۷ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9683830
T T
۰ نفر
شکارسری: امین پور از شکل دهندگان شعر انقلاب و دفاع مقدس است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/07 فرهنگی.بزرگداشت .قیصر امین پور .خانه کتاب یک شاعر و منتقد، با اشاره به شاخص بودن امین پور در شعر دفاع مقدس، گفت که قیصر، شکل دهنده شعر انقلاب و دفاع مقدس هم بود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، شکارسری شامگاه دوشنبه و درآستانه اولین سالگرد قیصر امین پور در مراسم یادبودی در سرای اهل قلم، افزود: همانگونه که شعر معاصر ایران، بدون تاثیر انقلاب و دفاع مقدس قابل تصور نیست، ادبیات امروز، بدون قیصر معنایی ندارد.
به گفته شکارسری، شعر امین پور به دو دوره وقوع انقلاب تا جنگ تحمیلی و اتمام جنگ تا زمان فوت وی تقسیم می شود.
این شاعر و منتقد، اظهار داشت: اگرچه اشعار او، در مرحله دوم، به لحاظ کمیت شاخص تر است اما همیشه از ایشان بعنوان شاعر انقلاب و دفاع مقدس یاد می کنیم.
این منتقد یکی از ویژگی های شعر امین پور را پایبندی به گفتمان صراحت دانست.
شکارسری با بیان اینکه شعر امین پور، در دوره دوم، فاصله گیری او از من جمعی و نزدیک شدن به من فردی است، گفت: هر چه به انتهای عمر او نزدیک می شویم توجه او به من فردی بجای من جمعی پررنگ تر می شود.
این شاعر معاصر با بیان اینکه یکی از مهمترین تاثیرات انقلاب بر شعر، حاکم کردن اصول زیبایی شناسی شعر کلاسیک بر شعر ایران است، تصریح کرد: دلبستگی امین پور به زیبایی شناسی شعر کلاسیک بسیار زیاد است.
در ادامه این مراسم، محمدرضا تقی دخت، از دوستان قیصر امین پور با ایراد سخنانی، از او بعنوان مردی که در برابر خودش ایستاد نام برد و گفت: مرحوم امین پور، پاره های حکمت، فضیلت های اخلاقی، ادبی، روحی و هنری را که دریافته بود به هم در پیوسته و پیش خود نگه داشته بود.
تقی دخت، افزود:او نیازهای زندگی را به ضرورت و نیازهای حیاتی تبدیل نکرده و از روزمرگی فرار کرده بود.
وی ، تصریح کرد: بجای از قیصر گفتن، سعی کنیم مانند او زندگی کنیم.
در ادامه مراسم، سیداکبر میرجعفری، شاعر و محقق، مهمترین ویژگی شعر امین پور را توانایی بیان تئوری ها و تجربیات گذشته به زبان امروز دانست که مورد توجه تمام اقشار جامعه قرار دارد.
در مراسم نخستین سالگرد زنده یاد قیصر امین پور، جواد محقق دبیر علمی جایزه ادبی جلال، سلیم نیساری از همکاران آن مرحوم در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمدرضا ترکی شاعر و مدرس دانشگاه تهران به شعرخوانی و خاطره گویی از این شاعر فقید در جمع شاعران، نویسندگان و دوستداران آن شاعر اندیشمند و برجسته پرداختند.
شماره 006 ساعت 10:06 تمام
۰ نفر