۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9696930
T T
۰ نفر
سوم اردیبهشت / سالروز درگذشت استاد علی سلیمی موسیقیدان شهیر اردبیلی ...................................................................
اردبیل، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/02/86 داخلی.فرهنگی.هنری.موسیقی.استانی.
استان هنر پرور اردبیل در طول تاریخ خود هنرمندان بزرگی بویژه در عرصه موسیقی و نوازندگی را در دامن خود پرورده و هر چند در بررسی تاریخی موسیقی منطقه به نخبه های خودجوش و خودساز برمی خوریم ولی خلاقیت هنری برخی از این چهره ها گام از منطقه فراتر نهاده و در عرصه های ملی و بین المللی با ارایه آثار مانا و بدیع خوش درخشیده اند.
یکی ازمفاخر موسیقی ملی ایران استاد " علی سلیمی " موسیقیدان و آهنگساز فقید اردبیلی است که از وی به عنوان مظهر شایسته فرهنک اصیل ایرانی یاد می شود.
استاد سلیمی که بعنوان استاد مسلم موسیقی آذربایجانی مشهور است در روستای مهماندوست از توابع شهراردبیل بدنیا آمده و پس از سفر به باکو به همراه خانواده مراحل اولیه هنر موسیقی را در این شهر آموخت.
سلیمی که مدتی نیز در شهر تبریز سکونت داشت سالهای متمادی از عمر خود را صرف تحقیق و تفحصص در زمینه موسیقی آذربایجانی کرد و بیش از 500 اثر به یاد ماندنی در این زمینه از خود به یادگار گذاشت.
وی که مدتی رهبری ارکستر ملی ایران را بر عهده داشت، از چیره دست ترین نوازندگان تار آذربایجانی بود و آهنک های ملی، محلی و بی کلام و نیز سرودهای انقلابی و حماسی زیادی در دوران دفاع مقدس تصنیف کرده است.
آهنک های مشهور " آیرلیق " و "حیدر بابایه سلام" استاد سلیمی شهرتی جهانی دارد و بارها در کشورهای آسیای میانه ، جمهوری آذربایجان و ترکیه توسط آهنگسازان و خوانندگان این کشورها به زبان ترکی و نیز بصورت برگردان اجرا شده است.
استاد سلیمی در سوم فرودین سال 1376 پس از عمری فعالیت در زمینه موسیقی ایرانی و آذربایجانی بر اثر سکته مغزی دارفانی را وداع کرد و در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران بخاک سپرده شد.
مدیر حوزه هنری استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برگزاری همایش بزرگداشت مرحوم علی سلیمی هنرمند اردبیلی فقید عرصه موسیقی کشور در اردبیل خبر داد.
سیدناصر اسحاقی افزود: این همایش بیستم اردیبهشت ماه امسال باحضور جمعی از هنرمندان کشوری و استانی در مجتمع فدک اردبیل برگزار می شود.
وی گفت: در این همایش ضمن بررسی ابعاد زندگی و آثار فاخر این هنرمند از نخبگان عرصه موسیقی اردبیل نیز تجلیل خواهد شد.
به گفته ی وی، مرحوم سلیمی که در مکتب اساتید بزرک موسیقی آذربایجانی در زمینه های نوازندگی و آهنگسازی هنرآموزی کرده و به درجه دکترای موسیقی نیز نایل شده بود، به عنوان مصنف آثار ماندگار در عرصه موسیقی آذربایجان شناخته شده است. ک/4 594/618/530 شماره 012 ساعت 19:11 تمام انتهای پیام F03.11-19-05
۰ نفر