۲۸ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9607875
T T
۰ نفر

نگاهی به حضور ایران در جشنواره

۲۸ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9607875
نگاهی به حضور ایران در جشنواره دوسالانه بین المللی ونیز ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/28 فرهنگی.هنرهای تجسمی.سایر تهران - دوسالانه (بینال ) ونیز، یکی از قدیمی ترین و مهمترین جشنواره های هنری در دنیا است که با تکیه بر ریشه ها و بنیادهای یگانه آفرینندگی، هنر را زبان مشترک تمام ساکنان کره خاکی شناخته است.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، دوسالانه ونیز که با هدف نمایش تحولات هنر در سطح جهانی برگزار می شود، فرصت مناسبی برای هنرمندان کشورهای مختلف است تا به عنوان نماینده ای ویژه، بخشی از هویت ملی، فرهنگ، ملت و کشور خود را به معرض نمایش بگذارند.
در جریان برگزاری دوسالانه بین المللی ونیز، متخصصان هنری شامل موزه داران ، گالری دارها، برگزارکنندگان نمایشگاه ها و دست اندرکاران رسانه ها و مطبوعات گردهم می آیند و از جدیدترین آثار هنری بازدید می کنند.
ضمن آنکه هنرمندان بسیاری از سراسر دنیا در رشته های مختلف هنری با شرکت آثار و ابتکارات هنری خود، برای دریافت شیرطلایی این دوسالانه با یکدیگر به رقابت می پردازند.
در اهمیت برگزاری بینال ونیز همین نکته کافی است که برخی هنرمندان و فعالان حوزه هنرهای تجسمی از این رخداد هنری با عنوان المپیک هنرهای معاصر نام می برند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هنرمندان ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در دوره های پنجاهم، پنجاه ویکم، پنجاه وسوم و پنجاه وچهارم دوسالانه ونیز حضور پیدا کرده اند.
نام هنرمندانی همچون سهراب سپهری، بهمن محصص، محسن وزیری، حسین زنده رودی ، منصوره حسینی، فرامرز پیلارام، احمد اسفندیاری، مارکو گریگوریان و منیر فرمان فرمایان در فهرست هنرمندانی قرار دارد که در این سال ها در این جشنواره هنری حضور داشته اند.
پنجاه وچهارمین دوسالانه بین المللی هنر ونیز که امسال به موضوع نور و روشنایی اختصاص دارد، با حضور هنرمندانی از کشورهای مختلف جهان از روز 14 خرداد ماه در شهر ونیز ایتالیا آغاز به کار کرد و تا شش ماه آینده نیز ادامه دارد.
این دوسالانه بین المللی امسال در حالی پنجاه وچهارمین دوره خود را پشت سرمی گذارد که شورای هنری مرکز هنرهای تجسمی و دست اندرکاران موزه هنرهای معاصر، از میان 235 اثر ارسالی به موزه هنرهای معاصر، چهار هنرمند ایرانی را برای حضور در این دوره از رقابت هنری، انتخاب و شرایط حضور آنها را فراهم کرده است.
محمدمهدی قان بیگی و همسرش مرضیه کریم زاده ترابی (منیر قان بیگی ) با 12 اثر سفالی مشترک با عنوان مکعب های سفالی که با الهام از مکعب های کشف شده در نزدیکی شاهرود (مربوط به هزاره ششم قبل از میلاد) و متا ثر از خانه کعبه خلق شده اند، در دوسالانه ونیز حضور دارند.
همچنین مرتضی دره باغی برای نخستین بار در قالب هنر مدرن با بهره گیری از تکنیک لایت باکس و چاپ روی آینه به طول چهار متر و عرض و ارتفاع دو متر، چیدمانی از آینه کاری مربوط به تصاویر شهدای هشت سال دفاع مقدس را با عنوان چیدمان روشنایی و صلح به معرض نمایش گذاشته است.
این اثر برگرفته از 240 هزار شهید ایرانی است که در جنگ ایران و عراق به شهادت رسیده اند که با روشنایی و نور از آنها یاد می شود.
محسن راستانی نیز با چهار قطعه عکس (فتو آرت ) با مضامین مستند اجتماعی مربوط به جامعه ایرانی در این دوره از دوسالانه ونیز شرکت کرده است.
این هنرمند عکاس در تصاویر خود، افسانه های گذشته را در کنار آدم های امروزی و قصه های جدید در کنار یکدیگر قرار داده که گاه بی خبر از هم در کنار یکدیگر ایستاده اند.
محمود شالویی مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضور هنرمندان ایرانی در این رویداد بین المللی گفت: هنرمندان ایرانی با حضور خود در دوسالانه پنجاه وچهارم، نگاه ها را به سوی هنر و پیام فرهنگی نهفته در آثار خود سوق دادند.
وی به استقبال از غرفه ایران در پنجاه وچهارمین دوسالانه ونیز اشاره کرد و افزود: نمایش مظلومیت شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و عرضه گوشه ای کوچک از دنیای فرهنگ، هنر و تاریخ ایران در قالب این دو سالانه، فرصت خوبی برای ابلاغ پیام ایرانیان به سراسر دنیا است.
به گفته مدیر موزه هنرهای معاصر، بازدیدکنندگان بسیاری در روز افتتاحیه در کنار آثار هنرمندان ایرانی و بویژه تصاویر شهدای ایرانی که برخی آنها بسیار جوان نیز بودند، تامل می کردند و به جست وجوی پاسخی برای پرسش های ذهنی می گشتند.
شالویی ایران را مهد هنر دانست و حضور هنرمندان ایرانی در محافل بزرگ بین المللی را حرکتی موثر و قابل توجه برشمرد.
بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه هنر، دوسالانه ونیز را ویترینی توصیف می کنند که می تواند فرهنگ غنی ایران را در آینه هنر به جهانیان نشان دهد این دوسالانه از این رو اهمیت دارد که اغلب از سوی موزه داران، مدیران فرهنگی، گالری دارها و اهل قلمی که در زمینه هنر فعالیت دارند، مورد بازدید قرار می گیرد.
ضمن آنکه این جشنواره، محلی برای کشف و معرفی استعدادهای پنهان هنری در کشورهای مختلف دنیا بشمار می رود.
از این رو به نظر می رسد، ایران به خاطر برخورداری از تعداد قابل توجهی هنرمند برجسته، این امکان را دارد که در فعالیت های هنری جهانی حضور پررنگ تری داشته باشد.
فراهنگ ** 9173 ** 1071 شماره 068 ساعت 19:30 تمام
۰ نفر