۱۸ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9607198
T T
۰ نفر
همکاری زیست محیطی ایران و تاجیکستان افزایش می یابد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 16:30 18/03/1390 تهران - رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با مذاکرات صورت گرفته بین ایران و تاجیکستان ، همکاری زیست محیطی دو کشور افزایش می یابد.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، به مناسبت هفته محیط زیست این سازمان برنامه های متنوعی را در نظر گرفته است .
دیدار محمد جواد محمدی زاده با وزاری محیط زیست کشورهای همسایه یکی از این برنامه ها است و در همین راستا امروز در دیدار با " تلیک سلیموف " وزیر محیط زیست تاجیکستان اجرای برنامه های متنوع زیست محیطی مورد توافق طرفین قرار گرفت.
محمدی زاده دراین باره در جمع خبرنگاران افزود: همکاری ها زیادی در زمینه های مختلف بین ایران و تاجیکستان وجود دارد اما تا کنون هیچ گونه سند رسمی در زمینه همکاری زیست محیطی بین دو کشور به امضا نرسیده است.
وی اظهار داشت: حضور وزیر محیط زیست تاجیکستان فرصت مناسبی بود تا زمینه همکاری بیشتر برای دو کشور فراهم شود از این رو موضوعات مختلف زیستی بین طرفین مورد ارزیابی قرار گرفت.
معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه سند مقدماتی همکاری دو کشور نهایی و فردا به امضا می رسد گفت: دراین سند موضوعاتی همچون آموزش ، ارزیابی و پایش صنایع آلاینده و حفظ تنوع زیستی لحاظ شده است.
وی ادامه داد: دراین تفاهم نامه آموزش نیروهای انسانی ارشد تاجیکستان در زمینه محیط زیست در امر حفاظت ، محیط بانی ، زیستی و انسانی بر عهده ایران گذاشته شد.
محمدی زاده افزود: صنایعی در تاجیکستان فعال است که مشکلات زیست محیطی زیادی به همراه دارند مانند کارخانه سیمان و یا آلومینیوم که آلایندگی بالایی برای محیط زیست دارند از این رو وزیر محیط زیست تاجیکستان درخواست کرد تا در زمینه قوانین ،مقررات و دستورالعمل های مربوط به امر پایش به آنها کمک کنیم و قرار شد تبادل اطلاعات در این زمینه انجام شود.
معاون رییس جمهور ادامه داد: منایع ارزشمندی در تاجیکستان وجود دارد و به عبارتی می گویند حدود یک پنجم آبهای جاری دنیا در این کشور است از این رو از لحاظ منابع آبی از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی افزود: دراین زمینه توافق شد تا آلایندگی هایی که به مسیر رودخانه ها آسیب وارد می کند مورد بررسی قرار گیرد و برای حل آنها چاره اندیشی شود.
محمدی زاده با اشاره به تنوع زیستی گونه های بومی در این کشور گفت: نوعی پلنگ با نام " پلنگ سفید " که بومی کشور تاجیکستان است از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار است از این رو از ایران برای حفظ این گونه ارزشمند و نادر درخواست کمک کرد.
وی افزود: سازمان محیط زیست ایران نیز پیشنهاد راه اندازی یک موزه تاریخ طبیعی را به این کشور داد و قول تامین برخی گونه های تاکسیدرمی شده را نیز به آنان داد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنن در باره رایزنی های بین المللی نیز مذاکراتی صورت گرفت و تاجیکستان علاقه مند بود که از تجربیات ایران در این زمینه استفاده کند.
علمی ** 1544**9014
۰ نفر