۵ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9634778
T T
۰ نفر
الکترونیکی شدن چاپ کتاب ، فعالیت ناشران را به خطر می اندازد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/05 فرهنگی.ادبیات.نشر دانشگاهی تهران - مدیر مرکز نشر دانشگاهی با تاکید بر اینکه تحولات عظیمی در حوزه نشر بر مبنای فناوری اطلاعت صورت گرفته است گفت: با الکترونیکی شدن چاپ کتاب امکان به خطر افتادن فعالیت ناشران در عرصه چاپ و نشر زیاد است.
محمد مهدی طهرانچی روز چهارشنبه در نشست ناشران کتاب دانشگاهی اظهار داشت: با تحولات عظیم و الکترونیکی شدن چاپ کتاب در کشور و استقلال مولفان و مترجمان در حوزه حروف نگاری و ویرایش، امکان به خطر افتادن فعالیت ناشران در زمینه چاپ و نشر کتاب زیاد است.
وی افزود: اصلاح و کارآمدسازی نظام عرضه کتاب های علمی دانشگاهی یکی از اهداف اجرای طرح شعف در حوزه دانشگاهی است.
طهرانچی با بیان جلوه های گوناگون نشر گفت: امروزه ناشران تخصصی دانشگاهی صرفا به تالیف کتاب های درسی می پردازند وناشران عامه دانشگا هی در حوزه کتابهای کمک درسی فعالیت می کنند که باید هر دو ،مخاطبان مختلف را مورد توجه قرار دهند.
وی نیازهای حوزه نشر را در کیفیت بالا، کمیت گسترده، و عدم تکرار آثار برشمرد و ادامه داد: ارکان اصلی نشر کتاب تولید محتوا، عرضه و بازاریابی و تولید فنی اثراست وسهم ناشران دانشگاهی به عنوان جامعه علمی کشور در این عرصه کم می باشد.
وی در مورد طرحهای ارائه شده از سوی این مرکز برای جامعه علمی کشور گفت: مرکز نشر دانشگاهی دو طرح پژوهشی، شبکه عرضه فراگیر کتاب های داشگاهی ( شعف ) و شبکه عرضه فراگیر مجلات علمی ـ پژوهشی سامانه نشر مجلات علمی (صنم ) را به جامعه علمی کشور ارایه کرده که قرار است این طرحها در نمایشگاه مطبوعات رونمایی شود.
طهرانچی هدف از اجرای طرح شعف را اصلاح و کارآمدسازی نظام عرضه کتاب های علمی دانشگاهی دانست و گفت: ایجاد یک محیط عرضه و تقاضای پویا، بهره گیری کامل از فناوری اطلاعات به عنوان یکی از اجزای مدیریت دانش از دیگر اهداف اصلی این طرح است.
وی اضافه کرد: براساس این طرح، شبکه ای بالغ بر 47 دانشگاه و پژوهشگاه با یکدیگر مرتبط شده اند.
مدیر مرکز نشر دانشگاهی هدف از راه اندازی پورتال شبکه مجازی کتاب را ایجاد راهکارهایی برای تسهیل جست وجوی محققان دانست و ادامه داد: مرکز نشر دانشگاهی با عضویت در کنسرسیوم صاحبان محتوا به نمایندگی از کتابخانه های ملی ایران، مجلس شورای اسلامی، آستان قدس رضوی، سازمان تبلیغات اسلامی و دانشگاه تهران در این محیط حاضر شده است.
وی تاکید کرد: با همکاری اعضای شبکه ،کتاب ها فهرست نویسی و نمایه می شوند در حال حاضر زیرساخت های این فعالیت آماده شده و ناشران سراسر کشور قادر به استفاده از اطلاعات کتاب ها خواهند بود.
جان اله کریمی رییس انتشارات دانشگاه تهران در ادامه این نشست نیزگفت: مقررات دانشگاهی و رقابت با بخش خصوصی از مسائل پیش روی ناشران دانشگاهی است که این قشر علاوه بر توجه به آن باید به نیازها و دغدغه های فرهنگی قشر دانشجو توجه نمایند.
رییس انتشارات دانشگاه تهران افزود: دانشکده ها باید خلاء های درسی خود را بدانند و کارشناسانی را برای رفع آن در نظر بگیرند .
کریمی سیاست جدید دانشگاه را در حوزه تالیف کتاب به زبان های خارجی عنوان کرد و افزود: در ممیزی آثار امتیاز ویژه ای به کتاب های لاتین داده می شود.
وی تعداد کل کتاب های منتشره از سوی دانشگاه تهران را 3 هزار و صد عنوان کتاب ذکر کرد وگفت: در سال 88 نیز تعداد پانصد و 14 عنوان کتاب منتشر شده که 104 عنوان چاپ نخست بودند.
در ادامه این نشست نسرین پرویزی معاون واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز طی سخنانی گفت: مجموعه واژه گزینی فرهنگستان سومین موسسه زبان و ادب فارسی است که مستقیم با نشر و زبان فارسی ارتباط دارد ،این موسسه با همکاری مرکز نشر دانشگاهی به فعالیت واژه گزینی علمی پرداخته است.
وی افزود: با مطالعه کتاب های درسی مدارس و مقایسه با کتاب های دانشگاهی سعی کردیم تا در مرحله نخست واژه های بیگانه را از کتاب ها حذف کنیم .
پرویزی با تاکید بر اینکه استانداردسازی واژه ها و جملات باید از همان دوران ابتدایی در مدارس صورت گیرد گفت: زبان هویت ملی هر کشور است و درصورتی که زبان بومی سازی نشود، ارتباط مراکز دانشگاهی و مردم از بین می رود .
وی در ادامه افزود :بسیاری از دروس در کشور نظیر رایانه به جز حروف اضافه و ربط، دارای واژه های بیگانه زیادی هستند و انتظار می رود اساتید فرهنگستان زبان و ادب فارسی در واژه سازی درست کتابهای فارسی همت بیشتری بخرج دهند.
معاون واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: قرار است تا پایان سالجاری فرهنگ نامه ای با عنوان تمامی استادان فرهنگستان در یک مجموعه چهار جلدی و سه جلدی منتشر و 25 هزار واژه نیز مصوب شود.
نخستین نشست ناشران دانشگاه ها و پژوهش های عضو شبکه شعف (عرضه فراگیر کتاب دانشگاهی ) روزچهارشنبه از سوی مرکز نشر دانشگاهی، با حضور مسوولان مرکز نشر دانشگاهی و روسای انتشارات دانشگاه ها در سالن همایشهای رایزن برگزار شد.
این نشست عصر امروز به کار خود پایان داد.
فراهنگ 1918**1630** شماره 102 ساعت 22:45 تمام
۰ نفر