۱۲ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9610412
T T
۰ نفر
خمسه:یکی از کارکردهای سینمای طنز نیشتر به دمل های اجتماعی است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/12 فرهنگی.طنز.خمسه.سینما تهران- بازیگر فیلم سینمایی آپارتمان شماره سیزده، نیشتر و تلنگر به دمل ها و معضلات اجتماعی را یکی از مهمترین کارکردهای آثار سینمایی طنز دانست و بر ظرفیت نقدپذیری در کشور تاکید کرد.
به گزارش روز شنبه ایرنا، علیرضا خمسهدر برنامه تلویزیونی هفت به وضعیت کنونی سینمای طنز در کشور اشاره کرد و افزود: خواستگاه اصلی آثار کمدی باید از زندگی مردم شود و بسیاری از بزرگان این عرصه در دنیا همچون آریستو فان این اصل را رعایت کرده اند.
بازیگر مجموعه تلویزیونی پایتخت ادامه داد: طرح مضامین اجتماعی یکی از اصولی بوده که در فیلم های کمدی در دنیا دیده می شود و استفاده از لهجه در برخی فیلم ها و تئاترهای طنز به دلیل برآمدن این آثار از دل جامعه و زندگی مردم است.
بازیگر فیلم سینمایی جیب برها به بهشت نمی روند یادآور شد: زبان آثار کمدی کلام و محاوره مردم عادی بوده و این فیلم ها می تواند نمادی از مردمی باشد که حقوقشان پایمال شده است.
خمسه توضیح داد: کمدی یک مکتب جهانی است و آثار کمیک در دنیا در ابتدا متکی به کمدین ها بودند و در حقیقت این افراد با توجه به استعدادهای خود در زمینه کلام، گفتار و قابلیت های جسمی، به عنوان نوابغ عرصه هنر محسوب می شوند.
وی تصریح کرد: بسیاری از آثار کمدی در دنیا را می توان حربه ای علیه لحظه های ساکن و تلخ زندگی دانست و بسیاری از بزرگان سینمای ایران همچون بیضایی در آثار خود به این اصل تاکید دارند.
این بازیگر سینما، فیلم های کمدی را از دیرباز ابزاری برای تلنگر به دمل های اجتماعی دانست و یادآوری کرد که آثار کمدی هم می توانند به نوعی اثری تراژیک باشند.
به گفته خمسه، امروز ساخت فیلم های کمدی در کشور ما امری دشوار است و متاسفانه فرهنگ نقدپذیری در ساخت این نوع آثار وجود ندارد.
بازیگر مجموعه تلویزیونی مرد دوهزار چهره ادامه داد: آثار سینمایی طنز می توانند به نوعی ما را به خودمان نشان دهند و از طریق این نوع فیلم ها به مشکلات موجود پی ببریم اما متاسفانه ظرفیت های نقد پذیری در بین گروه های مختلف وجود ندارد و با تلنگر یک اثر سینمایی به یک گروه خاص، از یک فیلم انتقاد می شود.
بازیگر فیلم سینمایی دونفر و نصفی یادآوری کرد که مردم به سینمای طنز نیاز دارند و با کاستن از حساسیت های موجود می توان راه ساخت این نوع آثار منتقد در جامعه را هموار کرد.
این بازیگر همچنین خواستار در نظر گرفتن بخشی برای پژوهش در سینما شد و این امر را موجب شکوفایی هنرهفتم و بخصوص سینمای طنز در کشور دانست.
به گزارش ایرنا،مرتضی احمدی نیز در این برنامه گفت: علاقه مردم به آثار سینمایی طنز به اقبال عمومی آنان در سال های دور به نمایش های روحوضی باز می گردد.
وی با بیان اینکه نمایش جدی در گذشته به اندازه تئاترهای طنز مخاطب نداشت افزود: مردم از دیرباز از آثار کمدی استقبال می کنند و معمولا آثاری که برآمده از قشر معمولی جامعه هستند در این میان طرفداران بیشتری در حوزه نمایش و فیلم کمدی دارند.
بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون یادآور شد: بسیاری از حرف ها و کلام ها در آثار سینمایی و نمایش های کمدی براساس زندگی مردم شکل می گیرد.
به گفته احمدی، بسیاری از بازیگران تئاتر و سینما در ابتدا از بداهه در خلق این آثار استفاده می کردند اما در نهایت از قصه فیلم یا تئاتر تخطی نمی شد و این بداهه پردازی ها در خدمت اثر بود.
محمد متوسلانی کارگردان - بازیگر سینما نیز گفت: فیلم های طنز از بدو حضور سینما در کشور به دلیل برقراری ارتباط خوب با عامه مردم با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه رو شدند.
وی افزود: استودیوهای فیلمسازی کشور تا ابتدای دهه 30 اغلب به ساخت فیلم های طنز اقبال داشتند و این نوع آثار تنها به منظور سرگرمی ساخته می شدند به گفته متوسلانی، آثار کمدی در ابتدا متکی به کمدین ها بوده و بداهه گویی در این آثار یک اصل بود.
وی ادامه داد: بسیاری از تهیه کنندگان پیش از انقلاب خط مشی کمدی ها را تغییر می دادند و در کار دخل و تصرف می کردند در حالی که پس از انقلاب کارگردانان نقشی اساسی در خلق آثار سینمایی ایفا کرده و وظایف تا حدودی مشخص شد.
کارگردان فیلم سینمایی هرچی توبخوای تصریح کرد: متاسفانه آثار سینمایی کمدی ما امروز براساس نگاه تهیه کنندگان ساخته می شوند و محدودیت های بسیاری در خلق این نوع آثار در کشور وجود دارد.
متوسلانی گفت: برای خلق فیلم های کمدی درخور توجه نیازمند فضای باز هستیم و باید شرایط مساعدی برای خلق این نوع آثار برای فیلمسازان فراهم شود.
فراهنگ **1983** شماره 019 ساعت 11:08 تمام
۰ نفر