۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9604957
T T
۰ نفر
کارگردان فیلم مرهم: جامعه شهری سالم نیازمند صداقت رسانه ای است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/30 فرهنگی.جشنواره فیلم شهر.علیرضا داونژاد.سینما تهران- کارگردان فیلم مرهم گفت: رسانه ها در شکل گیری جامعه شهری سالم و انسانی نقش مهمی دارند و باید در زمینه طرح مشکلات جامعه به روشنگری بپردازند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا داود نژاد در سومین نشست تخصصی شهر، شهروند و سینما اساسی ترین وظیفه هنر را نگهداری از هویت افراد دانست و افزود: در جامعه ای که به هنر و هنرمند احترام گذاشته شود و با آثار هنری برخورد خوبی شود، انسان احترام دارد.
کارگردان فیلم نیاز ادامه داد: اگر هنر با روش های سیاسی و اقتصادی خاصی کنترل شود هویت ها از بین می رود اما اگر افراد جامعه در مقابل سازمان های اجتماعی موضع گیری نکرده و در صدد تقابل با آن نباشند و این سازمان ها نیز در مقابل بتوانند به افراد هویت بخشیده و از آن محافظت کنند، جامعه شهری سالم شکل می گیرد.
داودنژاد یادآورشد: اگر در جامعه ای هنر انکار شده و رسانه کارش دروغ گفتن باشد این دو در تقابل با یکدیگر قرار گرفته و جامعه ای غیر انسانی شکل می گیرد.
این کارگردان سینما به موضوع آخرین فیلمش مرهم اشاره کرد و گفت: ورود مواد مخدر صنعتی در میان جوانان و عدم مدیریت روابط میان افراد خانواده در جامعه شهری مهم ترین انگیزه من برای ساخت این فیلم بود.
داودنژاد فیلم مرهم را نمایشی از فضای جامعه شهری و مناسبات درون آن دانسته و گفت : من در این فیلم قصد بهره برداری روایت گونه و داستانی نداشته ام بلکه بیشتر سعی کرده ام به مناسبات از هم گسیخته و مدیریت نشده میان نسل های مختلف بپردازم.
به گزارش ایرنا همایون اسعدیان کارگردان - تهیه کننده سینما نیز در این نشست گفت: فیلم مرهم فاقد هرگونه پیچیدگی زاید است، دوربین معلق و نبود قید و بندهای فیلم سازی در این فیلم موجب شده حسی جدید در بیننده شکل گیرد تا او بتواند به راحتی پیام های عمیق این فیلم را دریافت کند.
کارگردان فیلم طلا و مس ادامه داد: شهر و مناسبات شهری جدید در این فیلم حضوری پر رنگ دارند، ارتباطات از یکدیگر گسسته شده و بی اخلاقی جزیی از این مناسبات می شود و آن چنان این بی اخلاقی رشد می کند که همه تنها به صورت شعارگونه به اخلاقیات نگاه می کنند.
اسعدیان، پنهان کردن زشتی های جامعه شهری را بزرگترین مشکل جامعه کنونی دانست و افزود:به جای پاک کردن صورت مساله باید به ارایه راهکارهایی برای کنترل این بی اخلاقی ها پرداخت.
این کارگردان سینما همچنین از فضا و بار زیادی که بر دوش فیلمسازان جهت بهبود مناسبات اجتماعی قرار داده می شود انتقاد کرد و یادآورشد: وظیفه یک فیلم ساز ارایه راه حل برای رفع مشکلات جامعه نیست بلکه تنها می تواند با کمک هنر نشان دهنده وضعیت موجود یک جامعه باشد تا دیگران را برای چاره اندیشی به حرکت درآورد.
طناز طباطبایی بازیگر نقش اول فیلم مرهم نیز در این نشست، گفت: حضور در کنار نابازیگران ، تجربه ای غریب و دوست داشتنی بود چرا که نابازیگران در مقابل دوربین زندگی می کنند، همه حرکات آنها طبیعی است و این امر موجب شد تا بتوانم جنس بازی خودم را پیدا کنم.
وی افزود: از آن جا که مواد مخدر صنعتی بر خلاف مواد مخدر سنتی تاثیرات فیزیکی چندانی ندارند، بیشتر بعد روانی در این فیلم مطرح بود و گریم حرفه ای برای نقش صورت نگرفته بود.
حسین باهر استاد دانشگاه و رفتار شناس اجتماعی نیز ویژگی بارز فیلم مرهم را نشان دادن شکاف عمیق میان نسل های مختلف جامعه عنوان کرد و گفت: در این فیلم سه نسل پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها، نسل پدران و مادران و نسل فرزندان وجود دارند.
وی توضیح داد: میان نسل دوم و سوم به علت بلند پروازی جوانان، کاهش امید به آینده و نبود برنامه ریزی برای این نسل، سبب خروش و لجام گسیختگی آن ها شده است و از سوی دیگر درگیری نسل دوم با واقعیات و مشکلات تلخ جامعه امروزی و ناتوانی آنها در مدیریت و کنترل زندگی و مناسبات اجتماعی این شکاف میان این دو نسل را عمیق تر کرده است.
این استاد دانشگاه بی اخلاقی های موجود در جامعه را ناشی از عبور یکباره جامعه سنتی به پست مدرن دانست و گفت: متاسفانه جامعه از نظر فرهنگی همگام با تکنولوژی پیشرفت نکرده است و این امر سبب شده تا مناسبات اجتماعی در جامعه به درستی شکل نگیرد.
سومین نشست تخصصی شهر، شهروند و سینما همگام با برگزاری چهارمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، پنجشنبه شب در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
جشنواره فیلم شهر اول خردادماه در مجموعه همایش های برج میلاد پایان می یابد.
فراهنگ 1983** تهرام/م.ه/1275 شماره 019 ساعت 13:07 تمام
۰ نفر