۱۶ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9681011
T T
۰ نفر

جلال آل قلم

۱۶ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9681011
جلال آل قلم ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/06/16 فرهنگی.ادبیات.آل احمد به سی و نهمین سالگرد درگذشت مردی از تبار قلم نزدیک می شویم که جلال اهل قلم بود، و تا پایان زندگی از ستیز با غربزدگی ، و روشنفکری خودباخته در مقابل ایسم ها دست بر نداشت.
جلال آل احمد در دوم آذرماه سال 1302 در محله سید نصرالدین از محله های قدیمی شهر تهران به دنیا آمد، مردی بود که به خصوص در کتابهای غربزدگی ، و در خدمت و خیانت روشنفکران ، به روایت دردهای جامعه ایرانی و برخی از منشاهای آن پرداخت.
او یکی از مسوولان دردهای جامعه را غربزدگی روشنفکران زمانه خود می دانست و با قلم تند خود بر آنان می تاخت.
آل احمد که در خانواده ای روحانی به دنیا آمده بود ، و در دهه 20 شمسی برای مبارزه با استعمار و استثمار به صف گروه های چپی که در ایران فعال بودند ، پیوسته بود، توانست با کوله باری از شناخت اندیشه های رسوخ کرده به جامعه روشنفکری ، به کالبدشکافی این جامعه بپردازد.
جلال در سال 1324 با چاپ داستان زیارت در مجله سخن به دنیای نویسندگی قدم گذاشت و در همان سال، این داستان در کنار چند داستان کوتاه دیگر در مجموعه دید و بازدید به چاپ رسید.
آل احمد که از دانشسرای عالی در رشته ادبیات فارسی فارغ التحصیل شده بود، تحصیل در دوره دکترای ادبیات فارسی را ادامه داد، اما در اواخر تحصیل منصرف شد و به قول خودش از آن بیماری (دکتر شدن ) شفا یافت.
پس از این سال ها آل احمد به ترجمه روی آورد و به ترجمه آثار ژید وکامو، سارتر و داستایوسکی پرداخت و در همین دوره با دکتر سیمین دانشور ازدواج کرد و در همین سال بود که زن زیادی را منتشر کرد.
در طی سالهای 1333 و 1334 اورازان، تات نشینهای بلوک زهرا، هفت مقاله و ترجمه مائده های زمینی را منتشر کرد.
مدیر مدرسه، سرگذشت کندوها، جزیره خارک- در یتیم خلیج، نون و القلم، سه مقاله دیگر، کارنامه سه ساله، غرب زدگی، سفر روس، سنگی بر گوری و خسی در میقات از دیگر آثار برجسته جلال آل احمد است.
جلال در سالهای پایان زندگی، خسته از پلشتی جامعه روشنفکری که پیرامونش را گرفته بود، به تعمق در خویشتن خویش پرداخت که کتاب خسی در میقات حاصل این دوران است.
جلال در کتاب خسی در میقات که سفرنامه حج اوست به این تحول روحی اشاره کرده ومی گوید: دیدم که کسی نیستم که به میعاد آمده باشد که خسی به میقات آمده است. . .
این نویسنده پر توان که همواره به حقیقت می اندیشید و از مصلحت اندیشی می گریخت، در اواخر عمر پر بارش، به کلبه ای در میان جنگلهای اسالم کوچ کرد جلال آل احمد، نویسنده توانا و هنرمند دلیر سرانجام در غروب روز هجدهم شهریور ماه سال 1348 در سن چهل و شش سالگی زندگی را بدرود گفت.
شماره 018 ساعت 13:27 تمام
۰ نفر