۲۳ فروردین ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 9748157
T T
۰ نفر

چاووش خوانان برتر یزد معرفی شد

۲۳ فروردین ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 9748157
چاووش خوانان برتر یزد معرفی شد # یزد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/01/84 داخلی.مذهبی.آیین ها.چاووش خوانی. نخستین همایش و آیین سنتی چاووشی خوانی در یزد، پس از سه روز سه شنبه شب با معرفی چاووش خوانان برتر در محل حسینیه قلعه کهنه این شهر پایان یافت.
هیات داوران از میان 94 چاووش خوان شرکت کننده ، 14 نفر را برتر شناخت و جوایزی به آنان اهدا کرد. سیدحسین میرحسینی، سید احمد حسینی بافقی، سید علی محمدی زارچی و علی اکبر نصرتی از یزد و جواد حاجی ده آبادی و احمد و محمد رضا ذاکرین، سید رضا گلابی، سید مجتبی موسوی از میبد، چاووش خوانان برتر معرفی شدند. همچنین عباس ابومحمدی و محمد رضا زرین از اردکان، رمضانعلی روستایی از صدوق، محمد غیاث از ندوشن، جواد رنجبر از بهاباد نیز برتر شناخته شدند.. مدیر مرکز هنرهای نمایشی کشور در مراسم پایانی این همایش، از چاووش خوانی به عنوان سنت مذهبی و دینی مردم به ویژه مردم یزد یاد کرد که در آیین ها و مراسم های مذهبی از آن استفاده می شد. اردشیر صالح پور افزود: در شرایط حاضر که با تهاجم فرهنگی مواجه هستیم باید با سنت ها و آیین های مذهبی طوری برخورد کنیم که نسل جوان با مواریث گذشتگان آشنا شود. وی اضافه کرد: در شرایط فعلی، باید ارزش ها و سنتی های گذشته را حفظ و برای تداوم و احیا آن تلاش کنیم. وی با اشاره به اینکه در گذشته به چاووش خوانی توجه خاصی می شد، اضافه کرد: متاسفانه امروز، این سنت در جامعه کمرنک شده است و یک نوع بی توجهی نسبت به آن وجود دارد. وی ضرورت توجه به میراث معنوی چاووش خوانی در سفرهای سیاحتی و زیارتی امروز را یادآور شد و افزود:چاووشی خوانی، بهترین محمل برای این امر است.
مدیر مرکز هنری های نمایشی کشور اظهار داشت: پیشرفت فناوری و زندگی ماشینی، نباید مانع آن شود که سنت ها و آیین های مذهبی را فراموش کنیم. به گفته او، سنت هایی مانند چاووشی خوانی، فضای جامـعه را معنوی نـگه می دارد و هیچ تضادی با پیشرفت فناوری روز ندارد. صالح پور بر احیا این سنت در جامعه بویژه توسط چاووش خوانان تاکید کرد و اظهار داشت: باید آن را زنده و به عنوان فرهنک در جامعه رواج دهیم. وی کشور ایران را دارای سنت ها و آیین های مذهبی و میراث معنوی ارزشمندی دانست و افزود: باید این سنت ها که مواریث گذشتگان است به نسل جوان منتقل شود. این مقام مسئول با بیان اینکه تداوم و حیات فرهنک ما در گرو حفظ سنت است، اظهار امیدواری کرد: همایش چاووشی خوانی رویکرد مناسب برای توجه کردن به امر خطیر هنری معنوی باشد. وی با قدردانی از ابتکار اداره کل فرهنک و ارشاد اسلامی یزد در برگزاری این همایش، یزد را مهد سنت و آیین های مذهبی دانست که می توان همایش های مذهبی کشوری و جهانی در آن برگزار کرد. رییس دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد هم در این همایش، بر تشویق جوانان به روی آوردن به سنت چاووشی خوانی تاکید کرد. حجت الاسلام صالحی سنت چاووش خوانی را سنت دینی مردم ایران به ویژه یزد دانست و افزود: آداب، رسوم و سنت ما در طول تاریخ، مایه مجد، عزت و عظمت تشیع در عالم اسلام بوده است . وی چاووش خوانان را ذاکرین امام حسین و ائمه اطهار (ع) دانست و اضافه کرد: باید در فرهنک دینی ما به چاووش خوانان ارج نهیم و از آنها تجلیل کنیم. مدیر کل فرهنک و ارشاد اسلامی یزد هم در آیین پایانی این همایش توجه به آداب، رسوم و سنت ها و گذشتگان را یادآور شد و گفت: استان یزد با توجه به ویژگی های تاریخی، فرهنگی، بافت دینی و مذهبی خود از ویژگی فرهنگی خوبی برخوردار است. علی غیاثی ندوشن سنت چاووش خوانی در گذشته را یاد آور شد و افزود: در گذشته چاووش خوانان، ضمن اینکه زایران اماکن زیارتی را بدرقه و پس از برگشت از آنان استقبال می کردند مردم را از رفتن زایران و آمدن آنها با خبر می ساختند. وی گفت: این آیین ، با محبت اهل بیت در هم آمیخته و از جمله آیین های برگزار شده در سفرهای زیارتی، عزاداری ها و سخنرانی های مذهبی بوده است. همایش چاووشی خوانی با هدف احیا این سنت، ارج گذاری به چاووش خوانان و جمع آوری شعرهایی که چاووش خوانان قرائت می کردند به مدت سه روز در یزد برگزار شد. 651/649
۰ نفر