۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9622447
T T
۰ نفر
نخستین معلم عشایر کشوردر آستانه روزمعلم آخرین سرود دانایی را زمزمه کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/12 اجتماعی.معلم.درگذشت شیراز- محمد بهمن بیگی نخستین معلم عشایر کشور، بنیانگذار مدارس عشایری در کشور و دارنده جایزه بین المللی یونسکو در مبارزه با بیسوادی روز شنبه 11 اردبیهشت و در آستانه روز معلم همانند ابوریحان بیرونی که تا آخرین لحظات در حال آموختن بود، جان به جان آفرین تسلیم کرد.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا این معلم که عمری را برای مبارزه با بی سوادی عشایر و رام کردن طبیعت خشن زندگی این تولیدکنندگان کشور در دشت ها و کوه ها سپری کرد، سرانجام در سن 90 سالگی به آرامش رسید و در شیراز درگذشت.
بنا بر نوشته هایی که از او به صورت کتاب به یادگار مانده است خانواده او و ایل و تبارش از نخستین قربانیان مبارزه رضا خان با عشایر و طوایف کشور بودند زیرا رضاخان اقدام به تبعید و یکجانشینی عشایر از جمله عشایر ایل قشقایی و خانواده بهمن بیگی کرد.
شرح مبارزات خانواده بهمن بیگی با رژیم پهلوی اول به صورت یک کتاب به قلم محمد بهمن بیگی با نام بخارای من ایل من به رشته تحریر در آمده است.
محمد بهمن بیگی در سال 1299در خانواده ؟ محمودخان کلانتر تیره بهمن بیگلو از طایفه ؟ عمله ؟ قشقایی به هنگام کوچ ، دیده به دنیا گشود.
ده ساله بود که در راستای سیاست تضعیف عشایر و تخته قاپوی اجباری، پدرش را به تبعید به تهران محکوم کردند و شش روز پس از تبعید پدر، مادرش را نیز به گناه فراهم کردن آذوقه برای عشایر مخالف دولت ، به تبعیدگاه همسرش فرستادند.
بنابراین، محمد همراه مادر تبعیدی از کوه دشت به تهران آمد و در مدرسه ؟ علمیه ؟ تهران مشغول تحصیل شد.
پس از پایان دوره ؟ دبیرستان به دانشکده ؟ حقوق وارد شد و دوره ؟ کارشناسی حقوق را در سال ؟؟؟؟ به پایان رساند.
او قبل از شروع به همکاری با اصل چهار ترومن، با معرفی یکی از سران ایل قشقایی به آمریکا رفت و پس از مدت بسیار کوتاهی به وطن بازگشت.
از آن جا که در شهر و در کارهای اداری دوام نیاورد پس از چندی به ایل بازگشت.
او پس از پایان دوره ؟ کارشناسی حقوق در دانشگاه تهران ، در راستای سیاست های دولت وقت و حمایت اصل چهار ترومن ، کوشش خود را برای بر پایی مدرسه های سیار برای بچه های ایل آغاز کرد و با پی گیری های خود توانست برنامه ؟ سوادآموزی عشایر را به تصویب برساند.
او توانست دختران عشایری را نیز به مدرسه های سیار جلب کند و نخستین مرکز تربیت معلم عشایری را بنیان نهاد. بهمن بیگی برای کوشش پیگیر خود در راه سوادآموزی به هزاران نفر کودک ترک ، لر ، کرد ، بلوچ ، عرب و ترکمن، برنده ؟ جایزه ؟ سوادآموزی سازمان یونسکو شد.
او تجربه های آموزشی خود را در چند کتاب در قالب داستان نوشته است.
دوران بازنشستگی محمد بهمن بیگی بیشتر به ثبت تجربه ها و خاطره ها و نظریه های او در زندگی و کار با عشایر و آموزش و پرورش گذشته است که حاصل آن چند کتاب در قالب داستان هایی گیرا و خواندنی است.
عرف و عادت در عشایر فارس، بخارای من ایل من، اگر قره قاچ نبود، به اجاقت قسم و طلای شهامت آثار به جا مانده از این معلم سختکوش است.
محمد بهمن بیگی در یازدهم اردیبهشت ماه سال ؟؟؟؟ پس از سال ها تلاش برای تعلیم و تربیت فرزندان عشایر این مرز و بوم در شهر شیراز چشم از جهان فرو بست.ک/2 7380 / 675 شماره 021 ساعت 11:45 تمام
۰ نفر