۱۴ فروردین ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9892862
T T
۰ نفر
مسابقات سنتی کشتی باچوخه خراسان در اسفراین پایان یافت .....................................................
بجنورد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/01/86 داخلی.ورزشی.کشتی.باچوخه.
آیین محلی کشتی باچوخه خطه خراسان، که بر اساس سنتی هرساله، روز سه شنبه چهاردهم فروردین، با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان تربیت بدنی با شرکت کشتی گیران برتر استانهای خراسان شمالی و رضوی در اسفراین جریان داشت با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.
این مسابقات با حضور بالغ بر 40 هزار نفر تماشاچی از استانهای خراسان شمالی و رضوی، و با شرکت 120 کشتی گیر از 12 شهرستان در چهار وزن مختلف به صورت یک حذفی برگزار شد.
در پایان در وزن 65 کیلوگرم مهدی باغچقی از اسفراین، حسین بوژمهران از نیشابور و احمد قربانزاده از چناران اول تا سوم شدند.
در وزن 75 کیلوگرم حمزه حیدری، جبار غلامی و مهدی نظرزاده هر سه نفر از اسفراین اول تا سوم شدند.
در وزن 85 کیلوگرم حسین اکبری، جعفر قادرآبادی و حسن قلیزاده هر سه از اسفراین عناوین اول تا سوم را به دست آوردند.
در وزن +85 کیلوگرم نیز مجید آرزومندی و یحیی مالکی از اسفراین اول و دوم شدند و محسن زارع از مشهد به عنوان نفر سوم شناخته شد. این آیین همه ساله در چهاردهم فروردین و با نواختن موسیقی خاص این کشتی آغاز می شود و نامداران کشتی باچوخه خراسان از مناطق و استانهای مختلف کشور در "گود سنتی چشمه زینل خان" اسفراین با یکدیگر رقابت می کنند.
چوخه کاران پس از برگزاری آیین خاصی چون قرائت سوگندنامه توسط داوران ، پنجه در پنجه یکدیگر می افکنند.
مشهد، قوچان، بجنورد، نیشابور، چناران، شیروان، اسفراین، آشخانه، جاجرم ، جوین، فریمان و تربت حیدریه از مناطقی هستند که ورزشکارانی را برای شرکت در این مسابقات گسیل کرده بودند.
در نتیجه تیمی نیز با توجه به اینکه هفت تیم از شهرستان اسفراین در این رقابتها حضور داشتند تیمهای فولاد، دانشگاه آزاد اسلامی و شهرستان اسفراین رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.
از میان شهرستانهای مختلف شرکت کننده نیز بعد از اسفراین تیمهای نیشابور دوم و مشهد و چناران مشترکا سوم شدند. در پایان به نفرات برتر این رقابتها جوایزی چون قوچ، فرش و لوازم خانگی اهدا شد.
علاوه بر رییس سازمان تربیت بدنی کشور، استاندار خراسان شمالی، جمعی از روسای فدراسیونهای ورزشی کشور، فرماندار و نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران استانی و محلی از جمله تماشاچیان این آیین بودند.
کشتی باچوخه از ورزشهای محلی و دیرین قوم "کرمانج" در شمال خطه خراسان است که همزیستی و خویشاندی این قوم با دیگر اقوام این خطه، این ورزش را در بین معدودی از افراد ترک، فارس و بلوچ منطقه نیز رواج داده است.
"چوخه" درواقع نام پالتویی با آستین های بلند بوده که کشتی گیران به هنگام کشتی، با پوشیدن آن و پیچیدن شالی به دور کمر با هم مبارزه می کرده اند که بتدریج و در گذر 40 ساله تاریخ این ورزش، این پوشش به جلیقه ای محکم کتانی تغییر یافته که کشتی گیران هنگام کشتی آنرا می پوشند.
گستره فنون و تکنیک های این کشتی، وسیع تر از ورزش رزمی "جودو" و "کوراش" است و همین امر موجب شده تا خراسان شمالی قهرمانان نام آوری را در عرصه جودو و کوراش به کشور تقدیم کند.
7183/626 - شبک / 1512 شماره 085 ساعت 13:22 تمام انتهای پیام M14.22-13-33
۰ نفر