایی به تصویر کشیده می شود تناسبی با زندگی مدرن و شهری ندارد و این روند باید در فیلم ها اصلاح شود.
امیر قادری مجری این جلسه نیز در انتها با جمع بندی مباحث مطرح شده از سوی کارشناسان حاضر گفت: غلبه هژمونی چپ بر سینما در تمام آثار سینمایی دیده شده است.
وی ادامه داد: دراکثر فیلم ها از شهرها تصویری نامطلوب و غیر واقعی به تصویر کشیده می شود و مدیران شهری در آثار جدید به دنبال تغییر در این رویه سینمایی هستند.
به اعتقاد این منتقد سینمایی، مشکل اساسی ما درمدیریت شهری قطع ارتباط نظریه پردازان و افراد صاحب کرسی بوده و در فیلم ها معنی مخاطب خاص از بین رفته است .
چهارمین جشنواره فیلم شهر با رویکرد شهری انسانی برای انسان شهری از 18 تا 31 اردیبهشت ماه در تهران و گیلان برگزار می شود.
فراهنگ 1983** شماره 051 ساعت 15:54 تمام
۰ نفر